Snelle HP Indigo V12 bij Eshuis biedt kansen voor creatieve marketeers

Roy Schoemaker van Eshuis bij de snelle digitale smalbaanpers HP Indigo V12.

Snelle HP Indigo V12 bij Eshuis biedt kansen voor creatieve marketeers

Labeldrukker Eshuis uit Dalfsen heeft geïnvesteerd in de HP Indigo V12. Een super snelle smalbaanpers voor labels en flexibles die de mogelijkheden van flexo en digitaal bij elkaar brengt. ‘Met de V12 kom je in de grote volumes van flexo terecht én kun je verschillende designs en zelfs variabele data drukken’, aldus ceo Peter Overbeek.

Waar Eshuis voorheen hybride produceerde, kan het nu met één druk op de knop. Hiermee heeft het bedrijf the best of two worlds in huis: een hoog volume én variabel drukken. ‘Met deze non-stop digitale pers kunnen wij grafische dingen doen waar wij én onze klanten al heel lang op zaten te wachten’, zegt Peter Overbeek met enige trots. ‘Bedrijven met bijvoorbeeld veel verschillende sku’s kunnen hiermee kosten besparen en tevens gebruikmaken van de voordelen van digitaal, zoals verschillende designs en korte doorlooptijden. Dit is mogelijk, omdat deze digitale smalbaanpers met een enorm hoge snelheid van 120 meter per minuut in zes kleuren kan printen. Dit snelle digitale printen levert voordelen op als minder waste en een veel hogere productiviteit. Je gaat met deze snelheden richting conventioneel flexo, maar zonder de kosten van de plaat- en kleurwissels van flexo.’

Roy Schoemaker en Peter Overbeek over de HP Indigo V12 Eshuis

Roy Schoemaker (links) en CEO Peter Overbeek over de HP Indigo V12  Eshuis

Orders combineren met de HP Indigo V12

Vanwege het innovatieve karakter en lange ervaring met HP Indigo machines werd Eshuis geselecteerd als een van de vijf bètabedrijven wereldwijd waar de nieuwe HP Indigo V12 is geïnstalleerd. Daarnaast is het bedrijf uit Dalfsen de eerste met een non-stop en unwind-module, waardoor een operator zonder onderbreking een rolwissel kan doorvoeren en rol op rol continu kan drukken.

Salesmanager Roy Schoemaker legt uit wat de voordelen zijn van digitaal printen. ‘Je kunt orders combineren op hetzelfde substraat, zoals papier of polyethyleen. Zo ben je minder gebonden aan een bepaalde oplage per order. Die combinaties van orders haal je vervolgens bij de finishing uit elkaar en splits je bij de nabewerking, voor stansen, lakken, pregen, hot- of cold foil. Door dezelfde materiaaltypen en rolbreedtes bij elkaar te houden, kun je hele lange runs fabriceren die uit meerdere sku’s bestaan. Dat geldt niet alleen voor labels, maar ook voor flexibles, shrink sleeves en verpakkingsfilms.’

‘Met de V12 kan je met grote digitale campagnes snel inspelen op de actualiteit, zoals een sportevenement’

Efficiënte en duurzame productie bij Eshuis

Met de komst van de V12 maakt Eshuis ook een vergaande automatiseringsslag die de efficiency fors verhoogt en ook nog eens CO2 bespaart, vertelt Overbeek. ‘Het idee is dat we grote rollen drukwerk produceren op de V12 en die vervolgens op een snelle finishingstraat verwerken. Die finishingstraat leest de verschillende QR-codes die tussen de verschillende designs zijn mee gedrukt en weet dan welke nabewerking nodig is. En in combinatie met de data uit de ERP-systemen kan er tegelijk inspectie plaatsvinden. Daarmee kunnen we geïnspecteerde rollen produceren die van a-z goed zijn en kant-en-klaar de doos in kunnen. Dit maakt het digitale proces super efficiënt.’
‘Ook hebben we hierdoor minder waste en besparen we energie’, aldus Schoemaker. ‘We hebben dat ook laten uitrekenen. De combinatie van de V12 en onze gemoderniseerde nabewerking bespaart 11.000 ton CO2 in tien jaar tijd. Die besparing zit onder meer in waste-reductie, efficiënter werken en besparingen. We hebben bijvoorbeeld geen rubberdoeken of flexoplaten nodig, zoals bij offset of flexo.’

Coca-Cola-campagnes

Aan de muur van het ceo-kantoor hangt een ingelijste set Coca-Cola-bowlabels. Dit bijzondere flessenlabel, waarmee in een handomdraai een soort strik is te maken, is al acht jaar een van de meest succesvolle labels wereldwijd. Er zijn er inmiddels wereldwijd 750 miljoen van op de markt gebracht. En Eshuis stond tien jaar geleden ook aan de wieg van de Share a Coke-campagne van Coca-Cola. Een actie waar verschillende voornamen op de labels werden geprint. ‘Die actie hebben we in een hybride-uitvoering gedaan’, vertelt Overbeek. ‘Er werden rollen bedrukt in diepdruk en breedbaan flexo van één meter breed, die rollen werden in drieën gesplitst en wij printten vervolgens de verschillende namen digitaal op het voorbedrukte label. Met de V12 is die tussenstap niet meer nodig, die print het in één keer. Dat maakt het ook minder complex, beter beheersbaar en minder kostbaar.’

De HP Indigo V12 bij Eshuis

Sportevenementen

Overbeek verwacht daarom met de V12 grote, unieke campagnes te gaan maken. ‘Enkele brands hebben al belangstelling getoond. Er zijn nu mogelijkheden die er eerder niet waren. Bijvoorbeeld grote digitale campagnes waarbij je inspeelt op de actualiteit, zoals een sportevenement. Daar zat voorheen een beperking op de doorlooptijd op vanwege de capaciteit. Maar met 120 meter per minuut kun je enorme hoeveelheden produceren in korte tijd. Dat in combinatie met allerlei variaties, verschillende versies, unieke codes heb je een nieuwe set aan tools. De V12 biedt kansen voor creatieve marketeers.’

Customer Intimacy

De afgelopen vijf jaar kende Eshuis een forse groei van zo’n 11% per jaar. Dat succes komt deels voort door organische groei van een grote groep trouwe klanten, en deels door nieuwe klanten. Maar de groei is ook terug te voeren op de Customer Intimacy-strategie van Eshuis. Een model voor waardencreatie die goed bij de drukkerij past volgens Overbeek. ‘Door je te verdiepen in een klant en je te richten op de behoefte van de klant en die behoeftes waarmaakt, ben je een partner in business.’

Artikel delen