Sleutelrol voor tomaat

Sleutelrol voor tomaat

Mutti, een gerenommeerd Italiaans merk dat tomatenproducten van hoge kwaliteit produceert, lanceerde onlangs een nieuwe productrange in Nederland: tomatenpesto. Het prominent gepositioneerde merkbeeld vertelt het verhaal.

Familiebedrijf Mutti

Het familiebedrijf Mutti uit het Italiaanse Parma heeft ruim 120 jaar expertise op het gebied van hoogkwalitatieve tomatenproducten. Innovatie staat hoog op de agenda. Met de nieuwe tomatenpesto, waarmee het assortiment Polpa, Passata, concentraat, gepelde tomaten en tomatensauzen recent is uitgebreid, heeft Mutti een van de meest iconische recepten in de Italiaanse gastronomie opnieuw uitgevonden. De passie voor tomaten baseert het merk op drie kernwaarden: kwaliteit, transparantie en betrouwbaarheid. Ze vormen de basis voor het verpakkingsdesign van de tomatenpesto.


ANSAcom  Mutti con embargo
Baden vol zongerijpte Italiaanse tomaten; klaar voor verwerking.

‘Transparantie en kwaliteit op één’

‘Kwaliteit zit in ons DNA sinds 1899. We werken samen met boeren die ons de beste Italiaanse tomaat kunnen leveren en door te focussen op kwaliteit, kunnen we die superieure smaak die onze producten kenmerkt, garanderen’, zegt Francesco Mutti. ‘Aan onze verpakkingen besteden we diezelfde aandacht. Met zeefdruk op de blikverpakkingen van de Polpa of Gepelde tomaten willen we kwaliteit uitstralen. En we maken bewust gebruik van transparante etiketten op het assortiment pastasauzen; daarmee benadrukken we dat transparantie en kwaliteit voor ons op één staat. Op de verpakkingen vermelden we ook de herkomst, Nutriscore en onze certificering.’



Achthoekig glas

De nieuwe productrange bestaat uit drie tomatenpesto’s, verpakt in achthoekige glasverpakkingen. ‘Met deze logische uitbreiding van het assortiment pastasauzen benadrukken we niet alleen onze expertise, maar ook onze differentiatie ten opzichte van de concurrenten. Onze pesto bestaat – anders dan traditionele pesto’s - voor 50% uit tomaat. Dat is nieuw voor de Nederlandse markt. De fraaie glasverpakking geeft een premium uitstraling.’ In het verpakkingsontwerp heeft de tomaat een hoofdrol en vervullen de andere ingrediënten een bijrol. ‘Voor deze range zijn verschillende tomatenrassen geselecteerd naar kleur en smaakprofiel. Dat zorgvuldige proces was uitgangspunt voor het verpakkingsontwerp. Vandaar de prominente rol van de tomaat op het etiket.’ De Mutti tomatenpesto is er in drie smaakvarianten: verde, rosso en arancione. Per variant wisselt de hoofdkleur van geel, naar groen en rood. Alles om de shopper zo snel mogelijk naar de juiste variant te laten navigeren.’

Leeuwen staan voor kracht

Het logo heeft het merkbeeld Mutti als belangrijkste element. Twee leeuwen ondersteunen dit merkbeeld. ‘Zij verbeelden kracht en staan sinds de oprichting van Mutti in het logo. Zij moesten het merk in de beginjaren duiden en herkenbaar maken voor mensen die niet konden lezen. Het felle rood symboliseert de tomaat en de medaille tussen de twee leeuwen staat voor de superieure kwaliteit die we zowel van onze boeren eisen als van onszelf.’ Het logo en de productnaam hebben een prominente positie op de glasverpakking. ‘Het trekt de aandacht en daar begint de storytelling. De tomaat helpt om de relevantie van het product te begrijpen. Verder stralen onze verpakkingen de authentieke smaak uit die we beloven.’

Artikel delen