Mondi Group benoemt 5 trends in e-commerce-verpakkingen

Mondi benoemt 5 trends in e-commerce-verpakkingen

Mondi Group benoemt 5 trends in e-commerce-verpakkingen

Mondi Group, actief in duurzame verpakkingen en papier, deelt zijn vierde jaarlijkse consumententrendonderzoek. Het onderzoek biedt inzicht in het online winkelgedrag en de houding van consumenten ten opzichte van verpakkingen.

De door onderzoeksbureau RetailX uitgevoerde trendenquête is volgens de verpakkingsfabrikant het meest diepgaande onderzoek tot nu toe, met elk 1.000 consumenten in Frankrijk, Duitsland, Polen, Zweden en Turkije. Voor het eerst bevat het ook een analyse van generatieverschillen in online winkelpatronen.

Mondi.1a

Reden voor enquête

Mondi Group eCommerce Director, Nedim Nisic, legt de reden voor de enquête uit: ‘We willen voorop lopen in het begrijpen van wat consumenten willen wanneer ze online winkelen en wat ze verwachten van de verpakking die hun aankopen beschermt. Dit onderzoek heeft vijf macrotrends aan het licht gebracht die de groeiende e-commerce-verpakkingsmarkt vormgeven, terwijl we samenwerken met toonaangevende retailers om samen de meest duurzame verpakkingsoplossingen voor hun behoeften te creëren.’

Mondi.1g

 

'Het gaat erom klanten een merkervaring te geven die ze om de juiste redenen zullen onthouden’

Lagere prijzen en gemak

Met driekwart van de klanten in de vijf markten die minstens één keer per maand online winkelen en gemiddeld 12 tot 120 euro per maand uitgeven, is het belangrijk om te weten waarom ze ervoor kiezen om online te winkelen, net als het kunnen plaatsen van de e-commerce functies die ze het meest waarderen. Mode is het sterkste productsegment, gevolgd door huishoudelijke artikelen, consumentenelektronica en schoonheidsproducten. Het onderzoek bevestigt dat over generaties en landen heen de belangrijkste drijfveren voor online winkelen lagere prijzen en gemak zijn, met name tijdwinst en directe levering aan huis.

Mondi.1b

 

Mondi: ‘De vijf belangrijkste trends’:

Trend #1: Bescherming van goederen en milieuoverwegingen blijven twee van de belangrijkste eisen van consumenten
 
94% van de consumenten noemt de bescherming van goederen als voornaamste factor, vooral wanneer het een waardevol product betreft. Dit wordt gevolgd door het gemak van easy-close verpakkingen voor retouren, dat is gestegen van 74% in 2019 naar 88% dit jaar.
‘Omdat klanten de groeiende beschikbaarheid van easy-close verpakkingen hebben ervaren, hebben ze zich ook gerealiseerd hoe goed het aan hun behoeften voldoet. Dit betreft zowel het gemak van gemakkelijk kunnen hersluiten zonder naar verpakkingstape te hoeven zoeken, maar ook wat betreft het duurzaamheidsaspect van hergebruik van verpakkingen’, zegt Nisic. Milieuvriendelijke verpakking (84%) en eenvoudig weg te gooien verpakkingen (80%) waren achtereenvolgens de belangrijkste factoren.

Trend #2: Over-verpakking kost meer dan verwacht

86% van de consumenten ergeren zich aan te grote verpakkingen tegenover 79% in 2021, en overtollige interne verpakkingen is voor 78% van de klanten een bron van irritatie. Sterker nog, meer dan tweederde (67%) van de respondenten in de vijf landen zei dat over-verpakking klanten ervan zou weerhouden om bij het merk te kopen. ‘Over-verpakken is niet duurzaam of kosteneffectief. Het onderzoek laat nu ook zien dat het aankoopbeslissingen kan beïnvloeden, waarbij klanten ervoor kiezen om retailers die het niet goed doen, niet te steunen’, zegt Nisic.

Trend #3: Het unboxing moment is belangrijk

Verpakken gaat niet alleen over functionaliteit; het gaat om de totaalbeleving. Uit dit onderzoek bleek dat het bewustzijn van “unboxing” in veel markten toeneemt. Zo had in Polen in 2019 32% van de consumenten gehoord van “unboxing”, vergeleken met 66% dit jaar. In 2021 zei 46% van de ondervraagden dat een unieke unboxing-ervaring geïnspireerd door opvallende productverpakkingen hen vanwege de verpakking zou overtuigen om opnieuw bij dezelfde retailer te bestellen. Dit jaar is dat gestegen naar 78%. ‘Het concept van unboxing is meer dan alleen een klant die zijn bestelling uitpakt’, zegt Nisic. ‘Het gaat erom de mogelijkheid te benutten om klanten een merkervaring te geven die ze om de juiste redenen zullen onthouden.’

Trend #4: Consumenten zijn steeds vaker bereid om een kleine meerprijs te betalen voor een verpakking die aan hun wensen voldoet

Consumenten zeggen dat ze steeds vaker bereid zijn om ongeveer 1 euro extra te betalen voor een verpakking die het beste bij hun wensen past. De betalingsbereidheid voor best passende verpakkingen steeg in Polen van 48% in 2021 naar 81% dit jaar en in Duitsland in 2021 van 56% naar 70% in 2022. Over het algemeen is in de vijf markten 72% van de consumenten bereid te betalen voor verpakkingen, waarbij Generatie Z (80%) en Millennials (74%) het meest geneigd zijn om het daarmee eens te zijn.

Trend #5: Het gedrag en de trends van Millennials sturen de markt

Dit zijn klanten die veelvuldig online winkelen en het meest geneigd zijn om minstens één keer per dag (8%) en vaker dan één keer per week online te kopen(37%). Ze geven ook veel uit in verschillende sectoren. Hun opvattingen behoren ook tot de sterkste, waarbij millennials het meest geneigd zijn om de verschillende verpakkingskenmerken voor hen als cruciaal te beoordelen in vergelijking met andere generaties. Zij zijn ook de generatie met de grootste bereidheid om extra te betalen voor verpakkingen die aan hun wensen voldoen.

Download het volledige rapport hier om meer inzicht te krijgen in het online winkelgedrag van consumenten en hun verwachtingen van verpakkingen.

Mondi.1c Mondi.1f

  • De meningen van 5.000 consumenten in Duitsland, Polen, Frankrijk, Zweden en Turkije geven inzicht in macrotrends in e-commerce-verpakkingen. 
  • Het jaarlijkse consumententrendonderzoek van Mondi onderzoekt online winkelpatronen en de houding van consumenten ten opzichte van verpakkingen. 
  • Nieuwe inzichten over e-commercegedrag per leeftijd onthullen de impact van de generaties Z en Millennials op de verpakkingsindustrie.
Artikel delen