Dutch IPA kiest bewust voor blik

Midden in de coronacrisis komt brouwerij Dockum met een nieuw biermerk: Dutch IPA. Een merk met alleen maar IPA’s is in Nederland vrij uniek. De brouwers kiezen bewust voor blik. ‘Blik is beter voor de smaak en beter voor het milieu.’

Reclamebureau Cogonez van Arjan Leest en Bas Oosterwal bedacht het merkverhaal, dat is opgebouwd rond kapitein IPA. ‘Deze ruwe bolster voer tijdens de 'gouden eeuw met regelmaat de wereld rond om te zoeken naar nieuwe smaken en aroma’s voor zijn geliefde drank…bier. Maar deze reis ging niet zonder slag of stoot. Vele gevaren heeft hij moeten overwinnen.’
De verhalen van Kapitein IPA vinden we terug op de blikken van Dutch IPA. Elke afbeelding verteld over de gevaren die hij heeft moeten overwinnen én over de smaken die de boventoon voeren van de betreffende IPA. ‘Dutch IPA is een ode aan de avonturier, aan de ontdekker van nieuwe smaken. Maar vooral aan de levensgenieter’, zegt Jordy de Jong van de brouwerij.

Bewuste keuze voor blik

Op hun website sommen Dutch IPA op waarom ze voor blik kiezen. ‘Zonlicht heeft invloed op de hop en daarmee op de smaak. Blik is 100% lichtdicht en zorgt er daardoor voor dat de smaak van uw IPA perfect behouden blijft. Daarnaast heeft zuurstof ook invloed op de smaak. Flessen zijn nooit 100% afgesloten. Zeker niet de schroefdoppen. Een blikje is 100% lichtdicht, dus ook dit is een voordeel.’
‘Daarnaast is IPA-bier natuurlijk veel lekkerder als het gekoeld is. Blikken koelen sneller af dan flessen. Dat kan handig zijn, maar het is ook beter voor het milieu omdat er minder energie nodig is om je IPA op temperatuur te krijgen. Tot slot is blik is lichter dan glas en beter stapelbaar. Logistiek gezien heeft dit grote voordelen ten opzichte van flessen. Het transport van blikjes zorgt voor een lagere CO2-uitstoot dan het transport van flessen. Blik kan beter worden gerecycled dan glas.’

Afvullijn en etiket

Brouwerij Dockum, ook bekend van Kâld Kletske dat wordt afgevuld op een Cime Careddu afvullijn, vult Dutch IPA zelf  af op haar Wild Goose afvullijn. De etiketten zijn afkomstig van Probo en zijn gemaakt van een zelfklevende PP-folie die digitaal wordt bedrukt door een HP 6900 printer. Een Sei laser stans snijdt de etiketten uit. ‘Deze combinatie van apparatuur is ideaal voor kleine oplagen’, vertelt Jordy de Jong. ‘Veel private label merken maken hier gebruik van. Ideaal voor kleine oplagen voor seizoenacties. En nu ook voor ons nieuwe bier.’

Bij ieder bier een verhaal.

Iedere IPA heef zijn eigen verhaal. Voor Session IPA is dat: ‘In de tijd van kapitein IPA werd bier gedronken als water. Maar dat schiet natuurlijk niet op als je werk deed waarbij je scherp moest blijven. Daarom werd Session IPA geïntroduceerd. Een IPA met een iets lager percentage alcohol, zodat je na een paar biertjes gewoon kan blijven doorknallen. Easy does it!’
Voor Mosaic IPA: ‘Laat je aangenaam verrassen door de zoetheid van tropisch fruit en aangename bitterheid. Het is een heerlijke smaakbom. Wanneer je het blik opent, komen de geuren van mango, passievrucht, ananas en citrus je tegemoet. Doe als een Captain IPA en confronteer deze Mosaic IPA.’
Voor Wheat IPA: ‘De kleur van dit bier is een ode aan de lievelingskleur van Kapitein IPA. Lichtgoud en een beetje troebel. Bij het proeven van deze IPA zal je je afvragen: “What the Wheat!?”. De stevige bitterheid wordt al snel afgezwakt door tropische tonen en het romige van een Weizen. De oplettende drinker proeft dat banaan de boventoon voert.’
En voor West Coast IPA (introductie binnenkort): ‘Het karakter van Kapitein IPA wordt perfect weerspiegeld in deze West Coast IPA. Je proeft de harde bitterheid in perfecte balans met tropische fruittonen. Een beetje uitdaging maakt het leven interessanter. Life's full of ups and downs, let's toast to the sunny side!’

www.dutchipa.com

 

 

 

Meer artikelen

recent new image
Panhuijsen verhuist en...

Panhuijsen Verpakkingen is verhuisd...

Lees meer
recent new image
Zó maak je elke pallet...

Een pallet die onderweg verschuift,...

Lees meer
recent new image
STI Group speelt in op...

STI Group heeft voor Weleda een nieuw...

Lees meer
recent new image
Meer deksels, minder...

Kornelis Caps & Closures in Steenwijk...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox