Impact SUP-regeling op ketens als McDonald's: 'zorgen om doelstellingen'

Impact van SUP-wetgeving op fastfoodketens als McDonald's

Impact SUP-regeling op ketens als McDonald's: 'zorgen om doelstellingen'

Tags: opinie

Vanaf 1 juli is de Single Use Plastic (SUP)-wetgeving in werking getreden. Het doel is zwerfafval en milieuvervuiling tegen te gaan. Deze nieuwe wet heeft aanzienlijke gevolgen voor fastfoodketens die veel gebruikmaken van plastic wegwerpbekers en voedselverpakkingen.

Plastic-houdende wegwerpbekers of voedselverpakkingen voor eenmalig gebruik bij afhalen of bezorgen mogen sinds 1 juli niet meer gratis worden meegegeven. Hiervoor dient een toeslag te worden betaald. Andere mogelijkheden zijn herbruikbaar servies van de klant (“bring your own”) of zelf aanbieden via een duurzaam retoursysteem. Dit is niet alleen voor de consument gedoe, maar bijvoorbeeld ook voor fastfoodketens, zoals McDonald’s.

‘We maken ons oprecht zorgen of we hiermee de doelstelling – minder afval en plastic – gaan halen. Deze nieuwe regels hebben absoluut een enorme impact op ons bedrijf’, stelt Dolly van den Akker, director Impact van McDonald’s Nederland. Het is één van de grootste operationele uitdagingen in ons ruim 50-jarig bestaan.’

 

'Wij denken dat we veel meer moeten inzetten op hoogwaardige recycling'

Verschillende verpakkingsopties

Volgens de nieuwe regels moet McDonald's een toeslag heffen op plastic bekers en McFlurry-bakjes voorzien van een kunststof coating. De fastfoodketen hanteert hierbij qua prijs de richtlijnen van de overheid; 25 cent per beker. ‘Daarnaast gaan we herbruikbare bekers met statiegeld aanbieden’, aldus Van den Akker.

McDonalds.3_SUP

Impact op het milieu

Van den Akker: ‘Dat zijn twee verschillende soorten verpakkingen die we sinds 1 juli aan onze gasten aanbieden. Daarin zit, nogmaals, een enorme uitdaging. De herbruikbare bekers bevatten veel meer plastic, omdat we ze anders niet herbruikbaar kunnen maken. Daarnaast moeten we niet alleen zorgen dat we die bekers goed kunnen afwassen en drogen, maar willen uiteraard absoluut en zeker strikt de voedselveiligheid waarborgen. Bovendien leiden de bijkomende water- en energiekosten ook tot een negatieve impact op het milieu. Dus we vinden dat er écht veel breder moet worden gekeken naar het totale verhaal.’

Wel of geen statiegeld

‘Daarbij maken we ons zorgen of de consument de beker wel gaat terugbrengen. In Duitsland is zo’n retoursysteem al het geval en daar komt 70% van de herbruikbare bekers met 2 euro statiegeld niet terug. Wij gaan in Nederland 1 euro aan statiegeld doorvoeren. Het is wettelijk niet verplicht om statiegeld op deze bekers te zetten, dat mag ieder bedrijf zelf bepalen. Ik denk dat het voor de consument dan best onduidelijk wordt. Zij gaan verschillende variaties tegenkomen, namelijk wel of geen statiegeld, of een plastic-toeslag waaraan verschillende bedragen zijn gekoppeld’, vervolgt Van den Akker.

Hergebruik grondstoffen

‘Daarnaast hebben we het hele inzamelsysteem op orde moeten brengen. Want vanuit deze SUP-regelgeving kunnen consumenten de statiegeldbekers alleen inleveren op de plek waar ze die gekocht hebben. Nu zijn wij een franchise, maar toch … De consument koopt de beker bijvoorbeeld op locatie A, maar levert die vervolgens in op locatie B. Hoe doen we dat logistiek en financieel? We maken ons oprecht zorgen of we met de herbruikbare beker wel de doelstelling gaan halen om minder afval en plastic in het milieu te brengen. Wij denken dat we veel meer moeten inzetten op hoogwaardige recycling, zodat we bijvoorbeeld de koffiebekers weer tot koffiebekers kunnen gaan recyclen en grondstoffen op de juiste manier gaan hergebruiken’, besluit Van den Akker.

Saillant detail

Bedrijven mogen zelf bepalen hoeveel statiegeld zij vragen. Dat bedrag dient wel apart te worden vermeld op de kassabon, maar de toeslag hoeft niet te worden afgedragen door ondernemers.
Artikel delen