
Packaging Podcast: familiebedrijven met een duurzame visie
Hoe bereid je een familiebedrijf voor op de toekomst? In een wereld die snel verandert en waar duurzaamheid, regelgeving en digitalisering de agenda bepalen, delen Lyanne Paardekooper van Koninklijke Paardekooper Group en Mieke Verstappen van Verstappen Advanced Packaging hun visie en ervaringen tijdens PakPraat, de Packaging Podcast.
Lyanne Paardekooper, vierde generatie in het familiebedrijf opgericht in 1919, maakte bewust carrière binnen het bedrijf. Ze begon bij verkoop binnendienst, groeide door naar businessunitmanager en is nu CMO. ‘Eerst wist ik niet zeker of ik het stokje wilde overnemen. Mijn twijfel lag vooral bij het dragen van de eindverantwoordelijkheid. Voorgaande generaties namen automatisch die rol, of het bij hen paste of niet. Ik wilde een positie waarin ik vanuit mijn visie kon sturen, maar niet per se als ceo.’
Mieke Verstappen nam acht jaar geleden samen met haar broer Verstappen Advanced Packaging van hun ouders over. Bij de onderneming - gespecialiseerd in kunststofverpakkingen - verdeelden ze de rollen helder. ‘Ik richt mij op commercie en personeel; mijn broer doet productie en techniek. Klinkt misschien traditioneel, maar het werkt goed.’
Tekst gaat verder onder de foto.
V.l.n.r. Lyanne Paardekooper en Mieke Verstappen.
Duurzaamheid als noodzaak
Voor beide bedrijven is duurzaamheid essentieel geworden, maar de implementatie verloopt verschillend. Paardekooper is een handelshuis met zo’n 50.000 artikelen. De keuze om te verduurzamen bleek complex. ‘We begonnen eind 2019 met het indelen van onze producten op duurzaamheid. Het grootste deel van ons assortiment bleek minder duurzaam dan gehoopt’, aldus Lyanne Paardekooper. Externe specialisten hielpen hiermee, maar het proces was intensief: ‘We ontdekten dat duurzaamheid niet alleen gaat om je eigen assortiment aanpassen, maar ook om klanten mee te krijgen.’
Bij Verstappen Advanced Packaging ligt duurzaamheid nog gevoeliger. ‘Plastic heeft niet altijd een positieve reputatie, maar wij kiezen ervoor om transparant te zijn over wat we doen’, legt Mieke Verstappen uit. Een concreet voorbeeld is het recyclen van 1,2 miljoen carnavalsbekers in samenwerking met lokale evenementen in Limburg. ‘Je nek uitsteken leidt tot mooie successen, maar ook tot ontdekkingen van praktische problemen tijdens het recyclen.’
PPWR ‘noodzakelijk maar pittig’
De Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), Europese wetgeving voor verpakkingen, legt extra druk op bedrijven. Paardekooper benoemt dat deze wetgeving noodzakelijk maar pittig is: ‘Het is al uitdagend genoeg om toekomstbestendig te ondernemen, laat staan met complexe regelgeving.’ Ook Verstappen ziet de impact: ‘Wij liggen al onder een vergrootglas vanwege kunststof. De PPWR dwingt ons nu nog harder te bewegen richting circulair produceren en digitalisering.’
De toename van regelgeving leidt volgens beide vrouwen tot verschuivingen in het concurrentielandschap. Kleinere bedrijven hebben moeite om aan de eisen te voldoen, waardoor consolidatie mogelijk wordt versterkt.
Vrouwen in een mannenwereld
De verpakkingswereld wordt traditioneel door mannen gedomineerd, maar daarin zien beiden een verandering. Bij Paardekooper is de verhouding ongeveer fiftyfifty; bij Verstappen ligt dit zelfs op 60% vrouwen. ‘Ik vlieg mijn rol anders aan dan mannen. Ik luister veel en probeer vooral verbinding te maken,’ vertelt Verstappen. Volgens Paardekooper is het bewustzijn over diversiteit belangrijk, omdat dit zorgt voor een gebalanceerde organisatiecultuur.
Werk-privébalans
Het verschil in werkmentaliteit tussen generaties komt eveneens aan bod. Oudere generaties vinden de jongere medewerkers soms lastig te begrijpen vanwege hun voorkeur voor een betere werk-privébalans. ‘Toch kunnen we veel van elkaar leren’, zegt Paardekooper. ‘We moeten ruimte geven aan een andere kijk op werken.’
Privé blijven ze verrassend dicht bij zichzelf. Lyanne Paardekooper omschrijft zichzelf in het weekend als ‘Ma Flodder’. ‘Door de week ben ik het boegbeeld, maar in het weekend loop ik graag buiten in mijn kaplaarzen met mijn honden.’ Mieke Verstappen deelt een sportieve hobby: ‘Ik heb drie keer per week bokstraining en ga binnenkort zelfs de ring in voor het goede doel, het kinderhospice.’
Duurzaamheid als erfenis
Beiden hopen vooral een duurzaamheidslegacy achter te laten. ‘Ik hoop dat mijn dochter later zegt: mijn moeder zette echte stappen richting duurzaamheid’, aldus Paardekooper. Verstappen onderstreept vooral authenticiteit als haar belangrijkste waarde voor Verstappen Advanced Packaging.
Wat de aflevering van PakPraat deze keer laat zien via het gesprek met twee vrouwelijke leiders, is dat het toekomstbestendig maken van familiebedrijven vraagt om duidelijkheid, flexibiliteit en vooral een persoonlijke visie, waarin duurzaamheid centraal staat.
Gen Z: vrijheid en flexibiliteit
Aan het einde van de podcast komt Emmilie Kuks, vertegenwoordiger van Gen Z, aan het woord. Haar visie op werken is duidelijk anders: langdurige binding aan één werkgever ziet ze als beknellend. Emmilie benoemt dat flexibiliteit, bewegingsruimte en verantwoordelijkheid essentieel zijn voor jonge werknemers. ‘Generatie Z wil vrijheid om te wisselen, eigen invulling te geven en vooral niet vast te zitten aan één toekomstscenario.’ Dit geeft stof tot nadenken over hoe familiebedrijven jonge generaties kunnen aantrekken en vasthouden.
V.l.n.r.: Emmilie Kuks (vertegenwoordiger Gen Z), Ariane van Mancius (Now New Next), Mieke Verstappen (Verstappen Advanced Packaging) en Lyanne Paardekooper (Koninklijke Paardekooper Group).
Meer artikelen




Gerelateerde artikelen
Het aandeel van digitaal verpakkingsprinten neemt toe
Volgens een nieuw rapport van onderzoeksbureau Smithers groeit de wereldwijde markt voor digitaal...
PEFC Jaarbijeenkomst 2025: EUDR en PPWR in de praktijk
Op dinsdag 7 oktober 2025 organiseert PEFC Nederland de jaarlijkse bijeenkomst op Buitenplaats...
Van schets tot schap: hoe VGP verpakkingen maakt die wérken
Bij Van Genechten Packaging draait creatief design om veel meer dan een opvallende vormgeving....

VM nieuwsbrief
- Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
- Techniek, duurzaamheid, design en meer
- Gratis in jouw inbox