Investeren in productiecapaciteit
Met de verhuizing is ook de productieruimte uitgebreid. ‘We hebben geïnvesteerd in een grotere snijplotter en een nieuwe lijmmachine voor FEFCO 0201-dozen. Daarmee kunnen we sneller en flexibeler produceren. Het idee is om meer on-demand te werken: kartonplaten op voorraad houden en pas produceren als de klant bestelt. Zo kunnen we afmetingen aanpassen indien nodig en voorkomen we dat we met onverkoopbare voorraden blijven zitten.’
Deze aanpak past ook bij de raamcontracten die Panhuijsen met klanten sluit. ‘Dat zijn jaarafspraken over volumes, waarbij wij voldoende voorraad aanhouden om tijdig te leveren. Het is een systeem dat zich bewezen heeft, ook tijdens de coronaperiode en de energiecrisis, toen levertijden bij veel leveranciers opliepen. Wij konden onze klanten toen vrijwel zonder vertraging blijven beleveren.’

Michiel van Dijk in het nieuwe magazijn van Panhuijsen.
Reacties van medewerkers en klanten
Het nieuwe pand valt in de smaak bij het personeel. ‘Ze gaan met veel energie aan de slag. Er is meer daglicht, uitzicht op groen en het is rustiger dan onze vorige locatie naast het Albert Heijn-distributiecentrum. Voor sommigen betekent het een kortere reistijd, voor anderen iets langer, maar in de praktijk maakt het weinig uit.’
Klanten zullen op termijn ook profiteren, verwacht Van Dijk. ‘Door de extra ruimte en nieuwe machines kunnen we meer maatwerk leveren, sneller schakelen en efficiënter werken. Ook op IT-gebied willen we nog stappen zetten, bijvoorbeeld door de debiteurenadministratie verder te automatiseren.’
Blik op de toekomst
De verhuizing is onderdeel van de langetermijnstrategie van Panhuijsen. ‘We willen groeien, meer klanten aantrekken en ons productieaanbod verder ontwikkelen. We blijven inzetten op innovatie, maar ook op persoonlijk contact en advies. Dat is een belangrijke kracht van ons bedrijf.’
De focus ligt op oplossingen in kartonnage, inclusief op maat gemaakte dozen en interieurs. ‘We denken met klanten mee over efficiëntere verpakkingen, minder loze ruimte en eenvoudiger recycling. Als alles van karton is, kan het na gebruik bij het oud papier. Dat maakt het voor de eindgebruiker makkelijker en duurzamer.’
Naast kartonnage blijft Panhuijsen een totaalleverancier van secundaire en tertiaire verpakkingen, zoals rekwikkelfolie, tape en andere verzendmaterialen. ‘Het complete pakket blijft belangrijk, maar de toegevoegde waarde zit in ons meedenken en adviseren.’
Over vijf tot tien jaar ziet Van Dijk het bedrijf nog steeds als familiebedrijf. ‘We hebben gebouwd voor de lange termijn. Wat er over twintig jaar gebeurt, zien we dan wel. Voor nu zijn we klaar om te groeien en onze klanten nog beter te bedienen.’
.jpeg?width=3518&height=2541&name=Panhuijsen%20(3).jpeg)