Volgens De Lamotte is Djazagro meer dan een beurs; het is een katalysator voor verandering en vooruitgang, en die rol ziet ze ook voor All4Pack Emballage Paris. Eén van de belangrijkste trekpleisters van Djazagro is de nadruk op innovatie en dat is ook het geval op het Franse verpakkingsevenement, waar innovaties bij elkaar zijn terug te vinden. Ze komt als nieuwe directeur van All4Pack Emballage Paris dan ook binnen met een ervaring en visie die aansluit bij de ontwikkelingen in de verpakkingsmarkt.
Tekst gaat verder onder de foto.
Juiste oplossing bieden
De Lamotte: ‘All4Pack Emballage Paris brengt aanbieders van oplossingen bijeen voor Europese bezoekers. Maar onder meer door regelgeving is het verpakkingsproces veel complexer geworden. Het is van groot belang dat exposanten de vraag van de bezoeker kunnen identificeren en dat exposanten de juiste oplossing kunnen bieden. Dat is meer dan een machine verkopen. Het is ook belangrijk dat de bezoekers niet alleen beslissers zijn. Je hebt bezoekers nodig die de verpakkingsbehoefte goed kunnen verwoorden. Het gaat niet alleen meer om een machine of een verpakking, maar om alle facetten ervan. Met name de milieu-impact van verpakkingen en materialen is van belang, nu de PPWR in werking gaat treden.’
‘Het gaat erom dat exposanten en bezoekers strategische relaties aangaan, om oplossingen te vinden die aansluiten bij regelgeving en bij de wens van consumenten om verpakkingen te zien die de planeet minder belasten’
Workshops en start-up pitches
De Lamotte benadrukt dat het evenement zo is ingericht dat bezoekers snel informatie kunnen vinden. Ze noemt met name de All4Pack Circularity-ruimte, die bedrijven en start-ups in de kijker zet die zich inzetten voor het verminderen van verpakkingen en het stimuleren van recycling en hergebruik. Er worden workshops en start-up pitches georganiseerd om deze belangrijke thema’s te verkennen.
Innovatie noodzakelijk
De beursdirecteur wijst er nog eens op dat verpakken tegenwoordig zoveel meer is dan een machine of verpakking kopen. ‘Het gaat om de toekomst van de planeet en dat maakt de keuze van verpakkingen en verpakkingsprocessen veel complexer. Bedrijven moeten continu innoveren en daar besteden we op de beurs dan ook veel aandacht aan.’
Verpakkingstrends
Dat gebeurt onder meer via de All4Pack Innovations-ruimte, die is ontwikkeld in samenwerking met de EPDA. Hier zijn de belangrijkste trends op het gebied van verpakkingen te zien. Hoogtepunt is de presentatie van de Innovations Awards 2024, waarbij de nieuwe producten van de exposanten in de kijker worden gezet. Ook worden winnaars van andere gerenommeerde competities gepresenteerd, wat de creatieve vitaliteit van de sector illustreert. Een goed startpunt voor de bezoeker die innovaties wil zien.
Kennisoverdracht
De nieuwe beursdirecteur ziet All4Pack Emballage Paris als een kruispunt van uitwisseling. Ze wijst op het belang van de All4Pack Conferences-ruimte, waar gedurende vier dagen een compleet programma met nationale en internationale sprekers plaatsvindt. Hier komen de belangrijkste kwesties in de verpakkingssector aan bod. ‘Het gaat erom dat exposanten en bezoekers strategische relaties aangaan, om oplossingen te vinden die aansluiten bij regelgeving en bij de wens van consumenten om verpakkingen te zien die de planeet minder belasten.’