Cosmetica-tubes: duurzamer en instagrammable

Cosmetica-tubes moeten duurzamer worden en ook nog Instagrammable zijn. En verder: kortere series, het verkorten van de time-to-market en meer personalisatie. De markt voor cosmetica-tubes wacht grote uitdagingen als gevolg van de Covid-19-crisis.

Dat zegt Valérie Lebelt, head productlaunches bij Albéa Tubes dat ook een vestiging in Nederland (Alkmaar) heeft.

Duurzame materialen

‘Wij spelen daar op met een aantal noviteiten waarbij de eis voor duurzaamheid echt centraal staat. Zo gebruiken we nu meer duurzame materialen en hebben we het gewicht van de tubes gereduceerd. Ons assortiment kunststof tubes, op basis van Post-Consumer Recycled of bio-sourced harsen, is bijvoorbeeld aanzienlijk uitgebreid. Het is nu mogelijk om meerlaagse structuren te combineren met recyclebaarheid, innovatie en productbescherming.’ Een voorbeeld is de ‘papieren’ cosmeticatube die Albéa Tubes recent ontwikkelde en die binnenkort door cosmeticamerk L’Oréal op de markt wordt geïntroduceerd.

Adequaat reageren

‘Daarnaast dwingt de huidige crisis ons om nog meer flexibiliteit te garanderen. Onverwachte storingen in leveringen, die op dit moment helaas regelmatig voorkomen, moeten we snel kunnen opvangen. Adequaat reageren op de marktontwikkelingen is altijd belangrijk, maar nu onontbeerlijk.’ Dat brengt een andere verandering met zich mee: het vermogen om decoratieprocessen van de ene productielocatie naar de andere te brengen om continuïteit in het aanbod te garanderen.’

Instagrammable tube

Verder vragen klanten om kortere series, zegt Lebelt. En er is behoefte aan differentiatie. In de markt voor cosmetica-tubes, wat eigenlijk een vrij standaardproduct is, kunnen merken zich onderscheiden met de decoratie. De visuele impact van een fraai bedrukte tube, lees: instagrammable tube, en de trend naar premium vragen veel van ons. ‘Want: tegelijkertijd wordt de time-to-market  belangrijker. Het ontwikkelen van een nieuw product duurt nu vier tot zes weken. Een paar jaar geleden was dat nog drie maanden.’

 

Cosmetica-tubes

Meer artikelen

recent new image
Panhuijsen verhuist en...

Panhuijsen Verpakkingen is verhuisd...

Lees meer
recent new image
Zó maak je elke pallet...

Een pallet die onderweg verschuift,...

Lees meer
recent new image
STI Group speelt in op...

STI Group heeft voor Weleda een nieuw...

Lees meer
recent new image
Meer deksels, minder...

Kornelis Caps & Closures in Steenwijk...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox