Silvester Uneputty, Interket: ‘Mono- en dunnere labels winnen terrein’

Silvester Uneputty, Interket: ‘Mono- en dunnere labels winnen terrein’

Duurzaamheid, nieuwe regelgeving en veranderende kwaliteitseisen beïnvloeden de etikettenmarkt. Silvester Uneputty, salesmanager bij Interket, ziet deze trends dagelijks terug in de vragen van klanten en de keuzes in materialen en technieken. Hij gaat in op de belangrijkste ontwikkelingen en de rol die Interket daarin speelt.

Ondanks de omvang van Interket blijft flexibiliteit volgens Uneputty een belangrijk onderscheidend vermogen. ‘We communiceren helder over levertijden en blijven competitief. Doordat we onderdeel zijn van de Interket Groep beschikken we over veel knowhow en goede inkoopprijzen, wat ons concurrentievoordeel versterkt.’ Deze combinatie van schaalvoordeel en wendbaarheid stelt het bedrijf in staat om snel in te spelen op veranderingen in de markt.

Interket, label Kesbeke 2

Duurzaamheid en regelgeving

De komende Europese regelgeving, zoals de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) en de EU Deforestation Regulation (EUDR), beïnvloedt volgens Uneputty in toenemende mate het labelassortiment. ‘Klanten stellen steeds vaker vragen over recyclebaarheid. Dat varieert van mono-materiaal tot afwasbare, composteerbare of uit recyclaat vervaardigde materialen. Daardoor ziet ons materialenbestand er nu heel anders uit dan vijf jaar geleden.’

De PPWR richt zich op het verminderen van verpakkingsafval en het stimuleren van hergebruik. Uiterlijk in 2030 moeten alle verpakkingen in de EU volledig recyclebaar zijn. De EUDR legt de nadruk op traceerbaarheid van grondstoffen om ontbossing tegen te gaan. ‘Klanten vragen ons hoe we kunnen bijdragen aan duurzame verpakkingen, maar ook naar onze eigen bedrijfsvoering, zoals energieverbruik, schoonmaakmiddelen en inzet van laadstations en zonnepanelen.’

Labels en de recyclingketen

Een van de zichtbare trends is dat labels steeds vaker ontworpen worden om recyclingprocessen te ondersteunen. Interket ontwikkelt bijvoorbeeld afwasbare etiketten op PET-statiegeldflessen. ‘Bij de verwerker worden de flessen tot flakes verwerkt. Dankzij het sink-float-systeem worden de etiketdeeltjes gescheiden van het PET, zodat het materiaal hergebruikt kan worden.’

Ook mono-oplossingen zijn in opkomst, zoals een PE-etiket op een HDPE-fles. ‘Daardoor kan de verpakking als geheel gerecycled worden, mits de juiste lijm wordt gebruikt. Daarnaast draagt de inzet van dunnere materialen bij aan materiaalbesparing, bijvoorbeeld bij doosetiketten of andere verpakkingen die nu nog niet recyclebaar zijn.’

Interket

Innovatie in materialen en technieken

Technologische ontwikkelingen spelen een grote rol in de etikettenmarkt. Interket kiest niet voor één specifieke materiaalsoort, maar werkt met wat leveranciers zoals Avery en UPM Raflatac ontwikkelen. ‘Zij komen met dunnere, composteerbare, gerecyclede en afwasbare materialen. Wij zetten deze in afhankelijk van de vraag van de klant. Soms wil iemand echt een volledig recyclebare verpakking, soms is het meer een marketingkeuze, zoals een papieren composteerbaar etiket op een plastic verpakking – wat recycling juist bemoeilijkt.’

Toenemende kwaliteitseisen

Een andere trend is de groei van kwaliteitseisen en documentatieverplichtingen. ‘We moeten steeds vaker uitgebreide kwaliteitsformulieren invullen. Daarom hebben we een aparte QA-afdeling opgezet, bemand door een QA-manager die zich fulltime bezighoudt met interne en externe kwaliteitseisen.’

Op sectorniveau ziet Uneputty geen grote verschuivingen in materiaaleisen, maar verwacht hij wel dat de combinatie van gerecycled materiaal en recyclebare verpakkingsontwerpen belangrijker wordt.

Vooruitblik op de markt

Volgens Uneputty zal de etikettenmarkt de komende jaren meer inzetten op recyclebare combinaties van materialen. Het bedrijf focust zich daarom vooral op materiaalinnovatie en het voldoen aan nieuwe wetgeving, waarbij flexibiliteit en klantgerichtheid bepalend blijven.

 

Interket in het kort

De Interket Groep is een van Europa’s grootste fabrikanten van zelfklevende etiketten en flexibele verpakkingen. Het bedrijf heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk, met in totaal circa 170 medewerkers. De groep combineert lokale marktkennis met internationale schaal en levert uiteenlopende producten: van eenvoudige etiketten tot complexe beveiligingsoplossingen.

 

Meer artikelen

recent new image
Koffie in een tube voor...

De Zwitserse start-up No Normal Coffee...

Lees meer
recent new image
Silvester Uneputty,...

Duurzaamheid, nieuwe regelgeving en...

Lees meer
recent new image
Foutloze productmarkering...

Voor bedrijven in de medische,...

Lees meer
recent new image
BluePrint Automation...

Tijdens de FachPack 2025 in Neurenberg...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox