Mick de Reuver

Mick de Reuver (FroQ brandservices): A-merken lijken wakker te worden

Packaging design en design implementatie staan weer op de agenda bij A-merken. Volgens Mick de Reuver, managing director van FroQ brandservices, is er sinds vorig jaar sprake van een duidelijke heropleving. Retailers bleven al in beweging, A-merken volgen nu – mede onder druk van regelgeving en uit noodzaak om zich opnieuw te positioneren.

De Reuver ziet dat veel merken de afgelopen jaren terughoudend waren met investeringen in packaging design. ‘Retailers gingen gewoon door, ook tijdens Covid. Veel A-merken daarentegen hebben trajecten uitgesteld of kozen voor ogenschijnlijk opportunistische alternatieven. Daarmee proberen ze stappen over te slaan. Maar dat werkt niet altijd even goed.’

Vanaf 2023 ziet FroQ grote projecten weer langzaam opstarten. ‘Nieuwe designs worden ontwikkeld. Er komen grote restyling-trajecten aan. Dat merken wij in de toenemende vraag naar onze diensten.’ Volgens De Reuver is er meer beweging in de markt. ‘En dat werd tijd. Het vak gaat dat echt merken.’

Retail stabiel

FroQ werkt niet alleen voor A-merken, maar ook veel voor retailers. Daar lopen de activiteiten gestaag door. ‘Onze business voor retailers loopt gelukkig prima door. Dat zegt iets over hun positie in de markt,’ aldus De Reuver. ‘A-merken hebben lang gewacht met herpositionering en echte innovaties.'

Tegelijkertijd groeit de druk op de grote merken om zich te onderscheiden van private labels. ‘Die tegenreactie lijkt nu op gang te komen. Wij zien sinds begin vorig jaar de eerste stappen in die richting.’ Wetgeving, zoals de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), is daarbij een extra prikkel. ‘Iedereen moet daarmee aan de slag. Het is een logisch moment om opnieuw naar je verpakkingen te kijken. Wat voor verpakkingen gebruiken we, en moet dat niet anders? Combineer dat met een grafische restyling en je hebt een aanleiding voor een groter project.’

Gevalideerde content waardevol

FroQ richt zich op packaging design implementatie: het technisch realiseerbaar maken van het design. ‘Wij leveren het artwork en de pre-press die door alle stakeholders zijn goedgekeurd,’ zegt De Reuver. ‘Dat is de laatste versie voor de productie, gevalideerd door marketing, supply chain en kwaliteit. Wij zeggen altijd: wij zijn de eerste die de laatste waarheid in handen hebben.’

Volgens De Reuver vertegenwoordigt die gevalideerde content veel meer waarde dan vaak wordt gedacht. ‘Zonde om dat alleen te gebruiken voor print of offline toepassingen. Dezelfde assets - tekst en beeld - kun je ook voor andere communicatiemiddelen inzetten. Op de website bijvoorbeeld. Daar ligt onze kracht, in consistentie en zorgen dat het over de hele linie werkt.’

Gerichter ontwerpen

Vroegtijdige afstemming met de keten is belangrijk, vindt De Reuver. ‘Regelmatig wordt er nog ontworpen op basis van een blanco canvas, zonder rekening te houden met het verpakkingsmateriaal, de druktechniek of het aantal beschikbare kleuren. Als je dat vooraf allemaal weet, kun je veel efficiënter ontwerpen.’

Dat betekent volgens hem niet dat ontwerpers beperkt worden. ‘Het is juist interessant om binnen de mogelijkheden het maximale eruit te halen. En natuurlijk mag je buiten de lijntjes kleuren. Wij zien het juist als onze uitdaging om dat in de productie overeind te kunnen houden. Maar soms moet je terug naar de opdrachtgever om te bespreken of andere specificaties - zoals een extra drukkleur of in het ergste geval een andere druktechniek - nodig zijn. Als je weet wat er technisch mogelijk is, kun je betere keuzes maken.’

Mick Packaging Innovations

Pacademy was aanwezig op Packaging Innovations 2025

Behoefte aan kennis

Afgelopen jaar is de FroQ Group gestart met Packademy. Packademy werd in het leven geroepen om kennis te kunnen delen met iedereen die interesse heeft in het packaging vak. De Reuver: ‘Of het nu gaat om het packaging proces, packaging projectmanagement, duurzaamheid of basic grafische kennis, we merken dat er veel behoefte is aan vaktechnische verdieping. Daar willen we opdrachtgevers graag in ondersteunen, met presentaties, trainingen en workshops. Packademy wordt in de markt heel erg goed ontvangen. Ook op de Packaging Innovations & Empack beurs kregen we veel enthousiaste reacties.’

De Reuver verwacht dat de investeringen in packaging design en implementatie verder zullen aantrekken. ‘2024 en 2025 zijn jaren waarin we als sector merken dat A-merken en retailers weer echt aan de slag zijn. Er loopt veel en het is geweldig om daar onze bijdrage aan te kunnen leveren.’

 

Meer artikelen

recent new image
Mick de Reuver (FroQ...

Packaging design en design...

Lees meer
recent new image
Onderzoek: Vraag naar...

De Europese markt voor verpakkingen van...

Lees meer
recent new image
Van Genechten Packaging...

Van Genechten Packaging (VGP) start met...

Lees meer
recent new image
Brancheorganisatie pleit...

Tijdens een werkbezoek van...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox