DesignVisie: Creatief ondernemerschap

DesignVisie: Jeroen Verbrugge en Laura Voet

DesignVisie: Creatief ondernemerschap

Tags: opinie

In de rubriek DesignVisie bespreekt Jeroen Verbrugge iedere uitgave een designthema met een collega. Deze maand is dat Laura Voet van Studio Laura Voet.

Kansen en bedreigingen

Hi Laura,

Vol uitdagingen en ontwikkelingen staat 2024 voor onze deur. De ondernemers onder ons zullen zeker bedreigingen zien, maar  het is hun aard om juist kansen te zien. En om die bedreigingen niet te ontkennen, maar deze juist te verwerken in hun bedrijfsplannen. Ondernemerschap blijft iets bijzonders.

Wij zijn beiden creatief ondernemer met een andere achtergrond. Reflecterend op mijn eigen situatie ben ik altijd al wel “ondernemend” geweest. Als student vertaalde ik bijvoorbeeld onze derdejaars “bedrijfsopdracht” naar een commerciële opdracht voor Artifort en daarna voor Ahrend. Dit  laatste project was eigenlijk al onderdeel van de start van FLEX/design. Maar een ondernemende geest is nog geen garantie voor goed ondernemerschap. In alle openheid was het starten van ons eigen bureau zelfs zeer idealistisch. Het was “gewoon onze droom”, een soort Pippi Langkous-besluit: ‘Ik heb het nog  nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Een gezond soort opportunisme dat ook onderdeel is van ondernemerschap.

Gedurende mijn verdere loopbaan zijn er on-the-go veel leerervaringen bijgekomen. Zoals financieel management, HR, bouwen aan een netwerk en een PR- en marketingbeleid uitzetten. Dit zorgt zeker voor verdieping, maar is voor mij niet de kern. Ook een sterke, eigen visie op je  beroepsuitoefening en de ontwikkelingen in je vakgebied is van belang. Het is de basis voor je bedrijfsidentiteit, om deze vervolgens met enig risico en liefst met eigen geld om te zetten naar nieuwe bedrijfsactiviteiten. Het maakt je extra kritisch op je keuzes en je blijft de executie van je ideeën nauwgezet volgen. Wat ik minder positief vind, is het relatieve isolement waarin je soms functioneert. Veel overwegingen maak je achter de schermen en niet alle informatie kun je open met je organisatie delen. Omdat je daarmee de organisatie negatief kan belasten of zelfs  verwarren. Maar misschien is dit iets van “oud- ondernemerschap” en vertel jij dat dit nu heel anders werkt?!

Ook het komende jaar biedt ons zeker weer kansen. De uitdagingen van een duurzamere samenleving zijn ontegenzeggelijk en complex. Kortom, Laura, ik hoor graag hoe jij voor 2024 naar ons “creatief ondernemerschap” kijkt!

JeroenVerbrugge_Handtekening

 

 

‘Maar een ondernemende geest is nog geen garantie voor goed ondernemerschap’

Transparantie

Ha Jeroen,

Dankjewel voor jouw uitnodiging. Ik heb veel bewondering voor  jouw ondernemersavontuur en hoe je de sector vooruit helpt. Mooi om te zien hoe we allebei in verschillende fases zitten, jij met meer dan dertig jaar ervaring bij een middelgroot bureau en ikzelf, naast bureau-ervaring, vijf jaar onderweg als zelfstandig ondernemer. Toen ik destijds voor mezelf begon, was dit niet heel gebruikelijk als verpakkingsontwerper. Het voelde logischer om de route van de grote bureaus te volgen. Er waren genoeg mooie bureaus waar ik graag had willen werken. Maar het verlangen om te ondernemen was op dat moment sterker. Ik kom uit een ondernemersgezin en wilde me focussen op mijn interesses: verpakkingsdesign, duurzaamheid en missiegedreven merken bouwen.

De laatste jaren zie ik een verschuiving in de bureauwereld.  Getalenteerde designers maken van een groot bureau de stap naar het zelfstandig ondernemerschap of starten met een compact team hun eigen bureau. Je ziet ook dat grote merken met hen meegaan en vaker kiezen voor samenwerkingen met kleine bureaus of zelfstandigen. Een interessante verschuiving.

Maar als ontwerper ben je wel ineens ook ondernemer en dat vraagt om andere vaardigheden. Het is een uitdaging om jezelf zowel als ontwerper én als ondernemer te blijven ontwikkelen. Zelf maak ik elk jaar een plan, waarin ik mijn zakelijke doelen en de creatieve gebieden waarop ik me wil ontwikkelen, vastleg. Je ziet dat BNO steeds meer relevante trainingen aanbiedt, waaronder mentoring en intervisie.

Ik begrijp je punt dat je als oprichter niet altijd alle belangrijke overwegingen met de organisatie kunt delen. Gaat ondernemerschap de laatste jaren niet meer over transparantie? Tot op zekere hoogte natuurlijk. Ik spreek regelmatig ondernemers die bewust meer open communiceren over de cijfers met hun werknemers. Hierdoor voelen werknemers zich meer betrokken en verantwoordelijk. Misschien een verschuiving in de behoefte van deze generatie, of is het de “bubbel” waarin ik me bevind als millennial? Ook als zelfstandige werk ik samen met andere creatieve ondernemers, waarin transparantie en open communicatie belangrijk zijn om als team goede resultaten voor de klant te leveren. In de kern is dit waar we het allemaal voor doen.

DesignVisie_LauraVoet_handtekening

 

Artikel delen