Paardekooper: familiebedrijf in iedere vezel

Met Lyanne Paardekooper is de vierde generatie van het van oorsprong Rotterdamse familiebedrijf Koninklijke Paardekooper Group aan zet. Onder leiding van haar vader Jan groeide het bedrijf van zo’n 50 medewerkers in 2008 tot ruim 800 nu. De strategie voor de komende jaren is bepaald en Lyanne is de verpersoonlijking van een van de strategische punten: op en top een familiebedrijf zijn en blijven.

De oude vestiging van Paardekooper in Honselersdijk (voorheen Van der Windt Verpakking) is net verhuisd naar een prachtig bedrijfspand met 30.000 m2 magazijnruimte in Den Hoorn bij Delft, waar, als het goed is, nog eens zo’n oppervlak aan magazijnruimte naast komt. ‘Het is een rare situatie dat sommige medewerkers hier nog niet eens geweest zijn door de coronacrisis’, zegt chief marketing officer Lyanne Paardekooper tijdens het interview in mei. Sinds vorig jaar is zij het enige familielid in de directie, die verder bestaat uit algemeen directeur ad interim Johan van Hees en CFO Bert van Dongen.

No nonsense

Op de vraag hoe ze de Paardekooper Groep zou willen typeren, zegt ze gedecideerd: ‘no-nonsense en “gewoon” hard werken. Zo zijn we groot geworden. En wat ons verder kenmerkt, is dat we voor onze klanten door het vuur gaan. Zelfs als dit betekent dat we ook nee moeten zeggen als het voor ons en de klant beter is’, zegt Paardekooper. ‘Vroeger zeiden we altijd “ja”, maar als we nu het idee hebben dat we niet kunnen bieden wat de klant nodig heeft, dan durven we met een goede uitleg ook nee te zeggen.’

Corona-impact

‘Tot aan de coronacrisis waren de twee belangrijkste trends duurzaamheid en de zoektocht naar vervangers voor plastic, maar sinds de crisis zijn hygiëne en veiligheid de belangrijkste aandachtspunten bij klanten. Men kijkt kritisch naar verpakkingen, maar nu er schaarste is binnen bepaalde markten, nemen klanten genoegen met wat beschikbaar is’, zegt Paardekooper. ‘Dat ook wij worden geraakt door de crisis mag duidelijk zijn, maar de spreiding van markten en producten verzacht de impact iets.’

Dit is een preview. Lees het complete interview met Lyanne Paardekooper in VerpakkingsManagement 6 (1 juli)

Nog geen abonement? Klik hier

Paardekooper

Lyanne Paardekooper

Meer artikelen

recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

Met de categorie Beauty & Personal Care...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

De volledige lijst van de VM Packaging...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

Alle genomineerden voor de VM Packaging...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

De genomineerden van de VM Packaging...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox