Strategische stap Optimum Group: ‘Digital Flexible PouchFactory’ gestart

Strategische stap Optimum Group: ‘Digital Flexible PouchFactory’ gestart

In Enschede heeft Optimum Group onlangs de Digital Flexible Pouch Factory geopend. De nieuwe productielijn is gericht op kleinere oplages, korte doorlooptijden en duurzame verpakkingsoplossingen. ‘We zien een duidelijke stijging in de vraag naar flexibele verpakkingen’, zegt projectcoördinator Vincent de Vries van Max Aarts, onderdeel van Optimum Group waar de fabriek is ondergebracht.

De aanleiding voor de investering ligt volgens De Vries in de groeiende marktvraag naar kleinere of variabele oplagen. ‘Niet iedereen start met miljoenen stuks. Deze oplossing is ideaal voor bedrijven die wendbaarder willen produceren of juist meer flexibiliteit zoeken in hun leveringen.’ Ook marketingmanager Luuk Wessels benadrukt het strategische belang: ‘Deze  uitbreiding past perfect in onze langetermijnvisie en maakt ons aanbod als verpakkingspartner completer.’

Snelheid en kwaliteit als uitgangspunt

De Digital Flexible Pouch Factory draait op de HP Indigo 200K, een digitale breedbaanpers die ontworpen is voor snelheid en constante drukkwaliteit. Volgens projectcoördinator Vincent de Vries levert de pers consistente prestaties met heldere kleuren en scherpe details, ook bij het benaderen van PMS-kleuren. De keuze voor deze technologie sluit naadloos aan op eerdere investeringen binnen Optimum Group. ‘We werken op meerdere locaties met HP Indigo en beschikken over een brede kennisbasis binnen de groep’, aldus Wessels. ‘Die ervaring stelt ons in staat om nieuwe technologieën snel en effectief te integreren in onze processen.’
Het productieproces is volledig digitaal ingericht – van aanlevering en controle van bestanden tot het plannen en uitvoeren van orders. Die digitale werk-wijze maakt het  mogelijk om flexibel in te spelen op klantbehoeften en  processen continu te optimaliseren. Door schaal, ervaring en technologie te combineren, blijft Optimum Group in staat om leverbetrouwbaarheid te waarborgen, ook in een markt die steeds sneller beweegt.

Tekst gaat verder onder de foto.

Optimum_VM6_25_flexibele_zakken.1

De eerste focus ligt op diervoeding, supplementen en non-food consumentenproducten.

‘We kunnen variabele designs binnen één oplage verwerken, inclusief seizoens- of regiovarianten’

Duurzame keuze

Duurzaamheid is op meerdere vlakken zichtbaar. De fabriek werkt met recyclebare mono-materialen, produceert lokaal en beperkt verspilling dankzij digitale workflows. ‘Doordat klanten geen grote voorraden hoeven aan te houden en we efficiënt kunnen plannen, besparen we op materiaal én  logistiek’, zegt Wessels. De Vries voegt daaraan toe: ‘Voor dezelfde hoeveelheid product heb je met glazen potten meer dan  twintig vrachtwagens nodig – met pouches maar één.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Optimum_VM6_25_LuukWessels_VincentdeVries

Luuk Wessels (l.) en Vincent de Vries.

Focus op groeimarkten

De eerste focus ligt op marktsegmenten zoals diervoeding, supplementen en non-food consumentenproducten. ‘Daar komt de meeste vraag vandaan’, aldus Wessels. ‘Maar we hebben ook pouches in productie voor textielproducten als kussenslopen.’

Maatwerk en variatie

Hoewel er standaardformaten beschikbaar zijn, is er volop ruimte voor maatwerk. ‘Met verstelbare tools kunnen we veel variatie aan – van formaat tot sluitingen als zip- of klittenbandsluiting en euroholes’, legt De Vries uit. Instellingen worden digitaal opgeslagen, wat herhaalopdrachten versnelt en vereenvoudigt. De fabriek produceert daarnaast ook shrink sleeves, sachets, bandenrollen en etiketten. Wessels: ‘We noemen het bewust de Digital Flexible Pouch Factory, maar het aanbod is breder.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Optimum_VM6_25_flexibele_zakken.2

Klaar voor de volgende fase

Na een opstartperiode draait de fabriek inmiddels volop commerciële orders. ‘We hebben nu een stabiel proces en gevalideerde materialen waarmee we de markt met vertrouwen bedienen’, aldus De Vries. Volgens Wessels sluit de fabriek naadloos aan op de huidige verpakkingsbehoeften: korte time-to-market, personalisatie, premium uitstraling en duurzaamheid. ‘We kunnen variabele designs binnen één oplage verwerken, inclusief seizoens- of regiovarianten. Dat opent nieuwe marketingmogelijkheden.’ De Digital Flexible Pouch Factory wordt dan ook gezien als een belangrijke stap richting toekomstbestendige verpakkingsoplossingen. Wessels besluit: ‘De markt is er klaar voor – dat blijkt uit de orderinstroom.’

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Optimum Group.

Meer artikelen

recent new image
Strategische stap Optimum...

In Enschede heeft Optimum Group onlangs...

Lees meer
recent new image
‘Met de juiste...

Op de Fachpack-beurs vertelde Roy...

Lees meer
recent new image
Dun papier biedt...

Tijdens de Fachpack-beurs vertelde Vesa...

Lees meer
recent new image
Paramelt toont biobased...

Paramelt presenteert op de FachPack...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox