2D-codes in de praktijk: waarom fabrikanten nú in actie moeten komen volgens Domino

2D-codes in de praktijk: waarom fabrikanten nú in actie moeten komen

De aandacht voor 2D-codes groeit sterk in de aanloop naar Sunrise 2027. Steeds meer fabrikanten verdiepen zich in wat de overstap betekent voor hun verpakkingen en welke acties nodig zijn om hier tijdig op in te spelen. In een interview met Franky Wuyts, Manager Pre-Sales en 2D-code expert bij Domino, en Daniël van Dronkelaar, Accountmanager bij Domino, wordt ingegaan op hun ervaringen rondom deze tweedimensionale codes in klantgesprekken. Zij vertellen hoe fabrikanten reageren op 2D-codes, welke vragen er spelen en welke kansen deze dynamische codes bieden.

Mogelijkheden en ontwikkeling van 2D-codes

Volgens Daniël van Dronkelaar biedt de 2D-code als nieuwe standaard voor productidentificatie veel mogelijkheden en kansen. Hoewel deze innovatie veel potentie heeft, ervaren fabrikanten ook flinke uitdagingen. Hij benadrukt dat de verandering onvermijdelijk is en dat Domino actief bijdraagt aan een soepele overgang.

Franky Wuyts vult aan dat het de vraag is hoe deze innovatie zijn weg zal vinden in de markt: wordt de adoptie aangestuurd door de retail of komt de beweging juist elders vandaan?

Overgang statische barcodes naar 2D-codes

Van Dronkelaar geeft aan dat steeds meer bedrijven zich actief voorbereiden op de overgang van statische barcodes (1D barcodes) naar 2D barcodes (2D-codes) – een ontwikkeling waarin voorlopers nu al het verschil maken.

Het bespreken van de mogelijkheden en voordelen die deze slimme codes bieden, is volgens Wuyts daarom essentieel: ‘De kansen om met fabrikanten rond de tafel te zitten omarmen we vol overtuiging.’

In de praktijk blijkt dat de belangstelling voor 2D-codes snel toeneemt. Van Dronkelaar zegt: ‘Waar tot voor kort slechts een beperkt aantal bedrijven op de hoogte waren van deze slimme code, neemt de bekendheid en belangstelling daarvoor inmiddels aanzienlijk toe.’

Hoewel bedrijven steeds meer inzicht krijgen in de mogelijkheden, is het vaak nog onduidelijk waar ze moeten beginnen en hoe ze de dynamische code het beste kunnen implementeren. Dit hangt onder andere samen met technische vraagstukken en keuzes in verpakkingsontwerp. Domino helpt bedrijven hierbij door advies en expertise te delen.

‘Het is cruciaal dat fabrikanten zich tijdig voorbereiden op de 2D-code’

Het belang van 2D-codes in de retail

Volgens Van Dronkelaar kan de 2D-code juist voor versproducten veel opleveren, bijvoorbeeld in het slimmer beheren van houdbaarheidsdata. Hij stelt: ‘Fabrikanten die hier tijdig op inspelen, zijn straks beter voorbereid op de eisen van retailers en kunnen hun positie in het schap versterken.’

Ook Wuyts merkt dat fabrikanten zich vanuit de retail steeds meer betrokken voelen bij de implementatie van 2D-codes op verpakkingen. ‘Hoe waardevol zou het zijn als merken consumenten via een scan direct inzicht kunnen geven in ingrediënten en bijvoorbeeld allergenen? 2D-codes vergroten de transparantie richting de consument en zorgen ervoor dat bij een productwijziging de informatie automatisch wordt bijgewerkt. Zo blijven bestaande voorraden gewoon bruikbaar.’

Onderzoek van ECR Retail Loss Group

Dat retailers deze ontwikkelingen serieus nemen, blijkt onder meer uit recent onderzoek van ECR Retail Loss Group. Daarin wordt beschreven hoe QR-codes, die informatie zoals houdbaarheidsdata bevatten, op schaal kunnen worden ingezet binnen de retailketen.

Met deze technologie kunnen retailers beter inspelen op derving, voorraadbeheer en het automatisch aanbieden van kortingen op producten die hun houdbaarheidsdatum naderen. Het rapport toont aan dat verschillende internationale retailers al actief onderzoek doen naar deze vorm van slim coderen.

Benieuwd naar het volledige rapport? Lees het hier.

Een valkuil rondom de 2D-code

Een veelgemaakte fout die Wuyts signaleert, is dat bedrijven pas (te) laat stilstaan bij de apparatuur die nodig is om tweedimensionale codes te kunnen printen.

‘Veel bedrijven gaan ervan uit dat hun bestaande technologie geschikt is voor het printen van 2D-codes, terwijl dat in de praktijk lang niet altijd het geval is. Daar komt langzaam verandering in: we krijgen steeds vaker de vraag om te beoordelen of de huidige apparatuur, afgestemd op hun specifieke toepassing, voldoet aan de eisen voor het printen van dynamische codes', legt Wuyts uit.

Het advies van de experts

Het belangrijkste advies van de Domino-experts is om op tijd te beginnen.

‘Breng de mogelijkheden in kaart en bepaal wat er nodig is om het einddoel te realiseren. Een proactieve aanpak is daarbij essentieel: kijk wie er belang bij heeft, stel een team samen en bepaal hoe je het gewenste resultaat wilt bereiken.’

Meer weten?

Bedrijven die hulp nodig hebben bij de implementatie van de 2D-code in hun productielijn, kunnen hier meer informatie vinden.

Contact

Meer artikelen

recent new image
2D-codes in de praktijk:...

De aandacht voor 2D-codes groeit sterk...

Lees meer
recent new image
'PPWR vraagt om...

De druk op bedrijven om verpakkingsdata...

Lees meer
recent new image
Heatsealers van...

Dutchpacks ontwikkelt innovatieve...

Lees meer
recent new image
KURZ en MPRINT tonen...

De samenwerking tussen Leonhard Kurz en...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox