Circulaire retailer Loop gaat landelijk in VS

Circulaire retailer Loop gaat landelijk in VS

Loop, het circulaire, online retailplatform van recyclingbedrijf TerraCycle, gaat deze maand heel Amerika voorzien van haar statiegeldconcept. Tevens zullen haar retailpartners in de VS, Frankrijk en Japan het Loop-concept gaan aanbieden in hun winkels.

Consumenten in de Verenigde Staten kunnen vanaf deze maand online winkelen bij Loop. Het circulaire winkelplatform biedt een reeks aan kruidenierswaren, huishoudelijke artikelen en producten voor persoonlijke verzorging aan in herbruikbare verpakkingen. Loop weet zich gesteund door A-merken zoals Unilever, Nestlé, Procter & Gamble, Mars, Coca-Cola, Mondelēz, Danone en Jacobs Douwe Egberts.

Pilot

Na een uitgebreide pilot in Parijs kreeg Loop inzicht in haar systeem en kon haar programma aanpassen voor opschaling. Daarnaast meldt oprichter Tom Szaky dat Loop later dit jaar te vinden is in winkels van Kroger in de Verenigde Staten, Carrefour in Frankrijk en AEON in Japan.
Momenteel zijn zo’n 400 merken aangesloten bij Loop, waarvan 20% nu beschikbaar is bij de Loopstore.com en waarvan 80% nog in ontwikkeling is.

Puretto

Loop verkoopt ook een eigen merk, Puretto. Dit private label-merk wordt gebruikt door de aangesloten merken om hun producten op het platform te testen terwijl ze hun eigen, unieke versie ontwikkelen. Zodra die eigen versie er is, haalt Loop haar Puretto-versie uit het assortiment.

Groei

Volgens Szaky is de snelle ontwikkeling van Loop, dat in februari 2019 werd onthuld, te danken is aan het feit dat het hier alleen een internetplatform betreft en het bedrijf zelf niet produceert. ‘Het zijn onze merkpartners die alle productie doen en de retailers zorgen voor schaalvergroting. Onze taken liggen bij de online verkoop en de consument laten wennen aan herbruikbare verpakkingen. En wij verzorgen de logistiek, het sorteren en schoonmaken van de verpakkingen. Het voordeel is dat TerraCycle bijna twee decennia ervaring heeft met  wegwerpartikelen. Die ervaring passen we nu toe op herbruikbare producten.’

Uitbreiding

Het e-commerce bedrijf verwerkt in eerste instantie alle producten via haar noordoostelijke locatie in de VS. Binnenkort volgt een nieuwe locatie aan de westkust en naarmate de winkels groter en groter worden, zal Loop meer faciliteiten in de Verenigde Staten gaan inzetten. Buiten de Verenigde Staten heeft Loop momenteel in elk land waarin het actief is één vestiging.
Wanneer het in-store platform beschikbaar komt, zullen producenten zelf de winkels rechtstreeks van producten voorzien. Consumenten kunnen hun lege verpakking terugbrengen bij de winkel waarna Loop ze ophaalt en reinigt en terug geeft aan de producent.

Kosten

Consumenten betalen bij hun online bestelling $ 20 verzendkosten als het totaalbedrag onder de $ 150 ligt. Bovendien wordt voor de tas die wordt gebruikt om het product te leveren en te retourneren $ 15 statiegeld gerekend. Op de verpakkingen zit ook statiegeld, die varieert per product: voor een glazen dispenserfles met vloeibare zeep van Soapply rekent Loop $ 1,25 en op het rvs blik met Clorox-desinfectiedoekjes zit $ 10 statiegeld.

Lessen

Een van de grootste lessen van de Loop-pilot is volgens Szaky dat de extra kosten consument er niet van hebben weerhouden Loop te gebruiken. ‘Ik dacht dat het statiegeld van bijvoorbeeld $ 10 hun zou afschrikken. Verrassend was ook het hoge retourpercentage. Binnen 90 dagen na aankoop bleek het retourpercentage 97% te zijn. Consument waarderen blijkbaar ons concept.’

Artikel delen