P&G introduceert shampoo en conditioner in blokken

Procter_Gamble_zeepblokken

P&G introduceert shampoo en conditioner in blokken

De Procter & Gamble-merken Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences en Aussie breiden hun assortiment uit met shampoo- en conditioner bars (zeepblokken). Het is de zoveelste stap om plastic terug te dringen, want shampoo bars maken plastic flessen overbodig. Één bar staat gelijk aan twee flessen van 250 ml en wordt verpakt in een doosje van recyclebaar FSC-papier.

Als één van de eerste bedrijven introduceerde het Engelse LUSH eind jaren negentig een shampoo in vaste vorm. Inmiddels heeft het bedrijf 58 miljoen shampoo bars verkocht en daarmee 168 miljoen plastic flessen bespaard.

Nu, zo’n 30 jaar later, doet cosmeticagigant P&G een eerste stap in de markt van duurzame shampoo bars. Artur Litarowicz, hoofd van P&G Beauty Europe legt uit waarom: ‘De overstap van plastic naar papieren verpakkingen helpt ons verder bij de missie om minder plastic in te zetten. De consument vraagt dat ook. 65% van de Europese consument wil het plasticgebruik in alledaagse producten verminderen.’

300 miljoen flessen

De aantallen waar P&G over spreekt, zijn fors hoger dan bij LUSH. Sinds 2021 heeft P&G Beauty het gebruik van nieuw plastic met 50% per jaar verminderd, wat overeenkomt met 300 miljoen nieuwe plastic flessen oftewel 10.000 ton virgin plastic. Dit deed zij onder meer door flessen te maken van post-consumer gerecycled plastic (PCR). Momenteel is meer dan 50% van de P&G-flessen gemaakt van 100% PCR-materiaal.

Daarnaast introduceerde P&G navulsystemen. Shampoo in plastic navulzakken die minder plastic bevatten dan een fles. De lancering van de nieuwe shampoo bars zal verder bijdragen aan het terugdringen van het gebruik van nieuw plastic.

Een eerste stap

P&G zal nog niet volledig overgaan op bar-producten, meldt Litarowicz, aangezien consumenten ‘er nog niet klaar voor zijn om volledig over te stappen’. Hij hoopt wel dat deze stap het zal versnellen.

De bars zijn ontworpen in herkenbare kenmerkende branding en allemaal verkrijgbaar in gemakkelijk vast te houden vormen met een geïntegreerd katoenen touw om onder de douche te hangen en voor eenvoudig opbergen.

P&R P&R (2)

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Artikel delen