Interpack 2026 richt zich op digitale transformatie en ketensamenwerking

interpack 2026: 'Belangrijker dan ooit'

Kunstmatige intelligentie, innovatieve materialen, nieuwe functionaliteiten en competenties voor de toekomstgerichte – de grote transformatiethema’s van de branche wachten niet. Op interpack 2026, die in mei 2026 plaatsvindt, vinden de vakbezoekers de impulsen en contacten die ze nodig hebben. Marktleiders uit alle schakels van de waardeketen bereiden zich al voor. Ook de ticketshop is vanaf nu geopend.

De internationale verpakkingsbeurs interpack vindt volgend jaar plaats van 7 tot en met 13 mei 2026 in Düsseldorf. Met circa 2.800 exposanten uit meer dan 60 landen legt de beurs de nadruk op thema’s als digitalisering, automatisering, veranderende regelgeving en nieuwe competenties binnen de keten.

Sector onder druk

Volgens beursdirecteur Thomas Dohse is de editie van 2026 relevanter dan ooit. De sector staat onder druk door geopolitieke onzekerheden, grondstoffenschaarste en toenemende regeldruk. Tegelijkertijd ontstaan er kansen voor bedrijven die technologie en strategie weten te combineren. ‘Innovatieve technologieën zijn belangrijk, maar alleen effectief in combinatie met een doordachte koers,’ stelt ook Richard Clemens van brancheorganisatie VDMA.

Groei in kernmarkten voeding en farmacie

De vooruitzichten zijn gunstig. De wereldwijde productie van verpakte levensmiddelen zal volgens het persbericht tussen 2024 en 2029 toenemen met ruim 11 procent. De farmaceutische industrie laat naar verwachting een groei van 24 procent zien in dezelfde periode.

Van verpakkingsmachines tot materialen

De beurs beslaat het volledige spectrum van de verpakkingsketen. Zo zijn in de hallen voor levensmiddelen, dranken en industriële goederen bedrijven als Ishida, Syntegon en Krones vertegenwoordigd. De farmaceutische sector wordt onder meer bediend door IMA en de Marchesini Group. Op het gebied van verpakkingsmaterialen presenteren ruim 1.000 exposanten hun oplossingen, waaronder Jokey en Sappi Europe.

Nieuwe tools en diensten voor beursbezoekers

De organisatie biedt bezoekers digitale hulpmiddelen om hun bezoek voor te bereiden en te organiseren, zoals de interpack-app en MyOrganizer. De ticketshop is inmiddels geopend en de exposantendatabase is beschikbaar. Nieuw is een centrale hotelservice die het aanbod bundelt.

Kennisdeling via digitale kanalen

Naast de beurs zelf publiceert interpack via digitale platforms trends, analyses en interviews. Het interpack Magazine en de nieuwsbrief ‘Let’s Talk Processing & Packaging’ bieden actuele inzichten voor professionals binnen de verpakkings- en verwerkingsindustrie.

Meer artikelen

recent new image
interpack 2026:...

Kunstmatige intelligentie, innovatieve...

Lees meer
recent new image
AI-gestuurde workflows...

Cirplus, een digitaal platform voor de...

Lees meer
recent new image
100 jaar Volkers:...

Het 100-jarig bestaan van Volkers werd...

Lees meer
recent new image
SC Pack versterkt...

De Franse verpakkingsgroep SC Pack...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox