Jumbo, De Kei en Oliver ‘SUP-en’ allemaal anders

Spraakmakend, de nieuwe extra heffing voor Single Use Plastic. In de praktijk gaan ondernemers er heel verschillend mee om.

Jumbo, De Kei en Oliver ‘SUP-en’ allemaal anders

Wel spraakmakend, de nieuwe extra heffing voor Single Use Plastic. In de praktijk maakte ik de afgelopen dagen mee dat ondernemers er heel verschillend mee omgaan.

Bij supermarkt Jumbo maakte de caissière verplicht melding van het feit dat voor de kunststof bak van mijn maaltijdsalade vijf Eurocent op de kassabon wordt vermeld.
Op mijn vraag waar die vijf Eurocent dan naar toe gaat, antwoordde ze met een brede lach op haar gezicht: 'die vijf Eurocent verdwijnt in het grote niets, meneer'. Gouden meid achter de kassa. Daar kan je toch niet boos om worden.

IJssalon de Kei

Onderweg had ik een niet te onderdrukken behoefte aan IJS. Dus stopte ik bij ijssalon de Kei in het schilderachtige Ugchelen. Mijn voorvaderen zijn op de dodenakker in dit dorp ter aarde besteld en ik vind dat wanneer je in de blakke zon hun grafstenen hebt opgekalefaterd je best een verkoeling verdiend hebt. Zij trakteren niet meer dus moet ik zelf wat organiseren.

Aan de wand van de ijssalon stond aangegeven dat voor twee bollen drie Euro en twintig Eurocent in rekening wordt gebracht. Ik koos de smaken uit (lastig als er wel dertig in het schap liggen) en legde een briefje van vijf Euro en vier Euro stuivers op de glazen toonbank. Het winkelmeisje raakte compleet van de mik. Ik meende dat ik het haar gemakkelijk had gemaakt. Dat was niet het geval. Dat is dan drie Euro vijfendertig. IJssalon de Kei brengt vijftien Eurocent in rekening voor een kartonnen bakje met PE-coating. 'k Ben dan geneigd om te zeggen: "houd je ijsje maar". Heb ik niet gedaan. Het is wel de laatste keer dat ik deze ijssalon bezocht heb.

Cafetaria Oliver

Dennis Terpstra van cafetaria Oliver in Apeldoorn lost het anders op. Waar mogelijk zet hij papier of ander biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal in. Dat deed hij al voor het grootste deel overigens, ook voor de SUP-heffing. Voor een milkshake gaat de klant niet meer betalen. De shake wordt op de bon een cent voordeliger en voor de beker brengt hij een cent in rekening Ook hij had een epifaan moment en heeft een goed verhaal op zijn Facebookpagina geplaatst. Ik vind dat deze ondernemer een dikke pluim verdient. En eigenlijk zelfs een lintje.

Sjors Selger

 

Artikel delen