Packaging Podcast: familiebedrijven met een duurzame visie

Packaging Podcast: familiebedrijven met een duurzame visie

Hoe bereid je een familiebedrijf voor op de toekomst? In een wereld die snel verandert en waar duurzaamheid, regelgeving en digitalisering de agenda bepalen, delen Lyanne Paardekooper van Koninklijke Paardekooper Group en Mieke Verstappen van Verstappen Advanced Packaging hun visie en ervaringen tijdens PakPraat, de Packaging Podcast.

 

Lyanne Paardekooper, vierde generatie in het familiebedrijf opgericht in 1919, maakte bewust carrière binnen het bedrijf. Ze begon bij verkoop binnendienst, groeide door naar businessunitmanager en is nu CMO. ‘Eerst wist ik niet zeker of ik het stokje wilde overnemen. Mijn twijfel lag vooral bij het dragen van de eindverantwoordelijkheid. Voorgaande generaties namen automatisch die rol, of het bij hen paste of niet. Ik wilde een positie waarin ik vanuit mijn visie kon sturen, maar niet per se als ceo.’
Mieke Verstappen nam acht jaar geleden samen met haar broer Verstappen Advanced Packaging van hun ouders over. Bij de onderneming - gespecialiseerd in kunststofverpakkingen - verdeelden ze de rollen helder. ‘Ik richt mij op commercie en personeel; mijn broer doet productie en techniek. Klinkt misschien traditioneel, maar het werkt goed.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Pakpraat_VM4_25_LyannePaardekooper_en_MiekeVerstappen

V.l.n.r. Lyanne Paardekooper en Mieke Verstappen.

Duurzaamheid als noodzaak

Voor beide bedrijven is duurzaamheid essentieel geworden, maar de implementatie verloopt verschillend. Paardekooper is een handelshuis met zo’n 50.000 artikelen. De keuze om te verduurzamen bleek complex. ‘We begonnen eind 2019 met het indelen van onze producten op duurzaamheid. Het grootste deel van ons assortiment bleek minder duurzaam dan gehoopt’, aldus Lyanne Paardekooper. Externe specialisten hielpen hiermee, maar het proces was intensief: ‘We ontdekten dat duurzaamheid niet alleen gaat om je eigen assortiment aanpassen, maar ook om klanten mee te krijgen.’
Bij Verstappen Advanced Packaging ligt duurzaamheid nog  gevoeliger. ‘Plastic heeft niet altijd een positieve reputatie, maar wij kiezen ervoor om transparant te zijn over wat we doen’, legt Mieke Verstappen uit. Een concreet voorbeeld is het recyclen van 1,2 miljoen carnavalsbekers in samenwerking met lokale evenementen in Limburg. ‘Je nek uitsteken leidt tot mooie successen, maar ook tot ontdekkingen van praktische problemen tijdens het recyclen.’

PPWR ‘noodzakelijk maar pittig’

De Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), Europese wetgeving voor verpakkingen, legt extra druk op bedrijven. Paardekooper benoemt dat deze wetgeving noodzakelijk maar pittig is: ‘Het is al uitdagend genoeg om toekomstbestendig te ondernemen, laat staan met complexe regelgeving.’ Ook Verstappen ziet de impact: ‘Wij liggen al onder een  vergrootglas vanwege kunststof. De PPWR dwingt ons nu nog  harder te bewegen richting circulair produceren en digitalisering.’

De toename van regelgeving leidt volgens beide vrouwen tot verschuivingen in het concurrentielandschap. Kleinere bedrijven hebben moeite om aan de eisen te voldoen, waardoor consolidatie mogelijk wordt versterkt.

‘Ik vlieg mijn rol anders aan dan mannen. Ik luister veel en probeer vooral verbinding te maken’

Vrouwen in een mannenwereld

De verpakkingswereld wordt traditioneel door mannen  gedomineerd, maar daarin zien beiden een verandering. Bij  Paardekooper is de verhouding ongeveer fiftyfifty; bij Verstappen ligt dit zelfs op 60% vrouwen. ‘Ik vlieg mijn rol anders aan dan mannen. Ik luister veel en probeer vooral verbinding te maken,’ vertelt Verstappen. Volgens Paardekooper is het bewustzijn over diversiteit belangrijk, omdat dit zorgt voor een gebalanceerde organisatiecultuur.

Werk-privébalans

Het verschil in werkmentaliteit tussen generaties komt eveneens aan bod. Oudere generaties vinden de jongere medewerkers soms lastig te begrijpen vanwege hun voorkeur voor een betere werk-privébalans. ‘Toch kunnen we veel van elkaar leren’, zegt Paardekooper. ‘We moeten ruimte geven aan een andere kijk op werken.’
Privé blijven ze verrassend dicht bij zichzelf. Lyanne Paardekooper omschrijft zichzelf in het weekend als ‘Ma Flodder’. ‘Door de week ben ik het boegbeeld, maar in het weekend loop ik graag buiten in mijn kaplaarzen met mijn honden.’ Mieke Verstappen deelt een sportieve hobby: ‘Ik heb drie keer per week bokstraining en ga binnenkort zelfs de ring in voor het goede doel, het kinderhospice.’

Duurzaamheid als erfenis

Beiden hopen vooral een duurzaamheidslegacy achter te laten. ‘Ik hoop dat mijn dochter later zegt: mijn moeder zette echte stappen richting duurzaamheid’, aldus Paardekooper. Verstappen onderstreept vooral authenticiteit als haar belangrijkste waarde voor Verstappen Advanced Packaging.
Wat de aflevering van PakPraat deze keer laat zien via het  gesprek met twee vrouwelijke leiders, is dat het toekomstbestendig maken van familiebedrijven vraagt om duidelijkheid, flexibiliteit en vooral een persoonlijke visie, waarin duurzaamheid centraal staat.

Gen Z: vrijheid en flexibiliteit

Aan het einde van de podcast komt Emmilie Kuks,  vertegenwoordiger van Gen Z, aan het woord. Haar visie op werken is duidelijk anders: langdurige binding aan één werkgever ziet ze als beknellend. Emmilie benoemt dat flexibiliteit, bewegingsruimte en verantwoordelijkheid essentieel zijn voor jonge werknemers. ‘Generatie Z wil vrijheid om te wisselen, eigen invulling te geven en vooral niet vast te zitten aan één toekomstscenario.’ Dit geeft stof tot nadenken over hoe familiebedrijven jonge generaties kunnen aantrekken en vasthouden.

Pakpraat_VM4_25_groepsfoto_podcast-1

 

V.l.n.r.: Emmilie Kuks (vertegenwoordiger Gen Z), Ariane van Mancius (Now New Next), Mieke Verstappen (Verstappen Advanced Packaging) en Lyanne Paardekooper (Koninklijke Paardekooper Group).

Meer artikelen

recent new image
Packaging Podcast:...

Hoe bereid je een familiebedrijf voor...

Lees meer
recent new image
Webinars over...

METTLER TOLEDO organiseert in september...

Lees meer
recent new image
Investeringsmaatschappij...

Investeringsmaatschappij Navitas...

Lees meer
recent new image
CurTec krijgt nieuwe...

Verpakkingsproducent CurTec krijgt een...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox