Evenementen |
VerpakkingsManagement |
februari 06, 2023
Communicatie is één van de belangrijkste functies van verpakkingen. Veel technische oplossingen focussen zich dan ook op het verbeteren van de communicatie. Van Near-Field Communication tot een Non-Fungible Token, techniek brengt verpakkingen naar de next level.
In de spotlight
Met een QR-code op de verpakking kun je online informatie over een product of fabrikant geven. NFC (Near-Field Communication) gaat nog een stap verder in dit concept. Houd je smartphone tegen het icoontje en er zal niet alleen worden gelinkt naar aanvullende informatie of websites, maar er kan ook een andere technologie in de verpakking worden geactiveerd. Hierbij kun je denken aan OLED- of LED-verlichting. Inuru bijvoorbeeld integreert deze verlichting in de verpakking met een ragfijne laag, zo dun als een label. De benadering van Hennessy is anders, maar minstens net zo efficiënt. Dit cognacmerk geeft heel slim de complete fles een zwarte laag, behalve de bodem. Plaats je de fles op een spotje in de toonbank of bar, dan is het alsof de fles van binnenuit wordt verlicht. Met een verpakking die oplicht, zet je elk product zeker in de spotlight.
Goud waard
Ook de NFT (Non-Fungible Token), vertaald een onvervangbaar eigenaarsbewijs, is zijn opmars aan het maken in de verpakkingswereld. Tegenwoordig kun je bij het kopen van een fles champagne ook in een NFT investeren. En dit kan zijn gewicht in goud waard blijken te zijn. Op een heel andere manier waardevol is kunstmatige intelligentie voor de verpakkingswereld. Dit kan bijvoorbeeld worden ingezet om de milieu-impact te berekenen, complexe logistieke problemen te monitoren en zelfs complete (cosmetica)pakketten te ontwerpen.
Luxe Pack trendrapport
Dit artikel is een onderdeel van het Luxe Pack trendrapport van NowNewNext.