Remko Berkhout: 'Verpakkingsstrijder in een digitale wereld'

Remko Berkhout, marketing & communications manager bij DS Smith.

Remko Berkhout: 'Verpakkingsstrijder in een digitale wereld'

Tags: opinie

Remko Berkhout, marketing & communications manager bij DS Smith. Geeft in de column Ingewikkeld zijn visie op duurzaam verpakken.

Ik weet het. Echt. Ik weet dat ik een fanaticus ben die vindt dat de rest van de wereld knettergek geworden is. Iedere keer beloof ik mezelf om het niet te doen, maar als het moment daar is, kan ik me bijna nooit beheersen. Jij als lezer begrijpt natuurlijk meteen waar ik het over hebt: die draaiende ogen en diepe zuchten van kennissen en familie als je weer eens een vurig verpakkingspleidooi houdt. Ik ervaar dit vooral als ik het onderwerp verpakkingen mag combineren met e-commerce.

Zo mocht ik onlangs weer een nietsvermoedend e-commerce-publiek bombarderen met cijfers, inzichten en persoonlijke anekdotes. Mijn presentatie was in gereedheid gebracht, getest en aangescherpt. Ongeduldig wachtte ik mijn kans af. En eindelijk gingen de deuren van de zaal dicht.

Maar eerlijk is eerlijk. Op sommige vlakken loopt e-commerce Nederland mijlenver voor op de traditionele industrie. Deze datagedreven wereld wordt geleid door clicks en tricks en deze jonge bedrijven met vaak jonge medewerkers worden niet geremd door de historie die traditionele industrieën met zich meeslepen. Ze weten precies welke knop leidt tot welke klik en welke klik leidt tot conversie. Totdat het pakketje de consument bereikt. En dan? Men heeft vaak geen idee. Alsof een customer journey ophoudt voordat de zending bij de klant aankomt.

Waar marketingmanagers van traditionele FMCG-producenten terecht een vermogen besteden om hun doelpubliek met de verpakking een emotionele connectie te laten maken tussen merk en product, stoppen webshops hun producten in een plastic zak of in een zo goedkoop mogelijk bruine doos.

Mijn argeloze doelpubliek was geschokt dat we cijfermatig konden onderbouwen dat een specifieke webshop maar liefst drie miljoen euro aan herhaalaankopen is misgelopen als gevolg van schade aan de verpakking en daar niet eens van op de hoogte was. Ze werden ongemakkelijk om te leren wat het gevolg is op herhaalaankopen als de consument vindt dat het verpakkingsmateriaal niet goed recyclebaar is.

Na afloop kon ik met trots concluderen dat ik geen slachtoffers had gemaakt, maar wel nieuwe potentiële verpakkingsfanatici had gekweekt. Oh... doe ik het weer? Blijf ik doorratelen? Ik sluit snel af en ga op zoek naar nieuwe doelgroepen om mijn verpakkingsverhalen op af te vuren

Remko Berkhout

 

Artikel delen