‘Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de verpakkingsmarkt zal in 2023 naar verwachting een waarde van $2.080,8 miljoen bereiken en in 2033 naar verwachting groeien tot $6.015,6 miljoen’, meldt het Ierse onderzoeksbureau Future Market Insights. Verder zal volgens het bureau de verkoop van AI in verpakkingen tijdens deze prognoseperiode naar verwachting een aanzienlijke jaarlijkse groei kennen van 11,20 procent.
Het rapport verwijst naar het gebruik van AI in geavanceerde technologieën zoals machine learning en vision-technologie om verschillende processen in de verpakkingsindustrie te verbeteren. AI-systemen kunnen bijvoorbeeld beelden analyseren om defecten in verpakkingsmaterialen op te sporen, zodat producten van hoge kwaliteit op de markt komen. AI helpt ook bij het beheer van de toeleveringsketen door productie- en distributieprocessen te optimaliseren op basis van historische verkoopgegevens en markttrends, waardoor de kosten en de voorraad worden verlaagd. Bovendien kunnen AI-algoritmen gepersonaliseerde verpakkingsontwerpen genereren en geschikte materialen aanbevelen op basis van consumentenvoorkeuren, markttrends en productgegevens.
Kansen voor slimme en duurzame verpakkingen
Future Market Insights voegt eraan toe dat de vraag naar slimme en duurzame verpakkingen kansen heeft gecreëerd voor AI-aangedreven innovaties, zoals actieve monitoringsystemen, temperatuurgevoelige labels en interactieve verpakkingservaringen, waardoor de productveiligheid en de betrokkenheid van de consument toenemen.
De belangrijkste trends die in het rapport worden geïdentificeerd zijn onder meer voorspellend onderhoud, kwaliteitsborging door middel van visietechnologie, optimalisatie van de toeleveringsketen, stem- en beeldherkenning voor handsfree bediening, en data-analyse voor inzicht in consumentengedrag en operationele efficiëntie.