Engelse consument mijdt plastic verpakking

Engelse consument mijdt plastic verpakking

Uit onderzoek in juli dit jaar van Paymentsense (leverancier van betaaloplossingen) onder 291 kleine Engelse retailbedrijven blijkt dat meer dan de helft (54%) minder in kunststof verpakte goederen heeft verkocht de afgelopen zes maanden. De oorzaak ligt volgens de onderzoekers voor een groot deel aan de media-aandacht rondom plastic soup en de acties van de zero-waste-bewegingen.

De verkoop van groenten en fruit in kunststof verpakkingen kent de sterkste daling, op de voet gevolgd door vruchtensap en water in plastic flessen (zie onder).  Bijna de helft (49%) van de ondervraagde kleine retailers zei dat het aantal klanten dat om onverpakte producten vraagt ​​in de afgelopen zes maanden is toegenomen. Meer dan een derde (36%) meldde dat consumenten nu meer onverpakte goederen kopen en hun eigen zakken of containers gebruiken om ze te vervoeren. Bijna een kwart (23%) zei dat ze een groei zagen in klanten die om kunststofvrije verpakkingen vragen.

Consumptiepatroon
De trend heeft impact op de omzet. De ondervraagde retailers zeiden dat ze gemiddeld een daling van 3,6% hadden vastgesteld. Als reactie op het veranderende consumptiepatroon zijn veel kleine retailers al bezig met het maken van wijzigingen.
Meer dan vier op de tien (41%) zei dat ze zijn gestart met de verkoop van onverpakte of losse goederen  of hebben ze nieuwe lijnen met plastic-vrije verpakkingen geïntroduceerd. Bijna een derde (30%) recyclet nu ook meer en een kwart (25%) verkoopt geen dranken meer met bijbehorende plastic rietjes.
‘Onze studie laat zien hoe veranderend consumentengedrag een impact heeft op de kleine retailers in het Verenigd Koninkrijk’, aldus Guy Moreve van Paymentsense. ‘De druk om kunststoffen in producten en verpakkingen te verminderen of te elimineren is toegenomen. Bewegingen zoals het UK Plastics-pact winnen aan populariteit, omdat bedrijven en de industrie zich inzetten voor een meer circulaire aanpak van de bescherming van het milieu. "

Minder omzet bij:
Groenten en fruit verpakt in plastic (44%)
Vruchtensap in plastic flessen (43%)
Water in plastic flessen (39%)
Plastic bestek (26%)
Kunststof rietjes (26%)
Drankjes verkocht met plastic rietjes (25%)
Frisdranken in plastic flessen (24%)
Theezakjes (23%)
Vershoudfolie (17%)
Diepgevroren voedsel in plastic verpakking (14%)

www.paymentsense.co.uk

 

 

Artikel delen