Smart Packaging kan food waste reduceren

smart packaging

Smart Packaging kan food waste reduceren

Tijdens het Smart Packaging World Congress 14 & 15 november jl. in Amsterdam lieten discussies en presentaties zien dat slimme verpakkingen kunnen bijdragen aan duurzaamheid, het optimaliseren van de supply chain en reduceren van food waste. Het congres werd geopend door Eef de Ferrante, executive director van AIPIA.

SMART PACKAGING ACTIVE & INTELLIGENT PACKAGING KAN FOOD WASTE REDUCEREN

We zien duidelijk dat de industrie volwassener is geworden. Smart packaging zat in de beginjaren vooral in de “fun hoek” en werd gezien als een gadget. Vervolgens kwamen er praktische applicaties, zoals track & trace toepassingen. En nu zien we dat actieve en intelligente verpakkingen werkelijk zinvol zijn.

Het bestuur heeft vier hoofdthema’s benoemd;

  • Food waste voorkomen
  • Duurzaamheid bevorderen
  • Supply chain optimalisatie
  • Recycling vereenvoudigen

Binnen deze thema’s zijn verschillende verdienmodellen op te zetten, waarbij je ketenbreed moet kijken. Dus niet met één applicatie een stukje van de keten oppakken, maar we willen kijken hoe smart packaging voor de gehele keten is in te zetten.’

Food waste voorkomen

Angela Morgan, board member AIPIA en werkzaam bij Aptar, begon haar verhaal met de gevolgen van food waste. Volgens het rapport “The Role of Technology in Combating Food Waste” vormt voedselverspilling meer dan 570 miljoen ton van het totaal huishoudelijk afval. Morgan zei dat jaarlijks meer dan 30% van het voedsel wereldwijd wordt verspild, wat een enorme impact heeft op het milieu. Met Internet of Packaging (IoP) kan voedselverspilling worden voorkomen, volgens Morgan.

‘Verpakkingen dragen al jaren bij aan het voorkomen van food waste en nu bieden smart packaging-technologieën nieuwe opties om voedselverspilling te verminderen.’ Vervolgens gaf zij een overzicht van de verschillende technologieën waarmee food waste kan worden voorkomen. Er zijn actieve oplossingen op de markt, zoals antimicrobiële verpakkingen, zuurstofvangers, vocht of CO2 absorbers, anti-oxidatie folies en temperatuur gecontroleerde verpakkingen. En er zijn slimme oplossingen verkrijgbaar, zoals smart labels met sensoren, NFC-technologie in verpakkingen, RFID-technologie, track- & trace systemen en tijd- en temperatuurindicatoren

Toegevoegde waarde IoP

Anita Etrati, consulting manager bij Accenture, ging in op de toegevoegde waarde die smart packging kan bieden voor brand owners. ‘Smart connect packaging kan extra informatie naar de consument sturen om de productervaring te verrijken en ook gegevens terugsturen om de productontwikkeling en productie van een bedrijf te optimaliseren. Veel bedrijven maken er op de één of andere manier al gebruik van, blijkt uit het AIPIA-onderzoek Connected Packaging: 96% van de 1.000 ondervraagde bedrijven zegt dat ze begonnen zijn met smart packaging.’

Verder kan deze technologie productinformatie gemakkelijker toegankelijk maken voor mensen met een beperking, helpen de productauthenticiteit bevestigen en bepaalde consumentenvoorkeuren vastleggen. ‘Maar wij hebben ook hiaten ontdekt in de manier waarop bedrijven smart packaging toepassen’, vervolgt Etrati. ‘Slechts 16% van de ondervraagden zet smart packging in voor een brede, data gestuurde benadering van de markt. De bedrijven die dat wel doen, gebruiken de datastromen op een manier die hen in staat stelt beter te presteren dan hun concurrenten op belangrijke doelstellingen, zoals milieu- en sociale verantwoordelijkheid, klantrelevantie en operationele veerkracht. In ons rapport, dat via de AIPIA-website is te downloaden, zijn hier voorbeelden van te vinden.’

Paneldiscussie

Het openingscongres sloot af met een paneldiscussie over hoe bedrijven de kracht van smart packaging en de data die daarbij vrijkomt beter kunnen benutten. Onder leiding van Eef de Ferrante gaven Anita Etrati van Accenture, Luiz Correa van AB InBev, Farida Bensadoun van AB InBev, Mark van Boxsel van T-Systems, Frits van den Bos van GS1, Marcel van Rossum van Johnson & Johnson en Dominique Guinard van Digimarc hun visie.

De panelleden waren het erover eens dat smart packaging een nieuwe dimensie kan geven aan productontwikkeling, authenticatie, beveiliging van de keten en meer betrokkenheid van de consument kan realiseren. Dat kan zowel extern richting de leveranciers, retailers en consumenten en intern gericht op het verbeteren van productie-, distributieen marketingactiviteiten. Een uitdaging daarbij is dat bedrijven in de keten niet graag bepaalde gegevens delen. De huidige technologieën maken echter integratie mogelijk door te filteren op wat men wel en niet wil delen.

HIERONDER VOLGEN ENKELE NOVITEITEN OP DE AIPIA-BEURS

Tracken op het schap

CentilocCentiloc heeft een techniek ontwikkeld waarmee retailers exact kunnen zien waar hun product staat op het schap. Via een chip in de verpakking lokaliseert het “slimme” schap waar de verpakking staat en koppelt dat terug aan het ERP-systeem van de supermarkt. ‘Je kunt hiermee live zien of een product out of stock is en of het nog op de juiste plek staat. Daarnaast is het bijvoorbeeld mogelijk om bij te houden hoe vaak een product is opgepakt en bekeken door de consument, vertelt Romain Palmade van Centiloc. ‘Estée Lauder past onze techniek bijvoorbeeld toe om de interesse voor hun parfums te meten. We kunnen niet alleen meten hoe vaak een parfum is opgepakt, maar ook hoe lang.’

Tag met een zonnepaneeltje

VTT

VTT uit Finland presenteerde diverse innovaties op het gebied van tags. Het bedrijf heeft bijvoorbeeld een NFC-tag ontwikkeld met een klein zonnepaneel. ‘De actieve tag haalt zijn energie uit zijn omgeving van zonlicht, maar ook van binnenlicht’, zegt Liisa Hakola van VTT. ‘De tag kan bijvoorbeeld de temperatuur monitoren en is na gebruik volledig recyclebaar.’ Tevens toonde VTT bio-bases geprinte elektronische circuits en een nano cel[1]lulose die vocht kan meten met behulp van een laserstraal

Temperatuurindicator

MyColDe temperatuurgevoelige inkt van MyCol uit Slovenië moet de gebruiker activeren door er met een walsje overheen te rollen. ‘De druk op de print activeert de indicator wat als voordeel heeft dat de inkt niet te vroeg zijn werk doet’, zegt Ondrei Panak van MyCol. Er zijn verschillende temperaturen mogelijk, van -20 tot 120 graden Celsius. Toepassingen zijn onder meer labels voor vlees, vis, ijs en farmaproducten. MyCol werkt momenteel aan een manier om de inkt te activeren zonder dat er contact nodig is. 

Printed electronics uitbesteden

Tacxon, Corne RentropCorne Rentrop introduceerde zijn nieuwe bedrijf Tracxon op AIPIA. Als onderzoeker bij TNO ontwikkelde hij diverse smart label prototypes met printed electronics. Omdat er behoefte is om deze producten van een nichetechnologie naar een mainstream cradleto-cradle productietechnologie te brengen, kwam hij op het idee om Tracxon te starten. Deze start-up helpt bedrijven bij het ontwikkelen van productierijpe smart labels. ‘Het gaat om aantallen van 1.000 tot een miljoen labels’, zegt Rentrop. ‘En het gaat om NFC-labels, temperatuursensoren, IoT-oplossingen, enzovoort.’

 

Digitaal watermerk

CurvCode, Han MeibergFiliGrade Sustainable Watermarks presenteerde op AIPIA het digitale watermerk CurvCode. Dit watermerk is ontwikkeld voor het sorteren van verpakkingsafval op basis van een 3D-code in plastic of papieren verpakkingen. In Nederland zijn al diverse testen uitgevoerd met kunststof verpakkingen en het systeem is in een vergevorderd stadium, vertelt Han Meiberg van CurvCode. ‘We zitten momenteel op het TR7- level, wat wil zeggen dat het werkt in een gesimuleerde omgeving. Volgend jaar gaan we naar het TR8-level toe en wordt het industrieel getest.’ www.curvcode.com

Antioxidant en NFC-beker

Aimplas (1)

Aimplas maakt degradeerbare verpakkingen van avocadoschillen die een antioxidant bevatten.

‘Deze biologische verpakking verlengt de houdbaarheid van voedsel met 15% dankzij een zuurstofbarrière functie die de oxidatie van voedsel voorkomt en natuurlijke antioxidanten gewonnen uit de avocado opneemt’, zegt Pao Soler. ‘Dit vermindert ook het gebruik van synthetische conserveermiddelen.’ Tevens toonde het bedrijf een herbruikbare verpakking met een RFID- of NFC-tag erin. ‘De tags kunnen informatie doorgeven over het aantal gebruiksrondes en informatie delen met de consument.’ 

Bierkratten tracken

Trackware

Trackware en Pack4Food gaven een lezing over een RFID-systeem dat de Hertog Jan kratten van AB InBev trackt & tracet. De bierbrouwer wilde haar logistiek optimaliseren en beter weten waar de kratten zijn, blijven en of ze goed retour komen. Pack4Food begeleidde het traject en Trackware bouwde een systeem waarbij de vrachtwagens met lege kratten door een poort rijden en bijna allemaal worden gescand, ondanks dat het lastig is om door water heen te scannen.

‘Water absorbeert radiogolven’, legt Axel Dietz van Trackware uit. ‘En 1.800 kratten op een vrachtwagen absorberen veel energie. De snelheid is ook een beperking. De vrachtwagens mogen niet harder dan 5 km/uur onder de RFIDpoort door rijden. Samenwerking in de keten is key’, meent Dietz. ‘Vanaf de consument die je moet motiveren met speciale acties tot de vrachtwagenchauffeur die niet te snel door de RFID-poort mag doorrijden.’ 

QR-code voor slechtzienden

Zappar

Martin Stahel van Zapper demonstreerde een speciale Zapvision QR-code die slechtzienden helpt verpakkingen op afstand te herkennen en informatie op te vragen. De QR-code is via een smartphone op een afstand van één meter te lezen. De benodigde app toont ook wat de afstand is tot de verpakking en in grote letters staat aangegeven welk product er wordt gescand. Zapper is ook het bedrijf achter de succesvolle “consumer engagement” zomeractie van het Engelse frisdrankmerk Robinson.

Het betreft een soort virtuele Pokémon jacht, maar dan op fruit. Consumenten konden de verpakking scannen en dan in nabijgelegen parken op zoek gaan om punten te scoren door virtuele fruitschatten te taggen. 

Artikel delen