Smart Operations: De volautomatische transversale fustlijn van KHS

khs-fustlijn

Smart Operations: De volautomatische transversale fustlijn van KHS

Meer flexibiliteit, efficiëntie en prestaties: Met de Innokeg AF-C Transversal biedt de KHS groep een geavanceerde oplossing voor het reinigen en vullen van maximaal 500 fusten per uur. Dankzij één centrale transportweg is de lijn bijzonder compact en optimaal toegankelijk. Indien gewenst, past het systeem zich volledig automatisch aan verschillende formaten aan.

De fustoplossing scoort op verschillende punten in vergelijking met de conventionele lijnen op de markt, zoals Roger Daum, Product Manager fust bij KHS, uitlegt: ‘Het grootste en meest in het oog springende verschil is het innovatieve transportsysteem. Het tot dusver gebruikelijke transversale transportprincipe voorziet in afzonderlijke transporteurs voor de aanvoer en afvoer, die voor of achter de eigenlijke machine zijn opgesteld. Het KHS-systeem wijkt hier bewust van af en leidt de fusten op één enkele transportband centraal door verwerkingsstations die paarsgewijs tegenover elkaar liggen. Hier worden ze vanaf de zijkant in en uit geduwd.’

500 fusten per uur

Het grote voordeel van dit concept: Bij de Innokeg AF-C Transversal is er geen transportband die de bediener van de machine scheidt. De stations zijn daarom voor service en reparatie helemaal vrij en veel gemakkelijker toegankelijk. Daarnaast zorgt de ruimtebesparende oplossing voor een kleinere footprint in de hal. Met zijn omgekeerde verhouding tussen transport- en verwerkingsstations, in tegenstelling tot de gebruikelijke lijnen, is het KHS-systeem ook efficiënter: het kan tot 500 fusten per uur verwerken.

'Dankzij het compacte ontwerp past het blok in een standaard zeecontainer’

Modulair ontwerp

Een ander belangrijk verschil is het modulaire ontwerp, waardoor de aanschafkosten kunnen worden verlaagd en de Innokeg AF-C Transversal tegelijkertijd kan meegroeien met toenemende productievolumes.
‘We combineren twee modules, elk met twee verwerkingsstations, in een blokframe. Dankzij het compacte ontwerp past het blok in een standaard zeecontainer’, legt Daum het principe van de lijn uit. Binnen deze kaders zijn alle denkbare cycli mogelijk. ‘Een machine kan worden geconfigureerd met maximaal vier blokken van elk twee modules. Dit komt overeen met 16 behandelingskoppen, die elk de functie van voor-, hoofd- of combireiniger of vuller kunnen vervullen’, benadrukt Daum.

Artikel delen