Na 3,5 jaar weer een Packaging Innovations

Na 3,5 jaar weer een Packaging Innovations

Tags: nieuws

Op 17 en 18 november werd in Zaandam, locatie Taets, Packaging Innovations georganiseerd door beursorganisator Easyfairs. Het evenement stond dit keer in het teken van (consumenten)verpakkingen.

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?

Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Marcom en Content bij Easyfairs: ‘We hebben als organisatie echt enorm genoten bij het zien van de gesprekken die onze exposanten, partners en bezoekers met elkaar hadden. Daarnaast waren wij blij om eindelijk de branche weer eens te kunnen ontmoeten.’

De editie stond oorspronkelijk gepland voor november 2020, maar deze kon wegens corona geen doorgang vinden.

‘We kwamen van een voorjaarseditie in 2018 waar Packaging Innovations naast Empack stond in Jaarbeurs Utrecht. Deze editie heeft ons, ondanks de kleine tegenslagen in de voorbereiding, doen bewijzen dat het event hier thuishoort; in het najaar, regio Amsterdam.’


Na 3,5 jaar afwezigheid was Packaging Innovations weer up and running.
Na 3,5 jaar afwezigheid was Packaging Innovations weer up and running.

Op de vraag of het een vlekkeloze editie was, is de reactie van Van den Nieuwenhuizen: ‘We zijn er altijd van uitgegaan dat we door zouden gaan met Packaging Innovations, hoewel we natuurlijk achter de schermen op alle scenario’s waren voorbereid. Zo zagen we bijvoorbeeld dat in eerste instantie het aantal voorinschrijvingen vanuit de bezoekers buitengewoon fantastisch verliep, maar we zagen dit helaas stagneren elke keer wanneer er persconferenties werden gehouden. Het is logisch dat we vakprofessionals hebben gemist, maar we hebben ontzettend veel begrip gevoeld en positieve feedback ontvangen. Iedereen nogmaals bedankt. Dit geeft brandstof voor de toekomst.’

Inspirerende vraagstukken en expertsessies


Packaging Innovations werd op 17 en 18 november georganiseerd in Zaandam.
Packaging Innovations werd op 17 en 18 november georganiseerd in Zaandam.

Design- en creatieve agencies, groei- en duurzaamheidsexperts, brands en een neuromarketeer gaven tips hoe om te gaan met (duurzame) verpakkingsvraagstukken en hoe een product in het (online) schap kan presenteren.

Ook de workshops, het Green & Material Lab en het Retail Lab zijn goed ontvangen.

Van den Nieuwenhuizen licht toe: ‘In hoeverre spreken we nog over een trend wanneer we het over duurzaamheid hebben. Het blijft, zeer terecht, een terugkerend begrip dat steeds nieuwe dimensies met zich mee brengt. De prototypes in mogelijke materiaalsoorten waarmee we in de toekomst duurzaam kunnen verpakken en op de beurs werden getoond, trokken veel bekijks. Maar wanneer je dit als brand weet te bewerkstelligen, hoe ga je hier dan mee om in je branding, je verpakking? Dat hier live neuromarketing onderzoek naar werd gedaan maakt het plaatje compleet.’

Volgende editie in nieuwe “duurzame” locatie

‘Volgend jaargang keren wij terug, op 16 en 17 november op een nieuwe locatie; Expo Haarlemmermeer. Een voormalige kas, met veel natuurlijk licht. We gaan verder uitbreiden op het gebied van duurzaamheid, product pitches en de releases van nieuwe verpakkingen. Wij introduceren met “digital & print” en “active & intelligent packaging” ook twee nieuwe area’s, omdat ook deze markten in de toekomst een essentieel onderdeel uitmaken van het verpakkingsproces’, stelt Van den Nieuwenhuizen.

Artikel delen