Duurzaam verpakt, belangrijk voor consument

Een duurzame verpakking wordt steeds belangrijker door strenger overheidsbeleid en weerstand onder consumenten tegen plastic zwerfafval. Voordelen als langere producthoudbaarheid, hygiëne, lichtgewicht en onbreekbaarheid zorgen ervoor dat plastic verpakkingen vaak de meest duurzame oplossing zijn.

Óók consument vindt duurzame verpakking belangrijk

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor duurzame verpakkingen kiezen en is 35 procent zelfs bereid om hier meer voor te betalen, blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO.

Consument onvoldoende bekend met milieu impact

Een meerderheid (68 procent) vindt het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt. Tegelijkertijd vindt de consument het óók erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets wat vaak juist door een verpakking wordt gewaarborgd. ABN AMRO concludeert op basis van het onderzoek dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo is het bij de keuze voor een verpakking ook belangrijk de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee te wegen, alsook de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.

Samenwerking supermarkten, levensmiddelen- en verpakkingsproducenten cruciaal

Volgens ABN AMRO is het voor supermarkten, levensmiddelen- en verpakkingsproducenten essentieel goed te onderbouwen welke verpakking gedurende de levenscyclus de minste milieu-impact heeft. “Meer onderzoek kan helpen bij het bepalen van gezamenlijke doelen. Vooral supermarkten en hun grotere leveranciers maken al gebruik van Life Cycle Analysis (LCA) om te bepalen welke verpakking het meest duurzaam is. Verpakkingsleveranciers kunnen actiever inspelen op de duurzame ambities als deze kostbare analyses worden gedeeld. Intensiever samenwerken en kennis uitwisselen, onder meer over de productie van monomaterialen, is cruciaal om productielijnen te verduurzamen en de recycling van alle verpakkingen een stap dichterbij te brengen”, zegt Albert Jan Swart, Sector Econoom Industrie van ABN AMRO.

Het gehele rapport van ABN AMRO lezen? Dat kan hier.

Meer artikelen

recent new image
Joos Holding neemt...

De familiale holding Joos, bekend van...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

Met de categorie Beauty & Personal Care...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

De volledige lijst van de VM Packaging...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

Alle genomineerden voor de VM Packaging...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox