Vooral sectoren als online retail, consumentenelektronica, farmacie en gekoelde levensmiddelen tonen een stijgende behoefte aan kartonnen transportverpakkingen. Dit gebeurt tegen de achtergrond van een economisch klimaat waarin de koopkracht in veel Europese regio’s onder druk staat, met uitzondering van enkele landen, zoals Portugal waar de reële lonen juist zijn gestegen.
Druk op grondstoffen, maar hoop op EU-regelgeving
Fabrikanten van papier- en kartonverpakkingen hebben te maken met hoge grondstof- en energiekosten. Met name de prijs van basiskarton is recent flink gestegen. Toch biedt de nieuwe EU-verordening omtrent verpakkingen en verpakkingsafval (PPWR) perspectief voor de sector. Deze regelgeving stimuleert herbruikbaarheid en recyclebaarheid, aspecten waarin karton opvalt vanwege het circulaire karakter: gemaakt van hernieuwbare grondstoffen, vaak bestaande uit gerecycled papier, en biologisch afbreekbaar. In Europa wordt momenteel ongeveer 90% van het golfkarton gerecycled.
Opmerkelijk is dat eerdere EU-voorstellen voor een verbod op kleine kartonnen voedselverpakkingen en een algemene voorkeur voor herbruikbare verpakkingen inmiddels zijn geschrapt, wat de sector tijdelijk ontlast.
Verpakkingscombinaties bemoeilijken recycling
De studie laat zien dat kunststof in sommige toepassingen nog steeds terrein wint ten koste van karton. Bijvoorbeeld door de vervanging van drankenkartons door PET- of HDPE-flessen. Tegelijkertijd groeit het aantal combinaties van verschillende verpakkingsmaterialen, zoals primaire kunststof verpakkingen gecombineerd met bedrukbare kartonnen buitenverpakkingen. Deze ontwikkelingen bemoeilijken gescheiden recyclingstromen.
Schapklare verpakkingen
Een ander opvallend punt is de opkomst van schapklare verpakkingen als marketingmiddel, waarbij bedrukt karton wordt ingezet als communicatiedrager op het verkooppunt.
Overzicht van toepassingen en bedrijven
De marktstudie van Ceresana biedt een gedetailleerd overzicht van de vraag naar kartonnen verpakkingen binnen veertien sectoren, waaronder voedingsmiddelen, cosmetica, huishoudproducten en farmacie. Voor de e-commerce en verzendmarkt is er een verdere onderverdeling gemaakt naar productgroepen, zoals mode, elektronica, meubels en verzorgingsproducten.
Daarnaast bevat het rapport bedrijfsprofielen van 62 toonaangevende producenten in Europa, waaronder Smurfit Westrock Group, Stora Enso, SIG Group en Huhtamäki.