'Een argument was dat producenten designers “duur” vonden'
Zelfstandig ontwikkelen
Ha Jeroen,
Bedankt voor deze uitnodiging! Ook wij zijn zo’n producent die er vaak voor kiest om deels zelfstandig een verpakking te ontwikkelen. Onze ervaring is dat externe bureaus vooral heel goed zijn in verpakkingsconcepten ontwikkelen. Maar zij hebben lang niet altijd alle technische kennis in huis om te beoordelen welke productie-technieken er nodig zijn voor ontwerp. Het ziet er dan op papier allemaal gelikt uit, maar het blijft de vraag of het productietechnisch te realiseren is. In de productie zijn dan meestal nog veel aanpassingen nodig. De klant moet voor zijn gevoel vaak concessies doen op het mooi gepresenteerde plaatje, met teleurgestelde mensen als gevolg.
Ik ben het met je eens dat designkwaliteit en merkidentiteit van hoger niveau zijn wanneer je dit bij een bureau neerlegt. Hier zijn onze ontwikkelaars tóch minder mee bezig. Wij kijken vooral naar functionaliteit, materiaalgebruik, technische haalbaarheid en productiecondities. Gelukkig hebben de meeste brands waar wij voor ontwikkelen een aardig marketingteam in-house die onze ontwikkelingen dan vooral bijschaven als het gaat om design en merkidentiteit. In deze volgorde werken blijkt voor ons en de klant heel prettig. Het verpakkingsontwerp komt stapje voor stapje in de buurt van de wensen van de klant. Daarmee creëren we met iedere stap vooral enthousiasme en voorkomen we teleurstelling achteraf.
Om antwoord te geven op jouw vraag: het heeft dus vooral met frustraties uit het verleden te maken. De producent wordt in onze ogen vaak té laat ingeschakeld, waar- door wij zelf nog steeds veel werk hebben aan het bijschaven van het ontwerp. Dan doe je het liever zelf. Wanneer bureaus de producent eerder laten meedenken, voordat een verpakkingsconcept wordt gepresenteerd aan de klant, weet ik zeker dat je samen hogere kwaliteit kunt nastreven. Gelukkig hebben we een select clubje zelfstandige productontwikkelaars om ons heen die complexe verpakkingsvraagstukken voor ons oppakken of begeleiden. Zij kennen onze technieken inmiddels goed en betrekken ons in het ontwikkeltraject. Op deze manier toetsen zij het ontwerp vroegtijdig op technische haalbaarheid. Een perfect voorbeeld van hoe producenten en ontwerpbureaus zouden kunnen samenwerken.
Een verpakking draait al lang niet meer enkel om ‘het ziet er goed uit en is gebruiksvriendelijk’. Ook wij krijgen steeds meer een adviserende rol als het gaat om gebruik van materialen, reductie op gewicht en onderdelen, hergebruik en recycling. Een leuke uitdaging om op deze manier de verpakkingswereld in beweging te krijgen.