Meer uptime, minder kosten

Meer uptime, minder kosten

Tags: machine

Het is net de Champions League, leveren aan de retail. Immers: flexibiliteit en snelheid zijn cruciaal. Om de beschikbaarheid van de machines te optimaliseren, sloot Sea Fresh Retail een onderhoudscontract af. En dat werkt.

Een half uur zalm met tuinkruiden, dan drie kwartier gamba’s en vervolgens een uur kabeljauwfilets in ovenschaaltjes; zo’n gevarieerd programma is business as usual voor Sea Fresh Retail. ‘We draaien dagelijks wel vijftig verschillende soorten batches,’ vertelt lbert Ras, Commercieel Directeur Retail bij het bedrijf. In 1999 startten zijn vader en twee ooms een visgroothandel, aanvankelijk gericht op Noordzeevis. In 2010 mocht Ras, die net zijn opleiding Commerciële economie had afgerond, voor het bedrijf de retailtak opzetten. Inmiddels levert Sea Fresh Retail jaarlijks zo’n twintig tot vijfentwintig miljoen items verpakte vis aan retailers in Nederland en omliggende landen.

‘We innoveren continu op assortiment’

De vis wordt bij het bedrijf gefileerd, geportioneerd, gewogen en verpakt. Het betreft intussen lang niet alleen meer vis uit de Noordzee: diverse vissoorten uit onder andere Europa, Afrika en Azië worden bij het bedrijf verwerkt. Ras: ‘Naast de hardlopers – zalmfilet, kabeljauwfilet en tonijn – bieden we speciale producten: visrollade, vis voor op de barbecue en gemaksproducten waaronder maaltijden zoals pasta pesto met stukjes zalm in ovenschaaltjes. Straks met kerst hebben we onder andere visgourmetschotels en kabeljauwfilet met kreeftensaus, zeekraal en garnaaltjes. We innoveren continu op assortiment, daarmee onderscheiden we ons op de markt.’

Honderden vissers

Behalve inspelen op gemak, komt de visverwerker ook tegemoet aan een andere grote ontwikkeling: duurzaamheid. Ras: ‘Op de Filipijnen zijn we in 2008 in samenwerking met het WNF een project begonnen om de vangst van geelvintonijn te verduurzamen. Een proces van de lange adem, want in tegenstelling tot de meeste andere vis, wordt tonijn met handlijn gevangen door honderden individuele vissers. Die moeten dus allemaal getraind worden op onder andere de juiste vangstmethode. Onlangs kregen we voor deze vis de MSC-certificering, het internationaal erkende bewijs van duurzame visvangst. Een heel mooi moment. Onze tonijn komt ook deels uit Sri Lanka, waar we een eigen fabriek hebben opgezet voor de verwerking. Ook daar nemen we deel aan een duurzaamheidstraject.’

Vooral retailers stellen hoge eisen als het aankomt op duurzaamheid, vertelt Ras: ‘Zonder MSC of ASC certificering komt de vis niet in de schappen.’ Ook op andere vlakken hebben supermarkten hoge voorwaarden: ‘Snel kunnen schakelen is cruciaal – wat vandaag is besteld, moet liefst ook vandaag geleverd worden in een temperatuurrange van nul tot twee graden Celsius. Ook de kwaliteitskeuringen zijn streng. Begrijpelijk; we werken tenslotte met verse producten. Hoewel we al op hoog kwaliteitsniveau presteerden, proberen we vooruit te lopen. Daarom hebben we onlangs ons kwaliteitsteam met weer twee mensen uitgebreid.’

Vierde verbouwing

De vereiste flexibiliteit en snelheid maakt leveren aan de retail topsport. “Het is net de Champions League,” vindt Ras. Extra uitdagend in een tijd waarin mensenhanden steeds schaarser worden. Daarom is besloten de fabriek weer flink uit te breiden. Het is de vierde verbouwing sinds 2010. Waar de vorige uitbreidingen in het teken stonden van groei, is deze vooral ingezet door de wens om te automatiseren en robotiseren. “Ons proces was al grotendeels geautomatiseerd, maar bepaalde handelingen worden nu nog door mensen uitgevoerd, bijvoorbeeld de trays met vis op de lijn zetten en verpakkingen in kratjes of dozen plaatsen. In de nieuwe situatie is dat niet meer nodig.”



Meer uptime

Bij de uitbreiding wordt onder andere een nieuwe Espera weeg- en etiketteermachine geplaatst, de zevende van deze machineleverancier. Beide bedrijven werken al sinds 2010 samen. In 2019 heeft Sea Fresh Retail een onderhoudscontract afgesloten bij Espera met als doel het verder verhogen van de beschikbaarheid van de machines tegen lagere kosten. Berry van der Burgt, Customer Service Manager van Espera, vertelt: ‘Onze onderhoudscontracten zijn opgebouwd uit modules. In samenspraak met onze afnemers maken we een selectie uit de beschikbare servicemodules die het beste bij de wensen van de klant passen. Sea Fresh Retail heeft gekozen voor inspectie, groot onderhoud en kalibratie. Twee keer per jaar voeren we deze werkzaamheden uit. Daarnaast hebben we de technische dienst van Sea Fresh opgeleid om eerstelijns storingen, zelfstandig of met remote support, snel en effectief op te lossen. Voor kleine storingen beschikt de technische dienst aldaar nu bovendien over een standaardpakket onderdelen.’ De interventies zijn zowel vorig als dit jaar met veertig procent gedaald. Ras: ‘Die cijfers spreken voor zich. Sinds de onderhoudsovereenkomst met Espera is onze uptime verhoogd en zijn de operationele kosten gedaald. Precies wat we voor ogen hadden.’

Op foto (v.l.n.r.) Teunis Hakvoort (TD Sea Fresh), Berry van der Burgt (Espera) en Jurian van Veen (TD Sea Fresh)

Bron: Espera

Artikel delen