Trots overheerst bij Guts&Glorious

Guts&Glorious heeft een druk en bewogen jaar achter de rug. Overheidssteun was niet nodig, maar Heidi Boersma en Vincent Limburg zijn vooral trots op de veerkracht van het team en de onveranderde kwalitatieve output. Een verhuizing, coronacrisis, zes nieuwe medewerkers, mooie opdrachtgevers. Kortom een dynamisch jaar.

Wat zeven jaar geleden in Amersfoort begon als een start-up is nu een gerenommeerd bureau, waarmee opdrachtgevers met klinkende namen graag samenwerken. Het gesprek met oprichters Heidi Boersma en Vincent Limburg voeren we op het H-park in hartje Hilversum, waar ooit Beiersdorf was gevestigd, en nu een plek is voor creatieve bedrijven zoals Guts&Glorious.

Kort na de verhuizing naar Hilversum begon de coronacrisis. Boersma en Limburg kijken met gemengde gevoelens terug: enerzijds een spannende en zware periode door de coronacrisis en het thuiswerken, anderzijds een periode van groei en succes.


Vincent Limburg en Heidi Boersma

Chemie

Het verhaal van Guts&Glorious is een verhaal van chemie. Chemie tussen twee collega’s die destijds samenwerkten bij BrandNew Design. Limburg begon er in 2004, Boersma in 2007, na 6 jaar bij TBWA Designers Company te hebben gewerkt. Boersma en Limburg werkten er destijds samen op diverse accounts en ontdekten dat ze elkaar creatief en strategisch versterkten. Dat leverde een mooie en creatieve samenwerking op maar toch koos Boersma op een gegeven moment voor een bestaan als freelancer. Boersma en Vincent hielden al die tijd contact en bleven met elkaar sparren over het vak. De gedeelde visie en passie leidde in 2014 tot de oprichting van hun eigen bureau: Guts&Glorious. Bij gebrek aan ondernemerservaring, vroegen ze oud-collega Leon Bosboom om aan te sluiten voor een bepaalde periode. Afgelopen jaar hebben ze hem uitgekocht. ‘We hebben heel veel geleerd van Leon op vele fronten van het ondernemerschap’.

Terug naar de chemie. Boersma en Limburg hebben er geen verklaring voor. ‘We maken elkaar beter en vullen elkaar creatief gezien precies aan’, zegt Limburg. Boersma kan het ook niet exact omschrijven. ‘Als we samen met een merkuitdaging aan de slag gaan, dagen we elkaar uit en zijn we kritisch naar elkaar. We versterken elkaar. Daar ligt de basis van het succes van Guts&Glorious.’

Coronaklap

De coronacrisis zette het bureau heel even stil. Plotseling moest iedereen thuiswerken. ‘Wat we het meeste misten was het sparren met elkaar als team. We waren op een gegeven moment ieder een eigen bedrijf aan het runnen vanuit huis, terwijl we Guts&Glorious zeven jaar geleden zijn begonnen door de creatieve chemie tussen ons’, zegt Boersma.

Maar ook het contact met de klanten kon alleen nog online plaatsvinden. Limburg: ‘Je komt normaal gesproken bij klanten over de vloer en natuurlijk praat je dan over het werk maar er is ook een grijs gebied, een stukje menselijkheid en dat mis je, als alles online moet. Toch hebben wij ons daar hartstikke goed doorheen geslagen.’

Meer van dit soort interviews lezen? Neem een proefabonnement op ons vakblad

Trots

‘Ik ben heel trots dat de kwaliteit van het werk er nooit onder heeft geleden’ zegt Boersma. Dat is zeker te danken aan het gouden team van Guts. We zijn gezegend met deze verzameling van talent.’

‘We hebben iedereen meer verantwoordelijkheid gegeven’, vult Limburg aan. ‘Moet je in het belang van je project op kantoor zijn, zorg dan dat je dat organiseert’. Dat was onze boodschap. Verder konden mensen thuis werken. Uiteindelijk hebben we schema’s gemaakt zodat iedereen een paar keer per week op kantoor kon werken.’

Groei

De positieve kant van het verhaal is dat Guts&Glorious in dezelfde periode flink is gegroeid. Als gevolg daarvan zijn er zes medewerkers bijgekomen. Midden in coronatijd moest die groei ook nog gemanaged worden. ‘We zijn flexibeler dan we denken’, zegt Limburg. Terugkijkend constateren Boersma en Limburg dat er een hecht team is ontstaan van ervaren krachten en jonge talenten met allemaal dezelfde instelling. ‘We geloven in het opleiden van jonge mensen en we hebben daar goede ervaringen mee. Het is leuk om het vak door te geven. Onbewust zijn we bezig nieuwe Vincents en Heidi’s te creëren’, zegt Boersma lachend. ‘Overigens is groei niet onze ambitie; het is ons overkomen. Succesvol merkdesign maken, dat is onze hoofddoel’


Creatief gedreven

Maar wat is de succesfactor? Waarom kiezen opdrachtgevers voor het Hilversumse bureau? ‘We zijn echt creatief gedreven’, begint Limburg. ‘Je hebt hier geen mannen in pak. We willen gewoon het beste werk leveren. Als ondernemerschap gaat over geld verdienen dan ben ik het niet. Als het gaat over de vraag hoe ik creatief het beste product kan leveren en ook de tent kan laten draaien, dan ben ik ondernemer.’

Limburg en Boersma geven aan dat het werken vanuit merkmanifesten en merkpersoonlijkheden en díé vertalen naar origineel werk, het onderscheidende punt is. Bij Guts geloven we in merken die iets te vertellen hebben, die vooruit willen vanuit hun eigen kracht. Die het lef hebben om te gaan staan waar ze voor staan. Die stappen durven te nemen maar ook dichtbij zichzelf durven te blijven. Vanuit die kern creëren wij een passend fundament dat zorgt voor een steady maar vooral krachtige basis van waaruit je als merk kunt excelleren.’

Autoriteit en expertise

Boersma en Limburg geven aan dat een klik met de opdrachtgever essentieel is. ‘Wij nemen ook niet alle opdrachten aan, want als we denken dat we niet kwijt kunnen wat volgens ons nodig is, doen we het niet. Onze creativiteit is een soort verzekering. We krijgen vertrouwen en hebben autoriteit en expertise opgebouwd. Als klanten behoefte hebben aan die expertise, dan komt er goed werk uit’, zegt Limburg. ‘We zijn nuchter en eerlijk en we leven echt voor de merken. Maar we vechten ook voor onze visie. Wij hebben niet één sausje. Het is geen trucje. Het gaat om een goede balans van wat de klant nodig heeft en dat is bij iedere klant anders.’



Gutfeel

Boersma: ‘Noem het dedication, in de zin van diepgang en die extra mile lopen. Onze bureaunaam is tevens ons motto. Bij Guts&Glorious staat guts niet alleen voor lef, maar ook voor gutfeel, voor empathisch gevoel. We zijn niet bang om wrijving op te zoeken, maar we hebben zeker ook niet de waarheid in pacht. We zijn in die zin ook bescheiden en zeker ook kritisch op onszelf. Alles draait om goed werk leveren.’

Een puur creatief bureau dus. Snel gegroeid en met een team waarin ook accountmanagers zijn aangesteld. ‘Daardoor hebben wij weer tijd voor creatie’, zegt Boersma. ‘Als ik een week een klus mag doen, voelt dat bijna therapeutisch. Vroeger deden Vincent en ik samen alle projecten, nu reviewen we samen het werk van ons team en dan wordt het altijd beter. Als je zelf niet ontwerpt, kijk je scherper.’

Vertrouwen

‘Onze grootse les van de afgelopen 7 jaar is dat je mensen in hun kracht moet zetten en vertrouwen moet geven. Het is essentieel om een goed team te hebben. We willen mensen laten groeien, aansluitend bij hun verantwoordelijkheidsgevoel.’, zegt Boersma. ‘In 2016, hebben we ons eerste personeelslid aangenomen, een senior creatieve dtp-er, daarna volgde snel een senior account manager. Dat zijn belangrijke bouwstenen geweest. Niet elke punt of komma gaat meer door onze hand. Maar ons team pakt het kwalitatief goed op vanuit onze bedrijfsfilosofie. Het is belangrijk om altijd open staan voor talenten die ons verder brengen. Als ik kijk waar we nu staan, is mijn ultieme trots dat we met dit mooie team werk maken dat merken in hun kracht zet!’

Meer artikelen

recent new image
Joos Holding neemt...

De familiale holding Joos, bekend van...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

Met de categorie Beauty & Personal Care...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

De volledige lijst van de VM Packaging...

Lees meer
recent new image
VMPA 2025-genomineerden...

Alle genomineerden voor de VM Packaging...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox