Nieuwe koers verdubbelt omzet JASA

Nieuwe koers verdubbelt omzet JASA

Piet Pannekeet (67), oprichter en directeur van JASA Packaging Solutions in Alkmaar, neemt begin 2021 afscheid van zijn bedrijf. Met een gerust hart draagt hij JASA over aan Eduard de Haan, die al sinds 2016 de dagelijkse leiding heeft. ‘Ik laat het bedrijf met een goed gevoel achter. De omzet is in vier jaar tijd verdubbeld, er is veel innovatie en meer structuur binnen de organisatie.’

‘Mijn vertrek heeft niet zozeer te maken met mijn leeftijd, maar meer met de fase waarin JASA zich nu bevindt’, legt Piet Pannekeet uit. ‘Het bedrijf is hard gegroeid de laatste vier jaar en is nu toe aan een volgende fase. Natuurlijk is het mijn kindje dat ik weg geef. Toen mijn dochter Sandra ging trouwen, had ik er ook een heel goed gevoel bij dat ik haar weg kon geven. Dat is met JASA nu ook zo.’
Die dochter en haar man, Sandra Pannekeet en Joost Somford, hebben in twee jaar tijd een succesvolle Amerikaanse JASA-vestiging in Richmond opgezet. ‘Binnen één jaar hadden ze hun eerste opdracht en inmiddels zijn er enkele mega opdrachten binnengehaald. Het einde is nog lang niet in zicht. Nederlandse machinebouwers hebben in de VS een goede naam en er is in de VS veel groente- en fruitteelt. Een markt waar JASA veel verpakkingslijnen en machines aan levert.’Piet Pannekeet van JASA

Vijfjarenplan JASA

‘Er zit veel groeipotentieel in JASA’, meent Eduard de Haan. ‘Er is veel kennis in huis om innovatieve machines en machinelijnen te ontwikkelen. Daarom hebben we bij mijn komst in 2016 een vijfjarenplan opgesteld met als doel de omzet in vijf jaar tijd te verdubbelen. Dit was gebaseerd op ons gevoel bij de markt in combinatie met een gezond, professioneel maakbedrijf. Die omzetgroei hebben we in vier jaar gerealiseerd. Dus we lopen één jaar voor op schema en werken al weer aan een nieuw vijfjarenplan.’
Het plan werd gebaseerd op drie pijlers; innovatie, internationaliseren en het structureren van de organisatie voor verdere groei. Alle drie de pijlers staan stevig op hun voetstuk, blijkt uit een terugblik over de afgelopen vier jaar. Er zijn diverse nieuwe machines ontwikkeld en nieuwe bedrijfstakken opgezet, JASA heeft kantoren in Duitsland (Kleve) en Amerika (Richmond) geopend en de interne organisatie is gestructureerd, onder meer door een duidelijk splitsing te maken in machinebouw en projectrealisatie.

Bouw de wow

Voor innovatie legt Eduard de Haan de lat hoog. ‘Een nieuwe machine moet voor een wow-effect zorgen. Intern spreken we van “bouw de wow”. Een mooi voorbeeld hiervan is onze sleever-machine die kartonnen sleeves om fruittrays vouwt. De in de markt gebruikelijke omsteltijd van zo’n 20 minuten hebben wij weten terug te brengen tot onder de twee minuten. Overigens is de sleever-tak binnen het bedrijf nieuw. Door radicaal anders te denken en stappen durven te nemen, zijn we daar tot nieuwe en mooie resultaten gekomen.’
Een ander voorbeeld is Bag-2-Paper, een innovatieve technologie voor het verticaal verpakken in duurzame papieren zakken. De verpakking is geheel van papier, zonder plastic coating en daardoor 100% recyclebaar. Daarnaast wordt de verpakking gesloten zonder te sealen. JASA won er in 2019 een NL Packaging Award en Worldstar mee.
De jury was onder de indruk omdat JASA een decennia oude techniek wist om te turnen tot een nieuw verpakkingsconcept. Daarbij werd het principe van folie sealen losgelaten en als alternatief een zelfklevend systeem ingezet.

Robotcellen

Naast de nieuwe sleever-tak en vernieuwingen bij de verticale verpakkingsmachines is JASA ook gestart met het bouwen van robotcellen met pick & place robots. Het bedrijf leverde de eerste robotcel onlangs aan groenteverwerker Vezet. De robotlijn verpakt verse AH-pizza’s in U-vormige dozen. ‘De pizzadoos is vervangen door een U-vormig karton sleeve met daarop een soort pijl die de nodige productinformatie bevat’, vertelt Pannekeet. ‘Ten opzichte van de oude verpakking bespaart AH hiermee veel karton. Daarnaast is de pizza beter zichtbaar.’Piet Pannekeet en Eduard de Haan van JASA

Online heartbeat

Een belangrijke pijler uit het vijfjarenplan is het interne beleid dat moet zorgen dat de organisatie kan blijven meegroeien met de omzetgroei. Hieronder vallen onder meer het professionaliseren van de processen, het verder automatiseren van de systemen en een goed personeelsbeleid. Zo heeft JASA geïnvesteerd in nieuwe ERP- en CRM-systemen en werkt het hard aan online marketing. De organisatie is in vier jaar tijd gegroeid van 46 naar 90 personeelsleden. De werknemers krijgen intern alle mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen.
‘Internet is voor ons een belangrijke verkooptool’, zegt De Haan. ‘Voor een MKB-bedrijf zijn we daar heel vooruitstrevend in. We proberen wekelijks zes tot zeven berichten over bedrijfsnieuwtjes en projecten te posten op Linkedin, Facebook en Instagram. Het is als een continue heartbeat die er mede voor heeft gezorgd dat we zo hard zijn gegroeid.’
‘Pink Lady is een mooi voorbeeld’, zegt Pannekeet. ‘Na enkele online marketingacties nam deze grote appelproducent zelf contact met ons op en maakte een afspraak op de Fruit Logistica. Een half jaar later kregen we opdrachten in heel Europa voor sleeverlijnen, terwijl ze voor die tijd nog nooit van JASA hadden gehoord.’Eduard de Haan van JASA

Afstand doen

JASA werd in 1985 opgericht door Piet Pannekeet. De afgelopen 35 jaar heeft de Noord-Hollander altijd met veel plezier gewerkt. ‘Ik sta iedere ochtend op met het idee “wat zal ik vandaag voor een leuks gaan doen”, zegt hij enthousiast. ‘Nu ik een stap terug doe, zal dat niet anders zijn. Naast mijn autohobby blijf ik zijdelings betrokken bij het bedrijf. Ik zal met enige regelmaat binnen blijven lopen en een kop koffie drinken. Klanten waar ik een nauwe band mee heb, kunnen mij altijd bellen. Overigens, de aandelen had ik al in 2007 verkocht aan mijn dochter en onze R&D-directeur Hendrik van den Berg. Eduard de Haan is nu ook aandeelhouder.’
De stap terug is vergemakkelijkt door de komst van Eduard de Haan, vertelt Pannekeet. ‘Mijn blik was altijd naar buiten gericht en mijn gedachte was vooral bij de klanten. Daardoor werkten we vaak ad hoc. Ik had moeite om intern de boel mee te laten groeien met wat er buiten gebeurde. Daar is in 2016 duidelijk een kentering in gekomen toen Eduard het bedrijf is gaan aansturen en een groter MT-team heeft opgezet. Hij is iemand van de lange termijn strategie en een duidelijke koers. We hebben nu iemand die zorgt voor balans zodat we verdere groei kunnen realiseren. Mijn opvolging is goed geregeld.’

Meer informatie over JASA.

Artikel delen