Duurzame keuze
Duurzaamheid is op meerdere vlakken zichtbaar. De fabriek werkt met recyclebare mono-materialen, produceert lokaal en beperkt verspilling dankzij digitale workflows. ‘Doordat klanten geen grote voorraden hoeven aan te houden en we efficiënt kunnen plannen, besparen we op materiaal én logistiek’, zegt Wessels. De Vries voegt daaraan toe: ‘Voor dezelfde hoeveelheid product heb je met glazen potten meer dan twintig vrachtwagens nodig – met pouches maar één.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Luuk Wessels (l.) en Vincent de Vries.
Focus op groeimarkten
De eerste focus ligt op marktsegmenten zoals diervoeding, supplementen en non-food consumentenproducten. ‘Daar komt de meeste vraag vandaan’, aldus Wessels. ‘Maar we hebben ook pouches in productie voor textielproducten als kussenslopen.’
Maatwerk en variatie
Hoewel er standaardformaten beschikbaar zijn, is er volop ruimte voor maatwerk. ‘Met verstelbare tools kunnen we veel variatie aan – van formaat tot sluitingen als zip- of klittenbandsluiting en euroholes’, legt De Vries uit. Instellingen worden digitaal opgeslagen, wat herhaalopdrachten versnelt en vereenvoudigt. De fabriek produceert daarnaast ook shrink sleeves, sachets, bandenrollen en etiketten. Wessels: ‘We noemen het bewust de Digital Flexible Pouch Factory, maar het aanbod is breder.’
Tekst gaat verder onder de foto.

Klaar voor de volgende fase
Na een opstartperiode draait de fabriek inmiddels volop commerciële orders. ‘We hebben nu een stabiel proces en gevalideerde materialen waarmee we de markt met vertrouwen bedienen’, aldus De Vries. Volgens Wessels sluit de fabriek naadloos aan op de huidige verpakkingsbehoeften: korte time-to-market, personalisatie, premium uitstraling en duurzaamheid. ‘We kunnen variabele designs binnen één oplage verwerken, inclusief seizoens- of regiovarianten. Dat opent nieuwe marketingmogelijkheden.’ De Digital Flexible Pouch Factory wordt dan ook gezien als een belangrijke stap richting toekomstbestendige verpakkingsoplossingen. Wessels besluit: ‘De markt is er klaar voor – dat blijkt uit de orderinstroom.’