Het belang van 2D-codes in de retail
Volgens Van Dronkelaar kan de 2D-code juist voor versproducten veel opleveren, bijvoorbeeld in het slimmer beheren van houdbaarheidsdata. Hij stelt: ‘Fabrikanten die hier tijdig op inspelen, zijn straks beter voorbereid op de eisen van retailers en kunnen hun positie in het schap versterken.’
Ook Wuyts merkt dat fabrikanten zich vanuit de retail steeds meer betrokken voelen bij de implementatie van 2D-codes op verpakkingen. ‘Hoe waardevol zou het zijn als merken consumenten via een scan direct inzicht kunnen geven in ingrediënten en bijvoorbeeld allergenen? 2D-codes vergroten de transparantie richting de consument en zorgen ervoor dat bij een productwijziging de informatie automatisch wordt bijgewerkt. Zo blijven bestaande voorraden gewoon bruikbaar.’
Onderzoek van ECR Retail Loss Group
Dat retailers deze ontwikkelingen serieus nemen, blijkt onder meer uit recent onderzoek van ECR Retail Loss Group. Daarin wordt beschreven hoe QR-codes, die informatie zoals houdbaarheidsdata bevatten, op schaal kunnen worden ingezet binnen de retailketen.
Met deze technologie kunnen retailers beter inspelen op derving, voorraadbeheer en het automatisch aanbieden van kortingen op producten die hun houdbaarheidsdatum naderen. Het rapport toont aan dat verschillende internationale retailers al actief onderzoek doen naar deze vorm van slim coderen.
Benieuwd naar het volledige rapport? Lees het hier.
Een valkuil rondom de 2D-code
Een veelgemaakte fout die Wuyts signaleert, is dat bedrijven pas (te) laat stilstaan bij de apparatuur die nodig is om tweedimensionale codes te kunnen printen.
‘Veel bedrijven gaan ervan uit dat hun bestaande technologie geschikt is voor het printen van 2D-codes, terwijl dat in de praktijk lang niet altijd het geval is. Daar komt langzaam verandering in: we krijgen steeds vaker de vraag om te beoordelen of de huidige apparatuur, afgestemd op hun specifieke toepassing, voldoet aan de eisen voor het printen van dynamische codes', legt Wuyts uit.
Het advies van de experts
Het belangrijkste advies van de Domino-experts is om op tijd te beginnen.
‘Breng de mogelijkheden in kaart en bepaal wat er nodig is om het einddoel te realiseren. Een proactieve aanpak is daarbij essentieel: kijk wie er belang bij heeft, stel een team samen en bepaal hoe je het gewenste resultaat wilt bereiken.’