Together is better
‘Wij verlenen diensten aan de mensen die het echte werk doen. Onze slogan is niet voor niets “Together is better”. Oftewel, we moeten het samen doen.’
Dat geldt ook voor innovatie. Daarom worden teams samengesteld met medewerkers van de NNZ-kantoren wereldwijd. Daarnaast wordt de hulp ingeroepen van TNO, het Fraunhofer instituut en verschillende universiteiten.
Vaak koppelt het bedrijf een nieuwe ontwikkeling aan een marktonderzoek. De verzamelde informatie uit verschillende landen wordt gebundeld in een boekje. Voor appels is er bijvoorbeeld een speciaal marktboekje gemaakt waarin staat hoe groot de appelmarkt is, hoe de appels daar worden verpakt, welke variëteiten er zijn, hoe de technologie en logistiek in elkaar zit.
Vervolgens coördineert een extern bureau een Innovatie Dag, waarbij collega’s uit diverse landen bijeenkomen om te brainstormen met de afdeling Innovatie & Marketing.
Multi-Tray van Del Monte en Albert Heijn
Hieruit volgen verschillende concepten die verder worden uitgewerkt. Voor de appels bijvoorbeeld, is hieruit de Multi-Tray ontstaan die gebruikt wordt door Del Monte en Albert Heijn.
Kraamkamer NNZ heeft een behoorlijke track record van innovaties op zijn naam staan. Van consumenten verpakkingen tot industriële ontwikkelingen. Een van de bekendste innovaties waar NNZ diverse prijzen mee heeft gewonnen is Carry Fresh, een kunststof netverpakking voor groente en fruit met veel voordelen voor zowel de verpakker, de retailer en de consument.
Een spin-off hiervan is de recent ontwikkelde Carry-Charta verpakking die met enthousiasme wordt ontvangen op de markt. Het betreft een netverpakking van papier voor groente en fruit. Maar ook de Carry Box voor Jumbo’s “Pak je gemak” maaltijdpakketten is een ontwikkeling van NNZ.

Andere opvallende innovaties zijn onder meer LiquiSorb voor containertransport, Top-Guard voor pallets en Flat Filter voor big bags, een ventiel die kans op breuk reduceert. ‘Dit is de kraamkamer van ons bedrijf’, zegt Len Boot trots. ‘Hier zijn zoveel nieuwe producten ontwikkeld.’ ‘En al die ontwikkelingen toetsen wij met een Life Cycle Assessment’, vult Roos van Vugt aan. ‘Wij kijken naar het energie- en waterverbruik en de CO2-uitstoot. Naast al deze informatie geven we ook een voorspelling over de marktimpact van de verpakking. Je kunt wel een duurzame verpakking hebben ontwikkeld, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat de consument die verpakking positief waardeert.’
Vier P’s
‘Onze mensen staan op de eerste plaats’, zegt Len Boot tot slot. ‘Om dat te onderbouwen hebben we de bekende vier marketing P’s vertaald naar onze vier interne P’s. Dat zijn: Passie, Plezier, Persoonlijk en
Plan.
Wij hebben Passie voor verpakken, willen heel Persoonlijk met Plezier werken, maar altijd volgens het Plan dat we samen hebben opgesteld.’ ‘Kortom, het gaat niet om winstmaximalisatie, het
gaat erom dat de mensen met plezier bij ons werken. Dat vinden wij belangrijker dan wat er uiteindelijk onderaan de streep staat.’ ‘Eind dit jaar vieren we daarom gezamenlijk ons 100-jarig bestaan en nodigen we alle medewerkers wereldwijd uit voor een groot feest in Rotterdam.’