Keizer International presenteert zich

Keizer International presenteert zich: 'Met onze kennis bieden we de beste oplossingen'

Keizer International presenteert zich

Keizer International timmerde tot nu toe niet aan de weg qua publiciteit en stond nooit op vakbeurzen. Tot april dit jaar. Het bedrijf had voor het eerst een stand op Packaging Innovations in Den Bosch.

 

Directeur Marco Voorthuijsen is al jaren actief in de verpakkingsindustrie, maar nooit op de voorgrond. ‘Wij zoeken oplossingen voor de vraagstukken van onze klanten, maar zullen veelal niet het wiel uitvinden. We maken gebruik van wat er in de markt aanwezig is. We hebben vooral veel beurzen bezocht,  maar er nooit zelf gestaan’, legt hij uit.
Voorthuijsen werd in 1998 voor 50% aandeelhouder van Keizer International. In 2003 werd hij volledig eigenaar. Inmiddels werken er negen mensen in het bedrijf, waar alles draait om knowhow. Voorthuijsen is ervan overtuigd dat de volgende generatie in het bedrijf vooral heel veel kennis moet hebben, omdat alleen dan goed kan worden ingespeeld op de behoeften  van klanten.

Kennisbank

General manager Stephan van Diest: ‘We hebben heel veel kennis in onze kennisbank, want we lopen al heel lang rond. We weten hoe klanten hun marketing toepassen en hoe ze produceren. Als een klant met een fabriek praat, biedt die fabriek hun portfolio aan. Wij vertegenwoordigen meerdere fabrieken, dus wij combineren heel veel kennis met een breed assortiment aan oplossingen en op die manier kunnen wij de beste oplossing bieden. Zo kunnen wij verpakkingen van glas, aluminium of kunststof aanbieden en de beste innovaties op het gebied van duurzaamheid meenemen in onze gesprekken.’

Keizer_VM8_23_kunststof_metaalVoorbeelden van verpakkingen van glas en kunststof.

'We zoeken actief naar verpakkingen waarvan we denken: dit kan beter'

Vragen stellen

Voorthuijsen vertelt dat het salesverhaal vanuit de klant  komt. ‘We stellen klanten heel veel vragen. Het gaat dan over innovaties, optimalisatie, efficiency, gewichtsreductie en prijs. Als die informatie is verzameld, kan het team van  Keizer International naar de juiste oplossing zoeken.’ Een voorbeeld misschien? ‘Details van automatisering en processen maken voor de klant het verschil’, legt Voorthuijsen uit. ‘Neem de kroonkurken voor craftbrouwers. Wij beschikken over een krimpmaatmeter en laten zien dat dat een zeer belangrijk detail is en bepalend voor eventueel koolzuurverlies of glasschade. In dat laatste geval gaat bijvoorbeeld een statiegeldfles korter mee, maar het kan ook imagoschade opleveren als zulke flessen op de markt komen. Het feit dat wij deze informatie delen, geeft aan hoe we met details bezig zijn.’

Keizer_VM8_23_metaal

Kroonkurken zijn één van de vele producten die Keizer International aan de drankenindustrie levert.

Markt volgen

Uiteraard komen klanten ook met vragen over duurzaamheid. ‘Als het om duurzaamheid gaat, volgen wij de mogelijkheden in de  markt. We oriënteren ons op alle mogelijkheden en gaan bijvoorbeeld met onze leveranciers in gesprek over bio- afbreekbare materialen, zoals een krimpfolie op basis van bladcellulose die droogt op de buitentemperatuur. Die folie  zit verpakt in blik en gaat als natte hoesjes over de kurk, en dat wil niemand. Dat zijn dus praktische problemen die een rem vormen op innovaties, want het onderbreekt de workflow en dus kiest de klant in dat geval voor een niet-bio-afbreekbare krimpfolie. Niemand wil namelijk vocht in de productieomgeving. We vertellen er dus over maar bespreken ook de nadelen. Onze insteek is dus te zoeken naar goede oplossingen, maar wel nuchter en praktisch zijn. We zetten altijd in op een hoog niveau van oplossingen. Uiteindelijk moet het product in perfecte staat bij de consument komen.’

Voldoende backoffice

Dat Keizer International dit jaar voor het eerst op Packaging  Innovations stond en niet eerder aan beurzen deelnam, komt omdat er geen ruimte was om eventuele leads op te volgen. ‘Inmiddels hebben we voldoende backoffice om mensen een antwoord te kunnen geven op hun vragen, en dat is belangrijk. Binnen ons bedrijf hebben we korte lijnen, waardoor we altijd snel kunnen reageren’, zegt Voorthuijsen. Van Diest voegt nog toe dat Keizer International actief naar innovaties zoekt. ‘We kijken zelf rond in de markt, zoekend naar verpakkingen waarvan we denken: dit kan beter. Zo stellen we ons proactief op en benaderen we bedrijven om aan te geven dat wij mogelijkheden zien om hun verpakking beter te maken.’

Keizer_VM8_23_VanDiest_Voorthuijsen_Teunissen.1

V.l.n.r.: Stephan van Diest (general manager), Marco Voorthuijsen (directeur) en Dennis Teunissen (business development).

Artikel delen