A Top Packaging blijft niet stil zitten

A Top Packaging blijft niet stil zitten

A Top Packaging is inmiddels een aantal jaren actief, zowel op de markt als binnen het innovatieplatform van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Het afgelopen jaar ondervond het bedrijf direct de invloed van corona. Het bedrijf bleef echter niet stilzitten en ging verder met het innoveren van verpakkingen.

‘Zij durfden het niet aan’

Begin 2020 hadden zij veel bestellingen in de pipeline voor hun pop-up cup, een uitvouwbare papieren drinkbeker die voor 95% uit gerecycled materiaal bestaat met een flinterdun binnenzakje, naar keuze van plastic of van biologisch afbreekbaar / composteerbaar materiaal. ‘Wij zouden leveren aan festivals en events, maar dat ging allemaal natuurlijk niet door. Ook zouden twee grote Duitse retailers starten met onze verpakkingsoplossing voor snoeptomaatjes in plaats van plastic emmertjes. Vanwege corona durfden zij het niet aan’, vertelt co-founder Adriaan Verbeek.

Fun en functionaliteit

‘Dat viel natuurlijk tegen, maar wij zijn niet stil gaan zitten. Wij hebben gekeken naar de markt en goed overleg gehad met diverse spelers in de supply chain. Van een klant kregen wij de vraag om een tomatenverpakking te ontwikkelen die fun en functionaliteit combineert. En een andere klant, een leverancier van maaltijden aan huis, was op zoek naar een beschermende verpakking voor één ei. Zo zijn wij vrolijk verder gegaan met onze verpakkingsinnovaties.’

Pro Carton innovatieprijs

Ook oogstte A Top Packaging veel succes met hun nieuwe, 100% circulaire zachtfruitverpakking. ‘Aan de basis hiervan lag onze verpakking voor snoeptomaatjes. Deze is nu ook geschikt voor een hele range zachtfruit. De verpakking is er met en zonder deksel en kan variëren qua inhoud en vorm. Bovendien kan het design van de zicht- en luchtgaatjes worden afgestemd op de klantwensen. Vorig jaar wonnen wij met deze verpakking de European Carton Excellence Award, de innovatieprijs van Pro Carton’, aldus Verbeek.

KIDV innovatieplatform

Ook binnen het innovatieplatform is A Top Packaging heel actief. De bijeenkomsten met de leden vinden momenteel online plaats, maar dat staat de samenwerking niet in de weg. ‘Het is goed om regelmatig stil te staan bij wie doet wat. Op die manier kun je gericht een beroep doen op elkaar of een vraag stellen. Voor ons is het KIDV innovatieplatform één van de manieren om duurzame verpakkingen beter te positioneren. Door de krachten te bundelen met andere partijen en door onze verpakkingsoplossingen. Het aantal klanten dat ons benadert stijgt en wij hebben nog veel in ontwikkeling. Kortom: wij zijn positief gestemd!’

Tekst: Corina Gunneman

Artikel delen