innovatie |
VerpakkingsManagement |
maart 30, 2023
Unilever heeft een verbeterde QR-code aan haar Persil-verpakkingen toegevoegd om tegemoet te komen aan blinde en slechtziende consumenten. De nieuwe QR-codes zijn gemaakt door Zappar en in samenwerking met de RNIB (Royal National Institute of Blind People).
De speciale QR-codes kunnen worden gedetecteerd door de gratis Zapvision-app, waarmee de naar schatting twee miljoen blinde en slechtziende mensen in het VK toegang krijgen tot productinformatie. Unilever past ze als eerste toe voor haar Persil's plasticvrije capsules en Ultimate Liquids-reeksen in het VK.
Grotere afstand detecteren
De technologie werkt door extra markeringen toe te voegen rond bestaande QR-codes, waardoor de detecteerbaarheid wordt verbeterd. Hierdoor kunnen de QR-codes vanaf grotere afstanden worden gedetecteerd dan bij standaard QR-scanning door het gebruik van de Zapvision-app en andere apps die deze functie integreren. Met de code op de voorkant van de verpakking kunnen toegankelijkheidsapps het product op meer dan een meter afstand detecteren en informatie verstrekken zoals 'wasmiddel', maar ook meer gedetailleerde productinformatie zoals gebruiksinformatie, hoe de doos te openen, veiligheidswaarschuwingen en recyclinginformatie.
Grote tekst of audio
De gepresenteerde informatie wordt op een gestructureerde manier aangeboden, ontworpen voor blinde en slechtziende gebruikers. De app communiceert met de geconfigureerde toegankelijkheidsfuncties van de smartphone die de informatie in grotere tekst of via audio weergeeft. Dezelfde code kan ook gewoon worden gescand als een gewone QR-code via de camera om de website van het merk te bezoeken.