Tesco’s CEO Dave Lewis geeft in The Guardian uitleg over het verpakkingsbeleid van de supermarktketen en roept op tot een bredere samenwerking
Tesco gaat inmiddels de tweede fase van haar verpakkingsplan in. In het eerste kwartaal van 2018 heeft het bedrijf al haar verpakkingsmaterialen gecontroleerd en alle niet-recyclebare en onnodige verpakkingen verwijderd. Voor 2019 is het doel om in dien mogelijk de moeilijk te recyclen materialen te verwijderen of te weren. In het afgelopen jaar zijn er al zo’n 800 Tesco-producten gewijzigd en daarmee 4.000 ton moeilijk te recyclen producten verwijderd. Het bedrijf verwacht dat tegen het einde van dit jaar de moeilijkst te recyclen materialen zijn verwijderd en werken. Lewis ziet nog diverse kansen, zoals bij de multipacks. ‘We zouden 490 ton plastic kunnen besparen door de folie van blikjes in multipack en de plastic ringen van 50 miljoen bierblikjes te verwijderen.’ Hij stelt ook vraagtekens bij de grootte van sommige verpakkingen: ‘We verbazen ons soms over een zak graanproducten in een doos en een zak chips en vroegen ons af waarom de verpakking twee keer zo groot is als de inhoud.’
Samenwerking ‘Tegenwoordig variëren de UK recyclingpercentages per gemeente van 65% tot 14%. Zonder een nationale infrastructuur zullen inspanningen van de industrie om de recyclebaarheid van materialen die in verpakkingen worden gebruikt, niet de impact te hebben die we nodig hebben’, zegt Lewis. Om een dergelijke stapsgewijze verandering te maken, is veel werk van alle belanghebbenden vereist, meent Lewis. ‘In januari 2018 hebben we de overheid opgeroepen om een nationale recyclinginfrastructuur te introduceren en hebben we aangeboden om te helpen, waaronder het geven van ruimte in onze parkeergarages voor recycling en het testen van de inzameling van materialen die momenteel niet door lokale gemeenten worden gerecycled. Die uitnodiging staat. De behoefte aan actie is nog nooit zo dringend geweest.’