Samen creëren, reactief én proactief
De kracht van VGP ligt in de combinatie van meedenken en vooruitdenken. ‘Soms vertalen we een duidelijke briefing naar een concreet ontwerp. Maar vaak brengen wij zelf ook ideeën aan die de klant verrassen’, vertelt Robin. ‘Juist dat samenspel maakt het proces creatief en inspirerend.’
‘We starten met een open intake: doel, doelgroep, product en context. Vervolgens combineren we klantinput met moodboards, marktonderzoek en soms een redesign van bestaande concepten. We betrekken collega’s uit meerdere filialen om breed te kijken’, zegt Robin. Snelle prototyping – van 3D-renders met eerste artwork tot blanco of digitaal geprinte samples via onze snijtafel – versnelt het beslissen. ‘Zo is er vroeg tastbare feedback en kunnen we gericht bijsturen. Dat bespaart tijd én kosten.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Robin, department head cadcam bij VGP: 'Bij ons begint duurzaamheid al bij het eerste idee.' (Copyright: VGP.)
'We testen waar nodig en optimaliseren details - slimme constructies, kindveilige sluitingen of kostenbesparende tweaks - zodat de verpakking naadloos presteert bij de klant én producent'
Creativiteit met verantwoordelijkheid
Innovatie en duurzaamheid gaan bij VGP hand in hand. Robin vertelt: ‘Bij ons begint duurzaamheid al bij het eerste idee. We ontwerpen zo dat verspilling minimaal is en kiezen voor materialen die het product beschermen én milieuvriendelijk zijn.’ Concreet betekent dat een slimme vel-indeling, het verminderen van lucht en volume voor efficiënter transport en het onderzoeken van alternatieven voor vensterfolies, barrières, afwerkingen of handgrepen. ‘Onze materiaalexperts adviseren klanten over de beste, haalbare keuze – zonder in te boeten op uitstraling of gebruiksgemak.’
Oplossingen die echt werken
Wat VGP onderscheidt, is de integratie van alle disciplines. Ontwerp, kwaliteit en productie zijn vanaf het begin betrokken. ‘Dankzij die samenwerking detecteren we uitdagingen vroegtijdig. Zo ontstaan verpakkingen die creatief en onderscheidend zijn, maar tegelijk praktisch uitvoerbaar en kostenefficiënt.’
Die aanpak bewijst zijn waarde in uiteenlopende sectoren: van luxe cosmetica tot FMCG. ‘Voor de ene case draait het om shelf impact, voor de andere om perfect door bestaande lijnen lopen. We testen waar nodig en optimaliseren details - slimme constructies, kindveilige sluitingen of kostenbesparende tweaks - zodat de verpakking naadloos presteert bij de klant én producent. Elke sector vraagt iets anders, maar wij leveren altijd een totaaloplossing’, aldus Robin. Een mooi voorbeeld is Rituals, dat zijn luxueuze giftsets met vertrouwen aan VGP toevertrouwt.
Volgens Robin is de toekomst duidelijk: ‘Verpakkingen moeten blijven opvallen en de consument overtuigen, maar duurzame materialen zoals karton zullen steeds belangrijker worden.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Voor Rituals Cosmetics ontwikkelde VGP o.a. de Garden of Happiness Gift Set: een voorbeeld van creativiteit en merkbeleving in perfecte harmonie. (Copyright: Rituals Cosmetics.)