Volkers: Innovatieve packaging oplossingen voor merken

Volkers

Volkers: Innovatieve packaging oplossingen voor merken

Veel merken werken tegenwoordig internationaal, met tal van verpakkingsvormen die ze op verschillende locaties laten produceren (en die allemaal de juiste content, ingrediënten en logo’s moeten hebben). Een uiterst complex Packaging Execution Process dus. Want iedereen wil optimale controle in een complexe productie- en retailomgeving. Dat vraagt diepgaande kennis van de markt, de techniek en de processen.

Familiebedrijf Volkers uit Nijkerk biedt innovatieve packaging oplossingen die de workflow, tracking, samenwerking, productie en goedkeuringsprocessen vereenvoudigen en tegelijkertijd betrouwbare resultaten van hoge kwaliteit garanderen. Aan tafel bij Volkers in Nijkerk blijkt de kracht van een familiebedrijf. Met een lange historie als prepressbedrijf met specialisatie in packaging, heeft Volkers een sterke troef in handen. Paul Volkers is de vierde generatie en zal op termijn de derde generatie (Rick Volkers) aflossen. Paul: ‘Het hele proces om te komen tot een tastbare verpakking wordt volledig digitaal. Volkers wil daarin leidend zijn.’ Met Client Service Director Martin van Hilten heeft Volkers een ervaren aanspreekpunt op het gebied van artwork, artwork adaptie, repro, automatisering en colourmanagement. Inmiddels weten vele gerenommeerde bedrijven (FrieslandCampina, Super Unie, Danone, Riedel, Jumbo, Bonduelle) Volkers te vinden. ‘Wij voegen waarde toe aan bedrijven. Dit doen we door de operationele efficiëntie te verbeteren, de kosten te verlagen en een centrale rol te vervullen in het design to print-process’, aldus Paul Volkers

Controle over je merk

Een belangrijke vraag is hoe Volkers merkeigenaren met enorme hoeveelheden sku’s, die aan tal van wettelijke eisen moeten voldoen, kan ontzorgen. Het design to print-proces is complexer dan ooit. Het gaat om controle over je merk. ‘Onze rol is dat wij de ambities van brand owners en designbureaus aan de nieuwste innovaties uit de verpakkingsindustrie verbinden.’ Maar hoe zorg je ervoor dat producten in ieder kanaal en op iedere markt de juiste merkuitstraling hebben en de juiste informatie bevatten? In een tijd waarin online supermarkten de juiste afbeeldingen willen hebben voor hun e-commerce kanalen en marketeers de juiste online content (Hero Images, MOI beelden) nodig hebben, is het beheer van het artwork van de verpakkingen zeer belangrijk.

Van design tot online

In een verpakking komt alles samen: fotografie, logo’s, illustraties, EAN-codes, teksten, key lines, productiecodes, ingrediënten, uitstraling en wettelijk voorgeschreven informatie. Denk dan aan het databeheer en de grote hoeveelheid verschillende substraten waarop de branding exact gelijk moet zijn. Dat betekent dat iedere drukker de juiste bestanden moet krijgen met daarin alle technische specificaties en dat die bestanden ook altijd up-to-date moeten zijn. Rick Volkers: ‘Het draait om customer intimacy. Wij ontzorgen onze relaties en werken nauw samen met designbureaus en drukkers om zo het optimale resultaat te realiseren op het fysieke schap en online. Dat proces beheersen wij als de beste.’

De benodigde vakkennis is vaak niet, of in mindere mate, bij de merken te vinden. Het is dus belangrijk om de marketingorganisatie te ontzorgen. Volkers biedt consultancy on site op tijdelijke basis of voor langere tijd. ‘Met onze tools en onze kennis kunnen we onze klanten maximaal ondersteunen en ontzorgen. Dat gaat van workflow management tot het maken van packshots voor retail, zowel folder als online’, legt Martin van Hilten uit.

‘Wij verbinden de ambities van brand owners aan innovaties uit de verpakkingsindustrie’

Artwork Connect

Uiteindelijk klinken termen als consultancy en kennis mooi, maar het moet ook handen en voeten krijgen. Met Artwork Connect biedt Volkers een geavanceerd systeem dat naast artworkbeheer en workflow management gebruikers in staat stelt om in vijf minuten packshots te creëren van hun artwork. Paul Volkers: ‘Deze packshots kunnen via een automatische koppeling met een partner-specialist meteen worden doorgezet op alle e-commercekanalen, interne systemen en naar controlerende autoriteiten zoals GS1. Het innovatieve aan Artwork Connect is dat het onze klanten de controle over hun merk geeft door het verpakkingsexecutieproces te centraliseren. Daardoor kunnen klanten hun merkwaarde beschermen en consistentie uitstralen op alle kanalen. Optimale controle dus en hoge efficiency.’

 

Alles onder een dak

Met dienstverlening voor artwork en repro, packshots, mock-up productie en productie van flexodrukvormen, biedt Volkers alles onder één dak. Een merk als Bonduelle bijvoorbeeld profiteert daarvan. Het bedrijf liet Volkers (op basis van een masterontwerp en een stijlgids) packshots, Mobile Ready Hero Images en mock-ups maken voor een reeks van 25 sku’s. Vanuit het master artwork werden de lijnextensies gemaakt. En voor Jumbo werd in vier weken tijd het ontwerp van een SKU-reeks van vijftig Jumbo Maaltijden gewijzigd tot en met de lithografie aan toe. Volkers coördineerde het projectmanagement en zorgde voor procesondersteuning. ‘Dat is de essentie van wat we doen’, zegt Rick Volkers. ‘Kennis en technologie combineren om merken maximaal te ondersteunen.’

Volkers Paul en Rick
De kracht van een familiebedrijfDe grootvader van directeur Rick Volkers richtte het bedrijf in 1925 op. Zijn zoon Paul bouwde verder. Daaruit ontstond het in grafische kringen legendarische prepressbedrijf Neroc. Rick Volkers (zoon van Paul) scheidde zich in 1998 zich af van de Neroc Groep en zette het familiebedrijf voort onder de naam Neroc Packaging. In 2004 werd de familienaam de bedrijfsnaam. Met Paul Volkers (zoon van Rick) is de vierde generatie actief binnen het familiebedrijf. Dankzij internationale samenwerkingen heeft het bedrijf inmiddels een mondiale dekking: van Duitsland, Spanje, Litouwen en het Verenigd Koninkrijk tot India en de Verenigde Staten. Volkers won al diverse innovatieprijzen. Met de lange adem van een familiebedrijf wordt in generaties gedacht en niet in korte termijn succes.

Volkers biedt momenteel de volgende services:

Packaging design implentatie

Artwork adaptive, Technical Artwork, Prepress, Plaatproductie

Online content 3DFLOW

3D packshots, Hero Images, Mobile Optimized Images, roterende packshots

Workflow oplossingen

Workflow management tool Artwork Connect, Asset library, Order portal, Colour management tools

Projectmanagement PackXpert

Onsite projectmanagement ondersteuning op het gebied van Artwork, workflow, design, implementatie en inrichting, Colourmanagement proces, etc.. Maar ook training en support voor inkoop of brand management

Duurzaamheid/sustainability

Inkt reductie, standaardisatie, online proofing tools, technische mogelijkheden, optimaliseren van digitale workflow management

 

Artikel delen