Het gesprek met Katia Merten-Lentz vond plaats in het kader van PLMA Live, de online videoserie van de Private Label Manufacturers Association (PLMA). De PLMA vertegenwoordigt producenten van huismerken wereldwijd en organiseerde onlangs de jaarlijkse World of Private Label-beurs in Amsterdam, die 32.000 bezoekers trok. In de serie gaat host Edgar Elzerman in gesprek met sleutelfiguren uit de private labelsector.
Katia Merten-Lentz is oprichter van Food Law Science & Partners in Brussel en lid van de adviesraad van de ‘World Food Regulation Review’. In het interview bespreekt ze de opkomst van Nutri-Score en andere front-of-pack labels. Ze noemt het “een normale evolutie”, die voortkomt uit de Europese FIC-verordening over voedselinformatie. “Al bij het aannemen van die regels lag de deur open voor nationale invulling van etikettering aan de voorkant van de verpakking,” aldus Merten-Lentz. “Dat leidt onvermijdelijk tot fragmentatie.”

Katia Merten-Lentz (Beeld: European Awards)
Eén markt, veel regels
De vrijwillige aard van Nutri-Score leidt tot uiteenlopende toepassing per land. “Zolang zulke systemen niet verplicht zijn, is er geen sprake van harmonisatie op Europees niveau. Dat betekent extra lasten voor de voedingsindustrie.” Niet alleen producenten, ook consumenten ondervinden de gevolgen, stelt ze. “Een consument die binnen de EU reist, ziet overal andere etiketten. Dat werkt verwarring in de hand en ondermijnt het idee van een gemeenschappelijke markt.”
Tegelijk begrijpt Merten-Lentz waarom Nutri-Score gesteund wordt. “Het systeem raakt aan grote maatschappelijke thema’s zoals obesitas, hart- en vaatziekten en de bescherming van consumenten.” Dat maakt het politiek gevoelig. “Kijk naar landen als Italië, die zich verzetten. En ook bedrijven als Danone waren aanvankelijk enthousiast, maar hebben inmiddels gas teruggenomen.”
Complex
De Europese Commissie bevindt zich in een moeilijke positie. Ze moet volgens Merten-Lentz én volksgezondheid bevorderen, én de concurrentiekracht van Europese bedrijven bewaken. “We zijn één markt, maar met 27 landen, elk met hun eigen gevoeligheden en tradities. Nutri-Score is een goed voorbeeld van hoe lastig het is om door die complexiteit te navigeren.”
Voor bedrijven in de private labelsector is het zaak om de ontwikkelingen nauwgezet te volgen. Nutri-Score invoeren vraagt om aanpassingen en brengt kosten met zich mee. “Maar voor bedrijven die inzetten op een gezonder imago en transparantie naar de consument, kan het ook een strategisch instrument zijn.”