Jan-willem Vink van Geostick: ‘Wij leveren geen etiket, maar een oplossing’

Jan-willem Vink van Geostick: ‘Wij leveren geen etiket, maar een oplossing’

Geostick produceert zelfklevende etiketten voor uiteenlopende sectoren. Het familiebedrijf kijkt daarbij nadrukkelijk verder dan de directe klantvraag. ‘Wij adviseren op basis van de behoefte van de klant, maar ook van de eindgebruiker, én van wat de wet- en regelgeving vereist’, zegt Jan-willem Vink, commercieel directeur van Geostick.

Volgens Vink ligt daarin het onderscheidend vermogen van het bedrijf: ‘We willen niet alleen een etiket leveren, maar bijdragen aan een passende oplossing. Dat vraagt een goed begrip van de context waarin een verpakking wordt ingezet.’

De komst van de Europese PPWR-richtlijn heeft op dit moment weinig invloed op het labelassortiment van Geostick. ‘Wij kunnen een breed scala aan labels aanbieden en sturen klanten al jaren actief aan op het gebruik van monoverpakkingen’, zegt Vink.

Toch zijn er wel aandachtspunten. Zo is nog niet besloten of inkt wordt meegerekend in de definitie van de labelconstructie binnen de PPWR. ‘Als dat het geval is, dan wordt het aanzienlijk lastiger om etiketten te combineren met monoverpakkingen. Dat zou dan echt een uitdaging worden.’

 

Actieve rol in recycleerbaarheid

Geostick draagt via meerdere routes bij aan een betere recycleerbaarheid van verpakkingen. ‘We stemmen het label af op de verpakking. Daarbij kunnen we kiezen voor mono-materialen of voor een afwasbare constructie, afhankelijk van wat nodig is’, legt Vink uit.

Ook de betrokkenheid bij het kennisplatform VERPACT speelt hierbij een rol. ‘We zitten dicht op de relevante wet- en regelgeving en kunnen klanten daardoor proactief adviseren over de meest geschikte keuzes.’

Geostick, trens in labelen, dubbel etiket

Technologie: weinig doorbraken, wel innovaties in verwerking

Hoewel er volgens Vink momenteel weinig echte technologische vernieuwingen zijn op het gebied van print- of labeltechnieken, speelt Geostick wel in op ontwikkelingen in materialen. ‘Wij zijn een converter, geen ontwikkelaar van materialen, maar we investeren wel in machines die dunne materialen kunnen verwerken. Op basis van klantvragen kunnen we leveranciers ook aansturen om nieuwe oplossingen te ontwikkelen.’

‘Als dat het geval is, dan wordt het aanzienlijk lastiger om etiketten te combineren met monoverpakkingen’

Vraag naar smart labels

Een veelbesproken innovatie in de sector is het smart label. Maar volgens Vink is de vraag uit de markt nog beperkt. ‘Er is een opkomende beweging rondom voedseletiketten die aangeven of vlees nog goed is. Maar dit komt vooral vanuit de leveranciers van de inlays. De daadwerkelijke marktvraag blijft vooralsnog uit.’

Geostick, trens in labelen, food

Duurzaamheid en wetgeving sturen de vragen

De vragen die Geostick van klanten ontvangt, gaan vooral over duurzaamheid en regelgeving. ‘Er is interesse in dunnere materialen, in labels met gerecyclede content en in duurzame backingmaterialen. Daarnaast verwachten klanten van ons advies over wetgeving, met name op het gebied van de PPWR en de CLP-richtlijn.’

Geostick ziet ook duidelijke verschuivingen in eisen vanuit verschillende marktsegmenten. ‘Die zijn vrijwel volledig wetgedreven’, zegt Vink. ‘Bedrijven moeten voldoen aan regelgeving en komen daardoor met specifieke vragen bij ons terecht.’

 

Meer nadruk op informatievoorziening

Als het gaat om de toekomst van de etikettenmarkt, verwacht Vink geen revolutionaire ontwikkelingen. ‘Het is en blijft een traditionele markt. Maar de veranderingen in wet- en regelgeving zullen wel voor opschudding zorgen. De informatie op etiketten wordt steeds belangrijker. We zien nu al met de CLP-wetgeving, de Europese regelgeving voor etikettering van chemische stoffen, dat de branding wat naar de achtergrond schuift en dat productinformatie een grotere rol krijgt.’

Meer artikelen

recent new image
Jan-willem Vink van...

Geostick produceert zelfklevende...

Lees meer
recent new image
Mabel Smit van Reklam:...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
recent new image
Roy Schoemaker van...

De etikettenmarkt staat onder druk van...

Lees meer
recent new image
Luuk Wessels, Optimum...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox