Dankzij de samenwerking met Nederlandse Brouwers, kunnen de kleine brouwerijen die bij de vereniging CRAFT zijn aangesloten, meeliften op (en uiteraard meebetalen aan) de BNR-flessenpool van de grote brouwers. Commercieel directeur Rob Verbakel van Dijkstra Vereenigde: “De BNR30-fles loopt altijd. Nu de kleine brouwers ermee gaan werken is het belangrijk dat ze met etiketten gaan werken die afwasbaar zijn. Omdat de fles in campagnes van 20 tot 25 miljoen flessen worden gemaakt in een bepaalde kleur, is het voor de meeste brouwers belangrijk dat ze hun flessen kunnen afnemen bij een voorraadhoudende handelsonderneming, zodat ze kleine hoeveelheden kunnen afnemen. Wij zorgen voor voldoende voorraad.”
Retourfles voor Tesselaar
Algemeen directeur in spé Jasper Diks van Tesselaar Familiebrouwerij Diks: ‘Voor ons als hard groeiende jonge brouwerij is het een duurzaamheidskeuze. We zijn als jonge generatie onze droom aan het opbouwen. We willen zo duurzaam mogelijk ondernemen, met als doel om de dingen met zorg en aandacht voor elkaar te doen. Onze wens naar circulariteit groot is. Met het oog op de verhuizing eind van dit jaar naar de nieuwe locatie, waar we met zonnepanelen voor de eigen stroom kunnen zorgen en we de droom hebben om een eigen mouterij te bouwen waar ons eigen graan van Texel kan worden vermout, was dit voor ons een logische volgende stap.
Afdracht per fles
Hoewel er een goed inzamelsysteem is voor eenmalig glas, moeten de ovens steeds weer aan. Een statiegeldfles daarentegen gaat 20 rondes mee. Zelf de flessen duurzaam spoelen redden we op de huidige locatie nog niet, en dus hebben we de samenwerking opgestart met de Nederlandse Brouwers. Wij kopen nieuwe flessen in en doen vervolgens een afdracht per fles om deze retour te laten stromen in het statiegeld circuit, zodat deze bij een grote brouwerij gespoeld en hergebruikt kan worden. Om deze stap te maken heb je wél wat volume nodig, in ons geval gaat dit al om zo’n 400.000 flessen per jaar.
De organisatie naar het afvullen van een ander soort fles vergt veel tijd en geld, niet alleen komen er veel administratieve taken bij kijken (denk aan nieuwe artikelnummers, brondocumenten groothandels, GS1 codes, implementatie boekhoudsysteem, statiegeldverwerking). Ook moeten er veel nieuwe ontwerpen worden gemaakt voor bijvoorbeeld de etiketten, geschenkverpakkingen, kartonnen dozen, tafelkaarten, folders, stanstekeningen en ga zo maar door. ‘Marinka, mijn tweelingzus, is gelukkig helemaal thuis rondom ontwerp en marketing zij kan veel van deze taken vorm geven en voorbereiden.’
Nieuwe uitstraling
De overstap heeft veel om het lijf, want de brouwerij stapt over van de eenmalige 33cl fles naar de BNR 30 CL fles en van zelfklevende etiketten naar afwasbare etiketten. ‘We zijn dus overgestapt naar papieren etiketten en hebben ervoor gekozen om in deze wisseling van etiket de uitstraling ook een professionaliseringsslag te geven. Alle etiketten zijn stuk voor stuk tegen het licht gehouden.
Broer Sander zwaait niet alleen de scepter in het brouwhuis, ook als het om techniek gaat is hij van alle markten thuis en weet zelfs een goed gebruikte etiketteermachine aan de praat te krijgen, heeft de flessenvulmachine en kroonkurker in afstelhoogtes aangepast zodat deze geschikt zijn voor de BNR 30 CL statiegeldfles.’
Ook Brouwersnös in BNR30
Rob Porskamp, directeur van brouwerij Brouwersnös in Groenlo, is net als de familie Diks het project om over te stappen op de bNR30 fles, aan het afronden. De keuze voor de overstap was geen moeilijke voor Porskamp. ‘Eenmalig is niet meer van deze tijd. Dat kan echt niet meer.’
Porskamp en zijn team pakten het schematisch aan en keken achtereenvolgens naar dozen, etiketten, afvullijnen en leveranciers. Zes maanden geleden werd begonnen met de voorbereiding. ‘We hebben met drie flessenleveranciers gesproken en de goede service van Dijkstra Vereengde gaf voor ons de doorslag.’
Ingrijpend
De huidige flessen zijn omwikkeld met een papieren wikkel en dat kan binnen het statiegeldsysteem niet meer. Dus volgt er een ingrijpende verandering. De brouwerij doet afstand van de zeer onderscheidende uitstraling, om duurzamer te kunnen verpakken. ‘Het is een moeilijke stap om de wikkel los te laten’, zegt Porskamp. ‘Maar we bestaan nu 5 jaar, dus het is een goed moment om een nieuw etiket met een nieuw design te introduceren en ook goed om alles nog eens tegen het licht te houden. Zeker ook omdat we de alcoholpercentages nauwkeurige gaan bepalen in verband met de nieuwe berekeningsmethode voor accijnzen.’
Aanpassing vulmachine
De overstap van de eenmalige 33 cl. fles naar de BNR30 betekent ook dat de afvulmachine moet worden aangepast. ‘We hebben nieuwe vulpijpen en nieuwe grijpers moeten plaatsen. In totaal is dat een investering van zo’n 9000 euro.’
Overigens is de brouwerij maar een onderdeel van de werkzaamheden van Rob Porskamp. Hij is een ervaren horecaondernemer die aanvankelijk het horecadeel van Brouwersnös runde. ‘Op een gegeven moment werd ik ook gevraagd voor de functie van directeur. Dat was niet zo’n grote stap, want ik bemoeide me toch al overal mee. Maar het zijn wel roerige tijden, met de nieuwe accijnsberekening, de overstap naar de meermalige fles en de concurrerende marktsituatie.’

De oude en nieuwe fles van Brouwersnös