Lichtgewicht golfkarton
Holmen Paper heeft een nieuw lichtgewicht papier ontwikkeld dat materiaal bespaart en de CO2-footprint van golfkarton verkleint. Het nieuwe materiaal Holmen INNR werd onlangs gelanceerd op Scanpack 2022 in Göteborg.
Holmen Paper stelt dat Holmen INNR een lichtgewicht papier is dat wordt gebruikt voor de tussenlagen (golf en interliner) in golfkarton dat wordt gebruikt voor golfkartonverpakkingen in de industrie, transport en e-commerce.
Holmen INNR is verkrijgbaar in oppervlaktegramgewichten van 60 en 73 gram en heeft eigenschappen die het mogelijk maken om conventioneel golfpapier te vervangen in oppervlaktegramgewichten van 80-85 gram, wat een papierbesparing van 9 tot 16 procent betekent.
Het lichtgewicht papier voor de golf wordt gemaakt met behulp van een TMP-proces (ThermoMechanical Pulp) waarbij de mechanische scheiding van houtvezels ervoor zorgt dat de vezels hun stijfheid en elasticiteit behouden. Dit maakt het papier licht, maar toch sterk genoeg, zelfs bij lage gramgewichten.
Holmen zegt dat haar INNR papier ook voor een aanzienlijke vermindering van de CO2-footprint zorgt. Volgens de emissieberekening heeft INNR een CO2-voetafdruk van 87 kg CO2 /ton papier, een van de laagste in Europa.
Bron: PackNews
Ultrasoon lassen houdt frituurfilterzakjes intact
De studenten Jeremiah Chapman en Jacob Huff ontwikkelden speciale filterzakjes die de levensduur van frituurolie verlengen. Om deze filterpacks bij elkaar te houden in een heet oliebad, was ultrasone lassen nodig.
Het filterzakje bestaat uit plantaardig materiaal dat vocht kan absorberen en ook oliepolymeren en andere bijproducten die zich ophopen in hete olie verwijderen. Het gaat om stoffen die, als ze niet worden verwijderd, ervoor zorgen dat olie donkerder wordt en degradeert en moet worden weggegooid.
De zogenoemde FreshFry pods zorgen dat de levensduur van frituurolie met 25% of meer wordt verlengd. Het levert voor een gemiddeld restaurant per frituur tussen de 2.000 tot 4.000 euro per jaar op.
Bron: PackWorld
Schotse studie naar e-commerce verpakkingen
Macfarlane Packaging weer een Unboxing-enquête gehouden onder Britse consumenten in Glasgow. Het bedrijf onderzocht wat zij vinden van e-commerce verpakkingen. Bevatten ze te veel onnodig materiaal, beschermen ze voldoende, enzovoort.
Meer dan 1.000 consumenten reageerden en beoordeelden onlineleveringen uit verschillende sectoren, waaronder mode, eten & drinken, huis & tuin en gezondheid & schoonheid.
Macfarlane constateert een 25% afname van overmatige verpakkingsmateriaal in vergelijking met het eerste onderzoek in 2016. Consumenten gaven ook aan dat ze 78% van de verpakkingen als duurzaam en 81% gemakkelijk te recyclen beschouwen. Dit betekent dat er nu bijna 20% meer online retailverpakkingen kunnen worden gerecycled in vergelijking met 2020.
Bijna 60% van de respondenten voegde toe dat hun pakketten onder een merknaam arriveerden – bijna een verdubbeling in de afgelopen drie jaar – terwijl 40% bevestigde dat merkverpakkingen hen aanmoedigen om opnieuw bij retailers te kopen.
Bron: Packaging Scotland
Reload garandeert circulariteit plastic
Aliplast introduceert Reload, een merk dat de kwaliteit van gerecycled plastic garandeert. Het betreft polymeren en films die gemaakt uit volledig circulaire processen. Aliplast heeft Reload ontwikkeld om de polymeren en films die zijn gemaakt met een hoog percentage gerecycled materiaal te kwalificeren. Het bedrijf uit Ospedaletto di Istrana (TV), is specialist in het terugwinning en de recycling van kunststof, in het bijzonder geregenereerde polymeren, flexibele rLDPE-films en rPET-folie met meerdere toepassingen in de verpakkingssector.
Bron: Italia Imballaggio
Houten cosmetica pot met kunststof refill
Pujolasos, producent van houten verpakkingen, ontwikkelt en produceert duurzame verpakkingen voor de parfumerie- en cosmetica-industrie. Het nieuwe P-Refill systeem bestaat uit een houten container met een plastic wegwerppotje die geschikt is voor recycling. De gepatenteerde sluiting Woodle sluit het potje af.
De houten container is gemaakt van PEFC- en FSC-gecertificeerd hout. Dit garandeert de duurzame inkoop van grondstoffen bij het ontwerp van het product.
‘We zijn van plan de markt voor schoonheidsverpakkingen te blijven veranderen door te pionieren met duurzame verpakkingsoplossingen die inspelen op de behoeften van de markt’, aldus Pujolasos.
Bron: InfoPack