TailorPack Group: drie bedrijven onder één paraplu

TailorPack Group: drie bedrijven onder één paraplu

TailorPack Group: drie bedrijven onder één paraplu

Investeringsmaatschappij Écart Invest heeft in januari de drie verpakkingsbedrijven SFA Packaging, Doosopmaat.nl en Schutte Bagclosures geclusterd in de TailorPack Group. Het doel is mogelijkheden te creëren voor verdere groei. Op Empack in Gorinchem presenteren de drie bedrijven zich voor het eerst gezamenlijk op de beurs.

Écart Invest richt zich op gespecialiseerde bedrijven die ieder uitblinken op hun eigen terrein’, vertelt René van Rietschoten, investment manager bij Écart. ‘Dat doet het bedrijf in de sectoren Software, Dienstverlening en Verpakkingen. In deze sectoren hebben we goede ervaringen met de clustering van bedrijven. We hebben daarmee schaalvoordeel behaald en voor verdere professionalisering gezorgd. Vandaar dat we nu ook de verpakkingsbedrijven hebben samengevoegd in de Tailor-Pack Group.’

Kennisdeling

‘Het delen van kennis is ook een belangrijke reden om te clusteren’, zegt Niels L'Abée, algemeen directeur van de TailorPack Group en sinds tien jaar directeur SFA. ‘We krijgen bijvoorbeeld alle drie te maken met de nieuwe Packaging & Packaging Waste Regulation. Die kennis over wetgeving en milieuzaken kunnen we onderling delen. En je kunt ook van elkaar leren over bepaalde zaken rondom automatisering, commercie en het inrichten van productie.’
L’Abée benadrukt vervolgens dat de drie bedrijven zelfstandig blijven opereren. ‘Door de bedrijven onder één paraplu te brengen, willen we synergievoordeel behalen, maar de voordelen van het kleinschalig ondernemen en dicht bij de klant staan, blijven behouden.’

'Met de clustering van bedrijven zorgen we voor schaalvoordeel en verdere professionalisering'

Shared service center

Naast de synergiegedachte zit er ook een buy and build-strategie achter de samenvoeging, legt Van Rietschoten uit. ‘Als er nog een aanvullend verpakkingsbedrijf bij komt, dan heb je daar meer managementcapaciteit voor nodig. Hiervoor gaan we bouwen aan een shared service center. Een eerste stap hiertoe hebben we nu gezet met Niels L’Abée als algemeen directeur en we hebben controller Marco Groenewegen aangenomen die de financiën beheert van de groepsbedrijven. Bij verder groei zouden we krachten kunnen bundelen op het terrein van bijvoorbeeld IT en personeelszaken, maar we denken ook aan overkoepelende R&D. Onderling hebben de bedrijven immers diverse overeenkomsten. Zowel in de verpakkingsmaterialen, zoals PP of karton, als in de verkoopmarkten en productieomgeving.’

Groeiscenario

De huidige omzet van TailorPack Group bedraagt 42­miljoen euro en het bedrijf heeft zo’n 100 werknemers in dienst. Het doel is om de komende jaren te groeien naar een omzet van 100 miljoen euro. Dit wil het bedrijf bereiken middels autonome groeimogelijkheden binnen de bestaande bedrijven en met overnames. Daarbij denkt Van Rietschoten aan bedrijven uit dezelfde industrieën waar TailorPack nu in zit: voedselverpakkingen, sluitingen en kartonnen verpakkingen.

‘Maar nu eerst autonome groei’, zegt L’Abée enthousiast. ‘We willen duurzame verpakkingen leveren, lekker ondernemen en goed voor onze klanten zorgen. De basis hiervoor ligt er. We hebben stabiele bedrijven met mooie producten, sterke managementteams die goed georganiseerd zijn en actief werken aan de verbetering die ze willen maken.’

Van Rietschoten tot slot over mogelijke overnames: ‘Eigenaren van verpakkingsbedrijven die zich willen aansluiten bij de TailorPack Group gaan we natuurlijk graag mee in gesprek. Hun bedrijf komt bij Tailor-Pack Group in een warm bad terecht. We hebben de financiële middelen en een team met een bewezen track record die in staat is om verder te bouwen aan hun bedrijf.’

DIT ARTIKEL KWAM TOT STAND IN SAMENWERKING
MET TAILORPACK GROUP.

 

Schutte Bagclosures: Sluitingen en bindmateriaal

Schutte Bagclosures is marktleider op het gebied van het produceren, ontwikkelen en verkopen van sluit- en bindmateriaal. In ruim 65 verschillende landen, verdeeld over alle vijf continenten, worden deze producten verkocht aan klanten in de voedingsmiddelen, landbouw, farma en industrie. TailorPack_VM3_24_SchutteBagclosures
Het bedrijf draait op ambitie, enthousiasme, innovatie en kennis, gecombineerd met ervaring sinds 1957. Schutte werkt samen met de klanten aan een betere wereld. Onlangs introduceerde het bedrijf bij Albert Heijn de Paper Clipp®: een universele clip voor alle vol-automatische zakkensluitmachines. ‘Deze sluiting is van 100% FSC gecertificeerd papier, duurzaam, recyclebaar, biologisch afbreekbaar en composteerbaar’, zegt Arjan Kip (algemeen directeur Schutte). ‘Daarnaast hebben we recentelijk de Clipper® ontwikkeld. Een semi- automatische handsluitmachine voor op de winkelvloer, die geschikt is voor het verwerken van (Paper) Clipps®.’

Doosopmaat.nl: Kartonnen verzendverpakkingen

Doosopmaat.nl is producent van kartonnen verzendverpakkingen, die hoofdzakelijk online via webshops in Nederland, België en Duitsland verkocht worden. ‘Onze dozen kunnen middels de unieke online doosconfi gurator al vanaf één doos, online op maat besteld worden’, vertelt Jurgen Vugts (algemeen directeur Doosopmaat.nl).TailorPack_VM3_24_Doosopmaat ‘Daarnaast is al het karton dat wij gebruiken FSC-gecertificeerd, voor 80% gemaakt uit gerecycled karton en het komt uit een duurzame productiecyclus. Wij motiveren onze klanten een passend formaat doos te kiezen, zodat ze geen lucht verpakken en onnodig karton verbruiken. Hiermee halen we lucht uit de vrachtwagen en bezorgbus en dragen bij aan logistieke duurzaamheid.'

 

SFA Packaging: Spuitgietverpakkingen voedingsmiddelen

SFA Packaging is specialist in spuitgietverpakkingen. De focus ligt op het ontwikkelen en produceren van duurzame verpakkingsoplossingen voor de Europese voedingsmiddelenindustrie. Door uitsluitend te werken met 100% recyclebare, lichtgewicht verpakkingen van mono-materiaal, wordt de ecologische voetafdruk geminimaliseerd en wordt voedselverspilling tegengegaan.
TailorPack_VM3_24_SFAPackaging_JOZOOp de Empack presenteert het bedrijf diverse innovaties waaronder de JOZO NextCycle IML zoutshakers. ‘Deze productlancering is een typisch voorbeeld van nauwe samenwerking tussen bedrijven die allen streven naar recyclebare en circulaire verpakkingsoplossingen’, zegt Alexander Heinsdijk (business development & marketing manager SFA). ‘Samen met JOZO, CIRCPACK by Veolia en MCC Verstraete realiseerden we een circulaire PP-verpakking.’
Artikel delen