‘Dankzij onze grondstofvoorraden kunnen we de prijzen van onze verpakkingsfolies nog stabiel houden’, zegt Wilbert van de Corput, agent van Servo Artpack. ‘Maar de levertijden staan onder druk en als het langer gaat duren, dan kunnen we de prijsfluctuaties niet meer opvangen en dan kunnen de prijzen gaan stijgen, want onze grondstofleveranciers verhogen momenteel ook de prijzen.’
‘De strategie van Servo Artpack is dat ze in gunstige periodes grote voorraden aanlegt van haar basisfolies’, vertelt Van de Corput. ‘Zodat we prijsschommelingen kunnen opvangen. Wij hebben daardoor momenteel nog voldoende rollen PET-, PP- en PE-folie om samengestelde verpakkingsfolies te maken. Die voorraad is aangelegd op basis van onze omzetervaring. Alleen zie je momenteel dat veel van onze klanten extra inkopen om hun eigen voorraden op peil te brengen, mede door het hamstergedrag van de consument. Wij zetten daardoor meer om, maar onze voorraden slinken. In combinatie met de langere levertijden van onze grondstoffen, met mogelijke prijsstijgingen, zullen we, als dit zo doorgaat, een punt bereiken dat we grondstoffen moeten inkopen tegen een hogere prijs.’
Prijsverhoging
Van de Corput vindt een prijsverhoging van de grondstofleveranciers, op basis van vraag en aanbod, niet passen in deze tijd. 'Mogelijk zijn er stijgende kosten voor bijvoorbeeld personeel, om de produktie in deze tijd draaiende te houden. Aan de andere kant zien we echter ook dat de olieprijzen aan het dalen zijn. Een verhoging van de grondstofprijzen, puur op basis van vraag en aanbod, dat vind ik in deze tijd niet kloppen. Wij verhogen onze prijs ook niet omdat er nu opeens meer vraag is. Dan zouden we profiteren van de crisis en dat vind ik enigszins immoreel.’
Een ander probleem zijn de lange levertijden momenteel. ‘Normaal gesproken is de levertijd zo’n drie tot vier weken. Dat kan op gaan lopen naar het dubbele, of drie-voudige. We vragen onze klanten daarom goed naar hun planning op de langere termijn te kijken, eerder te bestellen waar mogelijk en liefst ook een forecast te geven voor 6-12 maanden.’
Verschillende markten
De vraag naar verpakkingsfolie is per product verschillend. ‘Mogelijk snoepen mensen nu thuis meer, of ze hamsteren bepaalde produkten’, zegt Van de Corput. ‘Een klant van mij die speculaas produceert, koopt extra folie, evenals een klant die rijst verpakt. Is dat omdat de consument nu meer consumeert, of is dit hamstergedrag? Aan de andere kant hebben we ook klanten die veel aan de horeca leveren. De omzet van deze klanten gaat sterk omlaag. Maar gemiddeld genomen draaien we nu een goede omzet. Ik vrees alleen dat we na de crisis een omzetdip zullen zien. Daarom is het nu zaak om een financiële buffer op te bouwen.’
www.servoartpack.com