Waarde toevoegen is de kracht van  IPP Packaging Materials

Waarde toevoegen is de kracht van  IPP Packaging Materials

IPP Packaging Materials levert papier, karton, folie, nonwovens en zelfklevende materialen aan converters, drukkerijen en de labelindustrie. Het handelshuis heeft een sterke focus op innovatie. ‘Ons doel is om waarde toe te voegen aan basismaterialen’, zegt Jeroen Kuiper die samen met zijn vrouw Evelyn Kuiper leiding geeft aan het familiebedrijf uit Heemstede.

EVELYN EN JEROEN KUIPER, IPP PACKAGING MATERIALS

IPP_jeroen_evelyn-67-1Jeroen begon in 1996 bij IPP en nam het stokje van zijn vader over. Hoewel Jeroen vóór IPP pionierde in de internet-business en daar misschien het grote geld had kunnen verdienen, is hij blij om in de verpakkingsindustrie te werken. ‘Mijn vader zei: “Dat gezeur in die internet ruimte, kom eens wat doen in de reële economie.” Had ik maar niet naar hem geluisterd ...’, lacht Jeroen. Vervolgens serieus: ‘Nee hoor. Ik heb toen bewust hiervoor gekozen, want de sfeer in de internetwereld was veel minder leuk dan in de verpakkingsindustrie.

Het is een “warme” branche waar mensen graag met elkaar samenwerken, elkaar respecteren en elkaar wat gunnen.’ Evelyn verruilde 16 jaar geleden haar aandelen in een retail consultancy voor een baan bij IPP.

Evelyn: ‘In mijn eerdere baan was ik veel op pad en maakte lange dagen. Met gezinsuitbreiding in aantocht, was dit een verstandige stap. En gelukkig pakt het goed uit. We hebben een duidelijke taakverdeling. Ik richt mij voornamelijk op de interne zaken, zoals HRM, ICT, marketing en finance. Jeroen is vooral extern actief met klanten, leveranciers en nieuwe producten. We vullen elkaar aan. En houden elkaar scherp.’

Toegevoegde waarde

IPP verkoopt fit-to-purpose verpakkingsmaterialen voor onder meer de voedselindustrie. Met deze materialen maken haar klanten verpakkingen of andere deelfabricaten. Het begint altijd met een basismateriaal. Dit koopt het

handelshuis in bij een van de 57 fabrieken die ze vertegenwoordigen, zoals Stora Enso, API Group, DS Smith, Metsä Board, Koehler Paper en Super Film. ‘Aan het basismateriaal proberen we zoveel mogelijk waarde toe te voegen’, benadrukt Jeroen. ‘Waarde toevoegen is onze kracht. We focussen op nieuwe mogelijkheden en innovatieve materialen. IPP zoekt de niches in de markt die van toekomstige waarde kunnen zijn. Dit delen we met onze relaties in de vorm van (product)advies, converting service, zoals coaten, lamineren, rollen versnijden en ook nemen we onze klant desgewenst de logistiek uit handen.’

Evelyn onderstreept: ‘Wij hebben een onafhankelijke basis en weten heel breed wat er in de markt te halen is. Niet voor niets worden we steeds vaker door brand owners gevraagd om mee te denken over hun verpakkingen. We zien het als onze taak om ze op de hoogte te brengen van ontwikkelingen bij onze leveranciers.’

IPP_onboard_5933

Durven veranderen

‘Bij IPP werken we met open vizier’, zegt Evelyn. ‘We kijken om ons heen en luisteren naar wat er speelt en waar vraag naar is.

De markt verandert en wij veranderen mee. We staan nooit stil.

Zo hebben we ons bedrijf in machines, dat we sinds de overname naast IPP hadden, in 2015 verkocht. Dit gaf ruimte om te focussen op verpakkingsmaterialen. We namen de afgelopen jaren diverse bedrijven over.

Daarmee breidde ons portfolio uit en zijn we nu in meerdere landen vertegenwoordigd.’ IPP heeft vestigingen in Nederland en België en is ook actief aanwezig in Frankrijk en Duitsland. Steeds meer partijen vanuit West-Europa (en daarbuiten) weten IPP te vinden. ‘Ook daar spelen we op in. We vinden lokale aanwezigheid belangrijk.

Mensen die de markt, wet- en regelgeving ter plekke kennen en de taal van de klant spreken. Gevolg is dat we internationaal groeien.’ Productontwikkeling Ook op andere vlakken worden kansen gezien en benut. Jeroen: ‘Doordat we veel mensen in de industrie spreken, weten we ook waar behoefte aan is.

En lukt het met onze expertise en connecties soms om een oplossing te bedenken én te realiseren. We hebben bijvoorbeeld recent geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuwe materiaalcombinatie.

Het plasticvrije, ovenbestendige vouwkarton ONBOARD is een succesvolle innovatie van ons. De vraag naar duurzame alternatieven is enorm.’

IPP_jeroen_evelyn-41

Uitdagingen

Na de groei tijdens de covid periode, lijkt de vraag nu weer wat af te zwakken, constateert Jeroen. ‘Het normaliseert, we komen weer terug op de niveaus van 2019. Ook de levertermijnen worden weer normaal. Dat is goed voor de markt én de wijze van samenwerken.’

Evelyn en Jeroen benoemen ook twee uitdagingen voor 2023. ‘De samenhang en snelheid van veranderingen in de Europese regelgeving omtrent verpakkingen zijn een uitdaging’, volgens Jeroen. ‘De hoeveelheid plastic in papieren verpakkingen moet naar nul en de focus in Nederland is momenteel heel erg op reusables.

Maar die zijn vaak niet goed recyclebaar, terwijl we in karton en kunststof goede recyclebare oplossingen hebben. Dit soort ideeën moeten Europees worden uitontwikkeld en moeten gebaseerd zijn op onderzoek en wetenschap.’ ‘De uitdaging voor IPP in 2023 wordt goede mensen vinden voor onze nieuwe kantoren in Frankrijk en Duitsland’, aldus Evelyn.

‘IPP is meer dan wij twee. We hebben een enorm goed team zitten. Het zijn uiteindelijk onze mensen die het verschil maken.’

Artikel delen