Domino Benelux interview: 2D-codes

Domino Benelux interview: 2D-codes

Domino Benelux interview: 2D-codes

Duurzaamheid wordt voor veel bedrijven steeds meer een key issue. Het gaat dan niet alleen om het verduurzamen van verpakkingen voor producten, maar ook voor de codes en tekstvlakken. Met betrekking tot informatieverstrekking op fysieke producten is de verwachting van Domino Benelux dat de toepassing van variabele 2D-codes populairder wordt.

1.    Wat is een 2D-code?


Een tweedimensionale code of "2D-code" is een machineleesbare code die in wezen een moderne, gegevensrijkere versie van een barcode is. Deze codes onderscheiden zich van traditionele, lineaire barcodes doordat ze omnidirectioneel zijn, wat betekent dat ze vanuit elke hoek gelezen kunnen worden.

2.    Wie heeft deze code 'bedacht' en wat zijn de voordelen?

Er is niet één enkele '2D-code', maar eerder een verscheidenheid aan verschillende 2D-codes die eind jaren ‘80, begin jaren ‘90 als nieuwe technologie opdoken. In die tijd werden verschillende codes ontwikkeld, waaronder QR-codes, GS1 datamatrix codes en dotcodes, voor verschillende toepassingen en gebruikerseisen. 

In grote lijnen zijn de voordelen van 2D-codes ten opzichte van lineaire barcodes hetzelfde - ze kunnen meer gegevens bevatten. Een merk kan dus veel meer informatie kwijt op een kleiner opppervlak. Ze zijn ook betrouwbaarder, omdat er een foutcorrectie is ingebouwd waardoor de codes zelfs gelezen kunnen worden als er een deel van de code ontbreekt of beschadigd is. 

Tot nu toe werden 2D-codes gebruikt in een verscheidenheid aan nichetoepassingen, waaronder QR-codes voor consumentenbetrokkenheid in de FMCG. GS1 datamatrix codes worden ingezet voor transparantie en traceerbaarheid in de farmaceutische industrie, diergezondheid, gezondheidszorg, en dotcodes voor volumebeperking in de tabaksindustrie. 

Deze codes worden nu op grote schaal gebruikt en zullen naar verwachting in de komende jaren de traditionele lineaire barcodes die gebruikt worden in de verschillende verkooppunten vervangen. De internationale standaardisatieorganisatie GS1 heeft een nieuwe standaard aangenomen. QR-codes powered by GS1 (voorheen bekend als GS1 Digital Link), voor gebruik in POS-systemen en een heleboel andere consumenten- en bedrijfsgerichte toepassingen.

3.    Voor welke bedrijven is deze code geschikt? 


Het gebruik van 2D-codes kan voordelen opleveren voor elk bedrijf, ongeacht de grootte, de branche of de locatie. Het type code en de vereiste informatie zijn echter afhankelijk van wat het bedrijf wil bereiken, aan welke voorschriften het moet voldoen en in welk deel van de wereld het actief is. 

Voor consumentenmerken die te koop zijn via retailers en e-commerce kunnen QR-codes van GS1 verschillende voordelen bieden. Dit is afhankelijk van de gegevens in de code, het systeem en de toeleveringsketen waarin het merk actief is: 

  • Een huismerk in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie kan QR-codes met gegevens over de houdbaarheidsdatum van producten gebruiken om de voorraad van bederfelijke producten effectiever te beheren. 
  • Een merk uit het topsegment dat zich specialiseert in luxe consumptiegoederen kan een QR-code gebruiken met geserialiseerde gegevens die uniek zijn voor elk product. Dit kan dan ingezet worden tegen productvervalsing en om vast te stellen of producten zijn afgeleid van legitieme toeleveringsketens. 
  • Een merk dat actief is in de FMCG-sector kan QR-codes gebruiken voor consumententoepassingen, om te communiceren en contact te leggen met consumenten na de verkoop.
  • Verschillende merken kunnen ervoor kiezen om QR-codes met variabele gegevens te gebruiken om duurzaamheid of gegevens over de toeleveringsketen door te geven aan hun handelspartners in verschillende regio's. 

    De farmaceutische industrie maakt veruit het meeste gebruik van 2D-codes voor naleving van de regelgeving in Europa, de VS en delen van Azië. In deze sector zijn GS1 datamatrix codes verplicht als onderdeel van de regelgeving en is het gebruik van andere soorten codes niet toegestaan.

 

4.    Wat moeten bedrijven doen om deze code te gebruiken?

Om 2D-codes effectief te kunnen gebruiken, moeten bedrijven eerst begrijpen waarom en waar ze de technologie willen implementeren. Deze informatie kan vervolgens worden gebruikt om vast te stellen welk soort code nodig is, welke gegevens in de code moeten worden opgenomen, welke hardware- en softwarevereisten nodig zijn om het scannen van de code mogelijk te maken en met wie ze moeten samenwerken om de implementatie te beheren.

  • In welke industrie is het bedrijf actief? Voor de farmaceutische industrie zal waarschijnlijk een GS1 datamatrix code nodig zijn. Andere industrieën zijn wellicht beter geholpen met een QR-code van GS1. 
  • Wat wil je bereiken met de code? Voor marketingtoepassingen kunnen bedrijven een beroep doen op een gespecialiseerd marketingbedrijf om promoties te ontwikkelen en uit te voeren. Als voorraadrotatie in de fabriek het doel is, moeten de vereisten worden besproken met leveranciers van magazijnbeheer. 
  • Wie moet de code scannen? Als codes worden gebruikt om de toeleveringsketen te beheren, moeten bedrijven samenwerken met partners in de toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat er systemen zijn om het scannen van codes te vergemakkelijken. 
  • Is er een consumentgericht element? Als de code wordt gebruikt in consumentgerichte toepassingen zijn QR-codes het gemakkelijkst toegankelijk en kunnen ze worden gescand met scanners op Apple- en Android-smartphones.


Voor een succesvolle toepassing van 2D-codes moet zorgvuldig worden overwogen wat er moet worden bereikt. Samenwerking met alle belanghebbenden in de toeleveringsketen is daarbij van belang. Zo kan de code effectief gescand en gebruikt worden, voordat er wijzigingen komen. Het voordeel voor bedrijven is dat al het bovenstaande, en meer, kan worden bereikt met slechts één enkele code.

5.    Welke hardware en software is nodig om met 2D-codes te werken?

Dit hangt af van het type bedrijf dat de code gebruikt en wat ze willen bereiken. Bedrijven die gebruik willen maken van statische 2D-codes hebben wellicht niet veel meer nodig dan het bijwerken van de layout van de verpakking en het ontwikkelen van een landingspagina om te linken naar de nieuwe gedrukte code. Het voordeel van statische codes is echter relatief beperkt. 

Bedrijven die extra voordelen willen ontdekken door variabele gegevens in scanbare 2D-codes op te nemen, moeten ervoor zorgen dat hun productielijnen zijn uitgerust met snelle printapparatuur voor variabele gegevens en vision inspectiesystemen om ervoor te zorgen dat de codes scanbaar zijn en dat alle informatie correct is. 

Het is belangrijk voor elk bedrijf om te onthouden dat de implementatievereisten voor statische codes en variabele codes enorm verschillen. Elk bedrijf dat geïnteresseerd is in 2D-codes, in het bijzonder QR-codes van GS1, en de voordelen die ze kunnen bieden, doet er goed aan te praten met een codeer- en markeerspecialist die expertise heeft in het printen van variabele gegevens.

Artikel delen