Advertorial

Schade tijdens het fulfilment-proces: wat zijn de risico’s?

Schade tijdens het fulfilment-proces: wat zijn de risico’s?

Het proces van fulfilment richt zich op verschillende onderdelen en heeft betrekking op bijvoorbeeld de ontvangst van goederen, opslag van goederen en orderverwerking. Zo zijn er doorgaans nog een aantal aspecten van toepassing, variërend van montage en inpakken en van retourzendingen en het verzenden tot rapportage van het gehele fulfilment proces.

Dit is een advertorial van Nationale Nederlanden

Risico’s op schade

Tijdens het proces kan er natuurlijk van alles misgaan en er zijn risico’s dat er schade aan een van de producten of aan een persoon wordt toegebracht. Er zijn verzekeringen beschikbaar om risico’s af te dekken, zoals een verzekering tegen bedrijfsaansprakelijkheid voor onder meer letselschade. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten is bijvoorbeeld niet nodig voor de risico’s van het fulfilment proces, maar wel voor het boekhoudkantoor dat bij het bedrijf betrokken is.

Risico op letselschade

Tijdens het fulfilment proces is er altijd een risico dat een werknemer gewond raakt door een bedrijfsongeval. In een dergelijke situatie is het fulfilment bedrijf aansprakelijk te stellen voor het letsel dat daaruit voortvloeit. Ook al is de kans misschien klein dat een stelling omvalt en op een medewerker belandt met letsel tot gevolg, het risico is wel degelijk aanwezig. Dit is een van de risico’s die je kan afdekken als fulfilment bedrijf. Om je bedrijf tegen financiële gevolgen te beschermen van een eventueel bedrijfsongeval tijdens het fulfilment proces is het dus aan te raden om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Risico bij verzending

Bedrijven die met een fulfilment proces te maken hebben, lopen allerlei risico’s. Stel dat je een webshop hebt en je schakelt een fulfilment bedrijf in voor de logistiek, maar het product komt beschadigd aan bij de klant, wie is er dan verantwoordelijk? De consument die een levering met schade ontvangt, is dat doorgaans nooit. In dit geval kan de consument de webshop aansprakelijk stellen, die daarna wellicht de schade kan verhalen op het bedrijf dat het fulfilment proces uitvoert. Ook loopt je bedrijf in het kader van het fulfilment proces het risico dat je schade toebrengt aan spullen van anderen. Een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven biedt in dat geval eveneens uitkomst.

Algemene voorwaarden

Het is natuurlijk altijd van belang om algemene voorwaarden als bedrijf te hanteren. Het is echter wel zo dat aansprakelijkheid niet als vanzelfsprekend uit te sluiten is. Indien een consument met schade te maken krijgt aan een product dan kan deze de verkoper aansprakelijk stellen. Ook al staat er in de algemene voorwaarden dat de verkoper niet aansprakelijk is voor schade. Consumenten hebben wat dat betreft een betere bescherming dan bijvoorbeeld in de B2B sector. Je kan dan als webshop afspraken maken met een fulfilment bedrijf over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

Risico’s verzekeren

Het is voor elk bedrijf dat betrokken is bij het fulfilment proces in elk geval aan te raden om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Een administratiekantoor dat bij het bedrijf is betrokken, doet er goed aan om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Eventuele financiële gevolgen die ontstaan zijn door een beroepsfout zijn in dat geval afgedekt door de verzekering.

Artikel delen