Lyanne Paardekooper, vierde generatie in het familiebedrijf opgericht in 1919, maakte bewust carrière binnen het bedrijf. Ze begon bij verkoop binnendienst, groeide door naar businessunitmanager en is nu CMO. ‘Eerst wist ik niet zeker of ik het stokje wilde overnemen. Mijn twijfel lag vooral bij het dragen van de eindverantwoordelijkheid. Voorgaande generaties namen automatisch die rol, of het bij hen paste of niet. Ik wilde een positie waarin ik vanuit mijn visie kon sturen, maar niet per se als ceo.’
Mieke Verstappen nam acht jaar geleden samen met haar broer Verstappen Advanced Packaging van hun ouders over. Bij de onderneming - gespecialiseerd in kunststofverpakkingen - verdeelden ze de rollen helder. ‘Ik richt mij op commercie en personeel; mijn broer doet productie en techniek. Klinkt misschien traditioneel, maar het werkt goed.’
Tekst gaat verder onder de foto.

V.l.n.r. Lyanne Paardekooper en Mieke Verstappen.
Duurzaamheid als noodzaak
Voor beide bedrijven is duurzaamheid essentieel geworden, maar de implementatie verloopt verschillend. Paardekooper is een handelshuis met zo’n 50.000 artikelen. De keuze om te verduurzamen bleek complex. ‘We begonnen eind 2019 met het indelen van onze producten op duurzaamheid. Het grootste deel van ons assortiment bleek minder duurzaam dan gehoopt’, aldus Lyanne Paardekooper. Externe specialisten hielpen hiermee, maar het proces was intensief: ‘We ontdekten dat duurzaamheid niet alleen gaat om je eigen assortiment aanpassen, maar ook om klanten mee te krijgen.’
Bij Verstappen Advanced Packaging ligt duurzaamheid nog gevoeliger. ‘Plastic heeft niet altijd een positieve reputatie, maar wij kiezen ervoor om transparant te zijn over wat we doen’, legt Mieke Verstappen uit. Een concreet voorbeeld is het recyclen van 1,2 miljoen carnavalsbekers in samenwerking met lokale evenementen in Limburg. ‘Je nek uitsteken leidt tot mooie successen, maar ook tot ontdekkingen van praktische problemen tijdens het recyclen.’
PPWR ‘noodzakelijk maar pittig’
De Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), Europese wetgeving voor verpakkingen, legt extra druk op bedrijven. Paardekooper benoemt dat deze wetgeving noodzakelijk maar pittig is: ‘Het is al uitdagend genoeg om toekomstbestendig te ondernemen, laat staan met complexe regelgeving.’ Ook Verstappen ziet de impact: ‘Wij liggen al onder een vergrootglas vanwege kunststof. De PPWR dwingt ons nu nog harder te bewegen richting circulair produceren en digitalisering.’
De toename van regelgeving leidt volgens beide vrouwen tot verschuivingen in het concurrentielandschap. Kleinere bedrijven hebben moeite om aan de eisen te voldoen, waardoor consolidatie mogelijk wordt versterkt.