Eshuis bestaat al meer dan 130 jaar, maar blijft zich volgens Schoemaker onderscheiden door innovatie en partnerschap. ‘We zijn meer dan een drukker: we denken mee in het hele verpakkingsproces, van concept tot logistiek. Dankzij onze twee HP Indigo V12-persen – als enige ter wereld – drukken we snel en flexibel in uiteenlopende oplages. Dat maakt ons interessant voor merken die snelheid, kwaliteit en duurzaamheid willen combineren.’

Recycleerbaarheid als uitgangspunt
Nieuwe wetgeving zoals de PPWR en CSRD verandert niet alleen het materiaalgebruik, maar ook de manier waarop verpakkingen ontworpen worden. Schoemaker: ‘Wij kijken integraal naar de verpakking: van primair tot etiket. We adviseren over materiaalkeuzes die recycling ondersteunen en helpen klanten navigeren door complexe regelgeving. Dat vertalen we naar oplossingen, zoals koud-afwasbare lijmen en labels die passen op mono-materialen.’
In samenwerking met leveranciers zoals Avery Dennison zet Eshuis in op etiketten die recycling juist makkelijker maken. ‘De CleanFlake™-range laat los van PET- of HDPE-flessen tijdens het wasproces. Daardoor ontstaan zuivere materiaalstromen die opnieuw kunnen worden ingezet. Ook werken we met monoconstructies – etiketten en verpakkingen uit hetzelfde polymeer – die perfect aansluiten bij sorteerinstallaties.’
Technologische innovaties
Naast de genoemde V12-persen, investeert Eshuis ook in andere technologische oplossingen. ‘We werken aan duurzame shrink sleeves, zoals polyolefine sleeves die tijdens recycling eenvoudig van PET-flessen gescheiden worden via het sink-float-proces. En met RafCycle bieden we klanten een route voor het recyclen van backingmateriaal tot nieuwe grondstof.’
Hoewel de vraag naar smart labels momenteel beperkt is, volgt Eshuis ook de ontwikkelingen rond digitalisering op de voet. ‘Het Digitale Productpaspoort komt eraan. Wij onderzoeken hoe we daar met bijvoorbeeld dynamische QR-codes of datakoppelingen op kunnen inspelen.’