Familiebedrijf NNZ viert 100-jarig jubileum

Familiebedrijf NNZ viert 100-jarig jubileum

Familiebedrijf NNZ viert dit jaar haar 100-jarig bestaan. Vanaf de start in 1922 is het bedrijf steeds op zoek naar nieuwe kansen. Het groeide uit van handelaar in jute en papieren verpakkingen naar producent van kunststof verpakkingen. In 1990 herpositioneerde eigenaar Len Boot zijn bedrijf als een onafhankelijk ontwikkelaar en leverancier van verpakkingsmaterialen voor zowel de agrarische als industriële sector. ‘Wij reshapen onze organisatie continu’, zegt hij. ‘Als bedrijf blijven we in beweging, zowel in packaging als organisatie.’

Willen we produceren of geografisch uitbreiden?

Op de muur van het kantoor van Len Boot is een grote zwartwit foto aangebracht van NNZ-oprichter Marinus Boot. ‘Het is alsof mijn opa altijd kijkt of ik wel aan het werk ben’, grapt Len Boot, CEO en eigenaar van NNZ. Hij is samen met zijn broer Marco (de CEO van de Amerikaanse vestiging) de derde generatie die aan het roer staat. In 1990 zet Len Boot een nieuwe koers in.

‘We hebben onszelf toen de vraag gesteld: willen we produceren of geografisch uitbreiden? We hebben gekozen voor het laatste en alle productie afgestoten. Daarmee werden we een onafhankelijk adviseur op het gebied van verpakkingsmaterialen met een agrarische tak en industrie tak.

nnz3En we zijn geografisch gaan uitbreiden om ons risico te spreiden. We waren agrarisch georiënteerd en zaten slechts in drie landen. Als dan een oogst mislukt, dan verkoop je letterlijk en figuurlijk geen zak meer.’ ‘Vervolgens zijn we in de loop der jaren uitgegroeid tot die kleine Groningse multinational die we nu zijn met 24 vestigingen in 18 landen, 260 werknemers en een omzet van 170 miljoen euro. Wij noemen ons wel de Nike van de verpakkingen’, legt Len Boot uit. Net als Nike ontwikkelen en vermarkten wij onze producten, maar produceren niet. Hierdoor kunnen wij klanten een onafhankelijk advies geven. Een producent van bijvoorbeeld een plastic zak zal altijd die plastic zak adviseren.

Wij kijken naar welke verpakking het beste past bij het product

Dat kan van alles zijn; een kartonnen bakje, een plastic zakje, een jute of katoenen zakje, enzovoort.’ Een goede relatie met de leveranciers is hiervoor essentieel, meent sales manager Roos van Vugt, die inmiddels als vierde generatie werkzaam is bij NNZ. ‘Wij gaan een duurzame relatie aan met onze leveranciers en hoppen niet van de een naar de ander. Daarom zijn we ook heel kritisch met wie we samenwerken. Wij kijken goed naar hun MVO-beleid en de arbeidsomstandigheden.’ 

Innovatie

De Innovatie-afdeling coördineert de ontwikkeling van nieuwe verpakkingen vanuit het hoofdkantoor in Groningen. Boot spreekt overigens liever van een servicekantoor dan van een hoofdkantoor.

Together is better

‘Wij verlenen diensten aan de mensen die het echte werk doen. Onze slogan is niet voor niets “Together is better”. Oftewel, we moeten het samen doen.’

Dat geldt ook voor innovatie. Daarom worden teams samengesteld met medewerkers van de NNZ-kantoren wereldwijd. Daarnaast wordt de hulp ingeroepen van TNO, het Fraunhofer instituut en verschillende universiteiten.

Vaak koppelt het bedrijf een nieuwe ontwikkeling aan een marktonderzoek. De verzamelde informatie uit verschillende landen wordt gebundeld in een boekje. Voor appels is er bijvoorbeeld een speciaal marktboekje gemaakt waarin staat hoe groot de appelmarkt is, hoe de appels daar worden verpakt, welke variëteiten er zijn, hoe de technologie en logistiek in elkaar zit.

Vervolgens coördineert een extern bureau een Innovatie Dag, waarbij collega’s uit diverse landen bijeenkomen om te brainstormen met de afdeling Innovatie & Marketing.

Multi-Tray van Del Monte en Albert Heijn

apples&pears-12011-cardboard -tray-punnet-NNZ Hieruit volgen verschillende concepten die verder worden uitgewerkt. Voor de appels bijvoorbeeld, is hieruit de Multi-Tray ontstaan die gebruikt wordt door Del Monte en Albert Heijn.

Kraamkamer NNZ heeft een behoorlijke track record van innovaties op zijn naam staan. Van consumenten verpakkingen tot industriële ontwikkelingen. Een van de bekendste innovaties waar NNZ diverse prijzen mee heeft gewonnen is Carry Fresh, een kunststof netverpakking voor groente en fruit met veel voordelen voor zowel de verpakker, de retailer en de consument.

Een spin-off hiervan is de recent ontwikkelde Carry-Charta verpakking die met enthousiasme wordt ontvangen op de markt. Het betreft een netverpakking van papier voor groente en fruit. Maar ook de Carry Box voor Jumbo’s “Pak je gemak” maaltijdpakketten is een ontwikkeling van NNZ.

 

nnz4

Andere opvallende innovaties zijn onder meer LiquiSorb voor containertransport, Top-Guard voor pallets en Flat Filter voor big bags, een ventiel die kans op breuk reduceert. ‘Dit is de kraamkamer van ons bedrijf’, zegt Len Boot trots. ‘Hier zijn zoveel nieuwe producten ontwikkeld.’ ‘En al die ontwikkelingen toetsen wij met een Life Cycle Assessment’, vult Roos van Vugt aan. ‘Wij kijken naar het energie- en waterverbruik en de CO2-uitstoot. Naast al deze informatie geven we ook een voorspelling over de marktimpact van de verpakking. Je kunt wel een duurzame verpakking hebben ontwikkeld, maar het is natuurlijk ook belangrijk dat de consument die verpakking positief waardeert.’

Vier P’s

‘Onze mensen staan op de eerste plaats’, zegt Len Boot tot slot. ‘Om dat te onderbouwen hebben we de bekende vier marketing P’s vertaald naar onze vier interne P’s. Dat zijn: Passie, Plezier, Persoonlijk en 
Plan.

Wij hebben Passie voor verpakken, willen heel Persoonlijk met Plezier werken, maar altijd volgens het Plan dat we samen hebben opgesteld.’ ‘Kortom, het gaat niet om winstmaximalisatie, het 
gaat erom dat de mensen met plezier bij ons werken. Dat vinden wij belangrijker dan wat er uiteindelijk onderaan de streep staat.’ ‘Eind dit jaar vieren we daarom gezamenlijk ons 100-jarig bestaan en nodigen we alle medewerkers wereldwijd uit voor een groot feest in Rotterdam.’

100 jaar NNZ

1922-1930

Oprichter Marinus Boot (1889-1964) start in 1922 in Groningen met de Noord Nederlandsche Zakkenhandel.

1930-1940

Zoon Leendert Boot (1911-1972) reist door Europa voor zakelijke kansen en bezoekt in 1939 Amerika en koopt papieren en katoenen suikerzakken in.

1940-1950

In 1947 koopt Leendert jute zakken en meerwandige papieren zakken in Amerika en Canada. 1950-1960 Rien Boots tweede zoon, Wim Boot, treedt toe tot het bedrijf. In 1957 komt de eerste jute drukmachine.

1960-1970

Nieuwe verpakkingsmaterialen, zoals leno netzakken, meerwandige papieren zakken, karton, polypro[1]pyleen en polyethyleen zijn in op[1]komst. Marinus Boot maakt in 1961 plaats voor Leendert en Wim Boot.

1970-1980

In 1970 wijzigt de naam Noord Nederlandsche Zakkenhandel in NNZ industrial packaging. 1980-1990 NNZ opent in 1983 haar eerste vestiging in Duitsland en twee jaar later volgt Roswell in Amerika die onder leiding komt van Marco Boot. NNZ neemt Flexoplast over.

1990-2000

Len Boot herpositioneert NNZ als een onafhankelijk adviseur die klanten verpakkingsoplossingen aanbiedt. De productielocaties worden verkocht.

2000-2010

Len Boot, de derde generatie, komt in 2004 aan het hoofd van het bedrijf. Op 11 mei 2007 opende NNZ het duurzame kantoor in Groningen. 2010 – 2020 NNZ blijft groeien als een multinational met de nadruk op duurzaamheid en innovatie.

Artikel delen